Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

Ja, et gammelt godt bilde fra arkivet på Ørland. Var en "gammel" maskinist som gav meg dette, og det fortjener og vises igjen for de som ikke husker.
 
Re: Helikoptertråden.

Noen bilder fra BGO i dag.
ojb.jpg

Til slutt enda en ny EC225 på brikken min, LN-OJB.
Er det denne maskinen som har tatt over for LN-OMM som SAR maskin på Tampen??

Thats it ;)

Y

Tusen takk til alle som har lagt ut så mange fine helikopter bilder her :)

Av naturlige grunner er jeg spesielt interessert i nærmere info om leveringsdato m.m. til denne LN-OJB, den har jeg ikke fått med meg før :)
 
Re: Helikoptertråden.

Heisann.
Greier ikke finne ut noe mer om denne LN-OJB, men her er i alle fall et bilde til om ikke annet.

225LN-OJBFlesland.jpg


Ha en fin kveld.
 
Re: Helikoptertråden.

Hei igjen.

Her kommer noen helikopterbilder fra Helitrans sitt område på Værnes. Bildene er tatt 27 januar 2009, men dere overlever vel selv om de er over et år gamle.

Først ut er LN-OMY.

EurocopterAS-350BALN-OMYHelitran-1.jpg


Så kommer LN-OML.

EurocopterAS-350B3EcureuilLN-OML-1.jpg


Her er LN-OMV, og den kommer vi snart tilbake til.

EurocopterAS-350LN-OMV_1HelitransVr.jpg


Var inne og drakk en kopp kaffe med Gunnar Nyhus som var min guide da jeg virkelig hørte gromlyden av et helikopter. Kaffien i ene hånden, kamera i andre, og ut for å ta nye bilder.

Det var LN-OPO som kom hjem.

Bell214BLN-OPO_1HelitransVrnes27-1.jpg


Bell214BLN-OPO_2HelitransVrnes27-1.jpg


Den kaster opp litt støv før den setter meiene på bakken.

Bell214BLN-OPO_3HelitransVrnes27-1.jpg


Bell214BLN-OPO_4HelitransVrnes27-1.jpg


Etter de hadde stengt ned denne maskinen, så forsvant de bort til før omtalte LN-OMV og fyrte opp denne før de forsvant.

EurocopterAS-350LN-OMV_2Helitran-1.jpg


EurocopterAS-350LN-OMV_3Helitran-1.jpg


EurocopterAS-350LN-OMV_4Helitran-1.jpg


Stor takk til Gunnar som tok seg tid til å vise meg rundt og som trakterte en frossen sjel med nytrekt varm og ikke minst god kaffe.
Dette var alt fra denne dagen, men tre dager senere var jeg innom på Værens igjen og fikk noen helikopterbilder av en helt annen karakter. De vil komme senere når fotobøtta har motatt dem. Enjoy.
 
Re: Helikoptertråden.

Hei igjen.
Her kommer noen bilder fra 30 januar 2009, tatt fra steinrøysa ved taxebanen på Værnes. Svine kaldt, men med medhjelper som lånte vekk både lue og varme votter gikk det bra.

Var to helikoptre som gjorde seg gjeldene den lille stunden vi var der, begge av typen Chinook fra RAF. De fortsatte nordover, og skulle vel på en øvelse som måtte ha benevnelsen "cold-" ett eller annet. Nok prat, her er bildene av disse to maskinene.

Først kom ZD984 DH.

BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_1DHRAFV.jpg


BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_2DHRAFV.jpg


BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_3DHRAFV.jpg


Putrende stille og forsiktig like bak kom ZA705 AN.

BoeingCH-47ChinookHC-2ZA705_1ANRAFV.jpg


BoeingCH-47ChinookHC-2ZA705_2ANRAFV.jpg


Så tok ZD984 DH av for full musikk og enormt mye støv.

BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_4DHRAFV.jpg


BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_5DHRAFV.jpg


Virker som han i døra fremme ser etter om alle er ombord :)

BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_6DHRAFV.jpg


Alle ombord, døra lukkes :)

BoeingCH-47ChinookHC-2ZD984_7DHRAFV.jpg


Det var så mye støv i lufta at det bare ble et ok bilde av søstra som kom putrene like bak.

