Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Noen bilder fra BGO i dag.
![]()
Til slutt enda en ny EC225 på brikken min, LN-OJB.
Er det denne maskinen som har tatt over for LN-OMM som SAR maskin på Tampen??
Thats it
Y
Heisann.
Greier ikke finne ut noe mer om denne LN-OJB, men her er i alle fall et bilde til om ikke annet.
![]()
Ha en fin kveld.
Takk for info angående LN-OJB. Er det noen som vet når denne kom til landet og eventuelt serienummer etc på den??
Hei Dag.
Helikoptre er vakre maskiner, og lyden er musikk, klassisk musikk.
Jeg har vel en del eldre bilder fra Bardufoss, men er redd for at det er mest UH-1B fra 339 skvadron. Om det er interesse for det, så skal jeg få scannet en del diaser som jeg ved en ren tilfeldighet fikk reddet ut fra en søppel-container for noen år siden.
Fine bilder!
En kommentar til høy nese:
En S-92 står med nesten 10 grader nose up i hover, noe som er ganske mye sammenlignet med de fleste andre helikoptre. Vanligvis passerer man threshold med en hastighet på 80 kts i forbindelse med landing for 92`ens vedkommende. Man bruker forholdsvis lang tid på å dra av speed på denne typen og det eneste som hjelper (spesiellt når det er vindstille/lite vind) er å løfte nesa rundt 20 grader opp, noe som kan se "dramatisk" ut. Senker man pitch til noe særlig under 10 grader aksellerer man.
Forøvrig en flott manskin å fly.
LN-OJB Er stasjonert på Statfjord
Men et mareritt og sitte på..
Takk for det, da dekker den Tampen området mao, Gullfaks, Stafjord, Snorre og andre flyttbare innstalasjoner som ligger i det området.
Uenig derS-92 var et stor løft da den kom inn på markedet. Etter noen år med nesten bare Super Puma var det kjekt å få en skikkelig maskin igjen.
Super Puma er veldig trang i kabinen, og det har slått meg mang en gang om jeg vil greie å komme meg ut hvis en slik maskin ligger opp ned i sjøen!!
Yngve
Men når vi kommer til vibrasjoner.. Så ligger pumaen litt foran
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.