Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

Knall flotte bilder Kjetil!! Utrolig hva du får ut av bildene!!

Flotte bilder Yngve.

Hilsen Dag

Takk for det Dag!! Kjekt å høre fra deg, har vært stille fra deg i det siste :)

Yngve

Senja - Norges vakreste helikopterøy ;) Del 1 av 2

Har vært litt "helikoptertørke" fra meg, så jeg legger ut disse på "Bilder & foto" og selvfølgelig på helikoptertråden :up:

Ved Storostervannet på Senja bygger de Osteren Kraftverk og da trengs det endel betong og annet utstyr. Kaperdalen brøytestasjon
blir brukt som base for helikopterene, som skal fly over 500 løft med 0,4m3 betong.
Heli-Team AS fra Harstad har den delen av jobben.

Som det fremgår av bildene har de fotokyndige piloter som vet å plassere helikoptrene i riktig vinkel for fotografen :)
Veldig serviceinnstilte ansatte som la alt til rette for å bruke opp 6GB minnekort til bilder og video.
En flott dag på fjellet torsdag 8 april.

IMG_5522-1x1.jpg

IMG_5517-2x3.jpg

IMG_5524-1x1.jpg

IMG_5526-1x1.jpg

IMG_5531-1x1.jpg

IMG_2459-2x3.jpg

IMG_5618-1x1.jpg

IMG_6375-2x3-.jpg

IMG_5202-1.jpg

IMG_5300-2x3.jpg

IMG_6379-16x9.jpg

IMG_6392-1.jpg
+++

IMG_2530-2x3.jpg

IMG_5156-3x4.jpg

IMG_2393.jpg

IMG_5630.jpg

IMG_2406.jpg

DEL 2 av 2

IMG_2498-1x1.jpg

IMG_2587-3x4.jpg

Kroken:
IMG_2632.jpg

IMG_5746.jpg

IMG_5752-1x1.jpg

IMG_6542.jpg

IMG_6582-2x3.jpg

IMG_5759.jpg

IMG_5943.jpg

Spotterbil ;)
IMG_2648-2x3%20vw.jpg

Lynxen kom innom en tur
IMG_5783.jpg

Håper bildene falt i smak.

Åjadda, så absolutt Dag! Dette var en knallbra serie, tenker du har kost deg oppe i fjellheimen!!

Hvor mange maskiner har Heli-team??

Yngve

PS:

Som trenger en vask :p

Takk skal du ha :) Ja det var det nærmeste jeg kom "påskefjellet" i år.

De har ihvertfall 3 stk. På fredag var de på NRK1 med "Ekstremskikjøring i Ibestad" med LN-OAN: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6568140

De skal ha 1.stk. B1 AS 350B1 og 2 stk. B3 AS 350B3.

Utrolig effektive arbeidshelikoptre. Ikke mye som minnet om "glasscopit" der. Omtrent like mange instrumenter som i Caravellen, bare at min har 2 GPS`er :up:

Vedr. bilvask, så er det utrolig mye steisprang som blir skjult + at den glir inn i miljøet på gjørmete fylkes / kommunale veier ;)

Dag

Her er et lite tilbakeblikk til en gang på 70' tallet. Vet ikke hvortid bildene er tatt, men det er på Bømoen og viser to av Helitourist sine helikoptere.

helitourist_100001.jpg

LN-OQP
helitourist_100002.jpg

LN-OSN

Her er et lite tilbakeblikk til en gang på 70' tallet. Vet ikke hvortid bildene er tatt, men det er på Bømoen og viser to av Helitourist sine helikoptere.

helitourist_100002.jpg

LN-OSN

Artig med bilder av de trofaste flotte Bell helikoptrene.

Lurte på om ikke dette, OSN, har vært eid av Lufttransport en gang ???

Artig med bilder av de trofaste flotte Bell helikoptrene.

Lurte på om ikke dette, OSN, har vært eid av Lufttransport en gang ???

Joda det stemmer det. Da Helitourist kjøpte denne makinen i februar 1974 var den to år gammel. 4 år senere overtok A/S Lufttransport maskinen. De hadde helikopteret til det totalhavarerte ved Kobbelv 7/12-1983. Jeg husker forresten Lufttransport sin LN-OQP, men det var ikke den på bildet over. Lufttransport hadde en 205A-1 (slik som -OSN), mens Helitourist sin var en AB 204B.

Last edited:

Her er et lite tilbakeblikk til en gang på 70' tallet.

Veldig bra du legger ut disse bildene Bjørn........og jeg vet du har et par til ;)

To forskjellige Luftambulanser fra i kveld

Flotte bilder fra NLA basen på Grønneviksøren!!

Er det LN-OOJ som står i hangaren nå??

Omtrent like mange instrumenter som i Caravellen, bare at min har 2 GPS`er

2 gps'er........er du redd for å kjøre deg vill :colgate:

Yngve

Gikk litt fort med den forrige posten min. Meningen var å legge ved et bilde.

Men her er det: LN-OHW på BGO lørdag 17/4-10. Fant den bak CHC hangaren, der stod den med åpne askebegere :p

EC225.jpg

Yngve

Pegasus Helicopter AS 350B3 LN-OSO med fler sto på OSL uten mulighet til å komme seg i luften pga aske.

IMG_0666.jpg

IMG_0669-2.jpg

IMG_0672-1.jpg

IMG_0675-3.jpg

Gikk litt fort med den forrige posten min. Meningen var å legge ved et bilde.

Men her er det: LN-OHW på BGO lørdag 17/4-10. Fant den bak CHC hangaren, der stod den med åpne askebegere :p

Yngve

Stilig bilde ;)

Vedr. GPSene, så er de for å få litt selskap under kjøring, en mannstemme og ei dame som forteller meg hvor jeg skal kjøre....... Stort sett er de enige, og den ene gir meg litt mer info om "svarte-bokser" ;) og den andre tar opp .gpx tracks så jeg kan få nøyaktig possisjon på bildene.
Just for fun :up: (ho dama har jeg plassert litt mer anonymt... ;) )

Pegasus Helicopter AS 350B3 LN-OSO med fler sto på OSL uten mulighet til å komme seg i luften pga aske.

Store fine bilder. Er det Pegasus som har driftsansvaret for Politihekikopterene ?
Så på nyhetene fra "Politihangaren" og han som pratet var fra Pegasus (mange Pegasus helikoptre i bakgrunnen)

"Katti-fytta" for noe grisebra helikopterbilder!!! :up:

Særlig bilde nr. 8, som ser ut som er "luft-til-luft" bilde!

Tusen takk, Dag!

Steinar
http://www.seabee.info

Hei Steinar!
Artig at du likte bildene. Alt skjedde så fort at det ble å springe mellom de forskjellige "foto"plassene for å få brukbare bilder. Bommet litt noen ganger (: Terrenget var bra med høydedrag rundt landingsplassen/lasteplassen (untatt "råttene" skavler, så blei litt mere våt enn beregnet). Fikk filmet noen GB også ;)

Back