BoeingCH-47ChinookHC-2ZA705_3ANRAFV.jpg


Og dett var dett av helikopterbilder fra Værnes denne gangen. Kommer en tråd senere hvor flybildene jeg tok vil bli vist, enjoy.
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for info angående LN-OJB. Er det noen som vet når denne kom til landet og eventuelt serienummer etc på den??
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for info angående LN-OJB. Er det noen som vet når denne kom til landet og eventuelt serienummer etc på den??

S/N 2725

Tok over for den "ERA-maskinen". LN-OHZ. Tror den ble tatt i bruk ca 20/04-2010 :)
 
Re: Helikoptertråden.

Hei!
Må bare si jeg er imponert "Piddien". Du sitter jo på en gullgruve fra gamle dager med Westland Wessex til dagens nye S-92.
Artig å se dem fra Bardufoss. Så har du noen fler derfra ville det vært flott.

Og takk til dere andre også for fine bidrag. Tviler på den dagen kommer der jeg blir lei av å se et helikopter ;)

Takk !
 
Re: Helikoptertråden.

Hei Dag.

Helikoptre er vakre maskiner, og lyden er musikk, klassisk musikk.
Jeg har vel en del eldre bilder fra Bardufoss, men er redd for at det er mest UH-1B fra 339 skvadron. Om det er interesse for det, så skal jeg få scannet en del diaser som jeg ved en ren tilfeldighet fikk reddet ut fra en søppel-container for noen år siden.
 
Re: Helikoptertråden.

Hei Dag.



Helikoptre er vakre maskiner, og lyden er musikk, klassisk musikk.
Jeg har vel en del eldre bilder fra Bardufoss, men er redd for at det er mest UH-1B fra 339 skvadron. Om det er interesse for det, så skal jeg få scannet en del diaser som jeg ved en ren tilfeldighet fikk reddet ut fra en søppel-container for noen år siden.


Hei igjen !

Finnes det noe flottere enn UH-1B ??? Savner dem virkelig, (hørt og sett dem hver dag fra jeg var 5 - 14 år ) så jeg trur ikke at det gjør noe om du fyller opp sidene med dem ;)

Lyden av UH-1B er den vakreste av dem alle. Selv Roger Waters bruker lyden av UH-1? i "The Wall" :up:

Lykke til med scaninngen. Det er en slitsom jobb, men resultatet blir evigvarende.
 
Re: Helikoptertråden.

Hei igjen.

Mens vi venter på at scanneren skal varme seg opp, fant jeg noen flere bilder av nyere dato av helikoptre på Flesland. Ikke alt av like god kvalitet, men det får stå sin prøve.

Har flydd en god del med UH-1B, og det sitter enda liksom igjen i ryggmargen. Er vel de mest spennende turene en har med den typen. En rister og det bråker, og hver eneste tur blir liksom ristet fast i kroppen.

Men nok mas, her kommer noen bilder.

Sikorsky S-92A LN-OQE fra CHC. Legger ved 4 bilder av denne siden de er ganske så forskjellige. Det første synes jeg den har "vel" høy nese på.

SikorskyS-92ALN-OQE_1CHCFlesland130.jpg


SikorskyS-92ALN-OQE_2CHCFlesland130.jpg


SikorskyS-92ALN-OQE_3CHCFlesland130.jpg


SikorskyS-92ALN-OQE_4CHCFlesland130.jpg


Så et av søstra Sikorsky S-92A LN-OQH fra CHC.

SikorskyS-92ALN-OQH_1CHCFlesland130.jpg


Eurocopter 225 LN-OHW fra CHC.

Eurocopter225LN-OHW_1CHCFlesland130.jpg


Eurocopter 225 LN-OJB fra CHC.

Eurocopter225LN-OJB_1CHCFlesland130.jpg


2 bilder av Eurocopter AS-332L2 Super Puma LN-OHJ fra CHC.

EurocopterAS-332L2SuperPumaLN-OHJ_1.jpg


EurocopterAS-332L2SuperPumaLN-OHJ_2.jpg


Eurocopter AS-365 N3 Dauphin LN-OLM fra Lufttransport.

EurocopterAS-365N3DauphinLN-OLMLuft.jpg


Eurocopter EC-135 P2 LN-OOF fra Norsk Luftambulanse.

EurocopterEC-135P2LN-OOFStatensLuft.jpg


2 av Robinson R-44 Clipper II LN-OKI fra Fonnafly.

