Heg føler at ordvalget med "later visual" har trigget noe hos flyvelederen som gjør at der for ham oppleves som at flyet er VMC i øyeblikket.
Har aktuell flygeleder gitt uttrykk for dette i rapporten?
Vidar
Heg føler at ordvalget med "later visual" har trigget noe hos flyvelederen som gjør at der for ham oppleves som at flyet er VMC i øyeblikket.
Dere er klar over at kontrollert luftrom og terrengatskillelse ikke har noe med hverande å gjøre? Siste taler bør lese seg opp på regelverket
Har aktuell flygeleder gitt uttrykk for dette i rapporten?
Vidar
Poenget mitt er så enkelt som at hvis kontrolleren sier "XXX, Decend FL70" så er det en merkelig klarering dersom det sender meg rett i en fjelltopp. En slik type klarering bør inneholde andre elementer for å klargjøre hva klareringen gjelder. Og det er jeg rimelig sikker på at flere her inne er enig med meg i.
En såvidt meg bekjent sær-svensk bestemmelse gjør at de kan bruke FL70 som TL når TA i området er 6000ft og QNH er 1000. I Norge ville TL blitt FL75 og flyet ville såvidt passert over kammen (uten at det dermed ville vært særlig betryggende klaring).
Jeg trodde det var helt normalt å heve TL når det er lavt trykk. Jeg vet de gjør dette både i USA og Australia i tillegg til Norge. Hvis ikke så risikerer man jo en mid-air, eller i beste fall loss of separation.Det er vel mer at Norge har en særbestemmelse om at transition layer skal være minimum 1000 ft tykt. Jeg vet ikke om noe annet land hvor det er tilfelle.
Jeg trodde det var helt normalt å heve TL når det er lavt trykk. Jeg vet de gjør dette både i USA og Australia i tillegg til Norge. Hvis ikke så risikerer man jo en mid-air, eller i beste fall loss of separation.
Transition level brukes for terrengklaring e.l. og ikke trafikkseparasjon.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.