RobinsonR-44ClipperIILN-OKIFonnafly.jpg


RobinsonR-44ClipperIILN-OKI-1Fonnaf.jpg


Til slutt i denne omgangen EC 120B LN-OKO fra Fonnafly.

EC120BLN-OKO_1FonnaflyFlesland18052.jpg


Takk for titten og enjoy.
 
Re: Helikoptertråden.

Fine bilder!
En kommentar til høy nese:
En S-92 står med nesten 10 grader nose up i hover, noe som er ganske mye sammenlignet med de fleste andre helikoptre. Vanligvis passerer man threshold med en hastighet på 80 kts i forbindelse med landing for 92`ens vedkommende. Man bruker forholdsvis lang tid på å dra av speed på denne typen og det eneste som hjelper (spesiellt når det er vindstille/lite vind) er å løfte nesa rundt 20 grader opp, noe som kan se "dramatisk" ut. Senker man pitch til noe særlig under 10 grader aksellerer man.
Forøvrig en flott manskin å fly.
 
Re: Helikoptertråden.

Fine bilder!
En kommentar til høy nese:
En S-92 står med nesten 10 grader nose up i hover, noe som er ganske mye sammenlignet med de fleste andre helikoptre. Vanligvis passerer man threshold med en hastighet på 80 kts i forbindelse med landing for 92`ens vedkommende. Man bruker forholdsvis lang tid på å dra av speed på denne typen og det eneste som hjelper (spesiellt når det er vindstille/lite vind) er å løfte nesa rundt 20 grader opp, noe som kan se "dramatisk" ut. Senker man pitch til noe særlig under 10 grader aksellerer man.
Forøvrig en flott manskin å fly.

Men et mareritt og sitte på.. Men igjen en drøm å skru på! :)
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for hyggelige kommentarer.
Håper å få en tur snart med en S-92, så Brave, er bare å ringe, stiller på flekken :)
 
Re: Helikoptertråden.

LN-OJB Er stasjonert på Statfjord

Takk for det, da dekker den Tampen området mao, Gullfaks, Stafjord, Snorre og andre flyttbare innstalasjoner som ligger i det området.

Men et mareritt og sitte på..

Uenig der :) S-92 var et stor løft da den kom inn på markedet. Etter noen år med nesten bare Super Puma var det kjekt å få en skikkelig maskin igjen.

Super Puma er veldig trang i kabinen, og det har slått meg mang en gang om jeg vil greie å komme meg ut hvis en slik maskin ligger opp ned i sjøen!!


Yngve
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for det, da dekker den Tampen området mao, Gullfaks, Stafjord, Snorre og andre flyttbare innstalasjoner som ligger i det området.



Uenig der :) S-92 var et stor løft da den kom inn på markedet. Etter noen år med nesten bare Super Puma var det kjekt å få en skikkelig maskin igjen.

Super Puma er veldig trang i kabinen, og det har slått meg mang en gang om jeg vil greie å komme meg ut hvis en slik maskin ligger opp ned i sjøen!!


Yngve


Joda. Enig med deg der. Cabin er helt topp på S-92. Hele maskinen sådan er noe annet enn puma. S-92 Trenger noen år på å få vekk barnesykdommene, men kommer da til å være ledende. Det er jeg sikker på!

Men når vi kommer til vibrasjoner.. Så ligger pumaen litt forann :)
 
Re: Helikoptertråden.

Men når vi kommer til vibrasjoner.. Så ligger pumaen litt foran

Ja når det gjelder vibrasjoner stiller S-92 i særklasse, tror ikke det er mange maskiner som slår den på det feltet ;)
Men det skal være sagt at det er ikke i alle S92'er det rister like mye.

Har hatt noen turer i EC-135 og det er noe helt annet når det gleder støy og vibrasjoner, det var en drøm og være om bord i. Ingen virbrasjoner og veldig lite støy.

Ligger ved noen bilder fra kabinen, og et fra utsiden, i en Super Puma MKI.
Den har et meget enkelt friskluft system.......hull i vinduene, og her er det faktisk mulig å stappe lommekameret mitt ut slik at linsen kommer utenfor helikopteret. Desverre var kameraet tomt for strøm så det ble bare et bilde i denne omgang.

DSCN1765.jpg



DSCN1767.jpg



DSCN1773.jpg



Yngve
 
Back
Top