Har SAS faste sykefly?

Re: Kongelig transport?

Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?
Kanskje en god ide ville vært om EU (hvor Norge og evt andre EØS land henger seg med) kunne gått sammen om en sivil krisehåndterings organisasjon hvor man f.eks hadde eget helse - og evakueringsteam som kunne sette inn ved større kriser/ krig.
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.

F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.

NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.
 
Last edited:
Re: Kongelig transport?

Kanskje en god ide ville vært om EU (hvor Norge og evt andre EØS land henger seg med) kunne gått sammen om en sivil krisehåndterings organisasjon hvor man f.eks hadde eget helse - og evakueringsteam som kunne sette inn ved større kriser/ krig.
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.

F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.

NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.


Litt av poenget er vel at man ønsker at denne kapabiliteten er «sikkret». Endel av tilfellene hvor det er aktuelt å bruke slike fly vil de andre landene ha samme behov. Da kan vi fort oppleve hva det vil si å være utenfor EU.

Det spesielle nå er jo at SAS har sluttet å bruke 737 og ikke har alternativet klart. Da betaler mann litt for beredskapen og ved bruk. Så det blir ganske kostnadseffektiv løsnin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Kongelig transport?

Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?


Det kommer A320neo som Medevac, men det er en imponerende mengde papirarbeid som må på plass, så tar det tid.

Flyet i seg selv er opptatt i praksis store deler av året med å frakte skadde ukrainere fra Rzeszow til forskjellige Europeiske sykehus. Dog har det nå i vinter hatt en pause, uvisst hvorfor. Men skal (dessverre) etter planen i full drift til våren av.
 
Re: Kongelig transport?

Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.

Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.


Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje:stir:stir (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)
 
Kongelig transport?

Hva med å heller bare overføre kontrakten og evt flyet til et selskap som flyr 737? Å ha crew og lisens til å drifte en ekstra flytype er jo kostbart når det bare er en maskin igjen i flåten. Det å finne en løsning for 320 tar jo også tid og koster penger. Hadde vært interessant å se hvordan økonomien i det her går opp nå kontra når 737-flåten var større. Har SK tjent en liten slump på det før men går i minus nå kanskje? Og hvem dekker forlengelse av leasingkontrakten og eventuelt merkostnaden for at dette er eneste maskin i flåten?
I det store bildet er det nok ikke snakk om de største summene, men for et selskap med skakkjørt økonomi, bør man jo ta tak i alt som kan kan bidra til å få kjerra på rett kjør igjen.


Dette er vel som mye annet SK har drevet med, litt drevet av prestisje:stir:stir (de er jo flinke til å skryte av dette her, og er statlig artikler i media om maskina)


Nå antar jeg SAS ikke gjør det ut av veldedighet og tar seg betalt det som det koster. Og Medevac-oppsettet er vel også bare sertifisert på -700, ikke -800. Så da er utvalget selskap i Norge litt snevert.
 
Re: Kongelig transport?

Nå er det jo lettere å dytte eksisterende utstyr inn i en -800 enn en 320 da;)
Men nå skal man jo ikke undervurdere kompetansen heller, den er jo vanskeligere å flytte på tvers av selskaper...
Det vel en sertifisering av flytype, utstyr og operatør så det ikke nødvendigvis lettere, rutiner skal utvikles av operatør og sertifiseres.
 
Re: Kongelig transport?

Litt av poenget er vel at man ønsker at denne kapabiliteten er «sikkret». Endel av tilfellene hvor det er aktuelt å bruke slike fly vil de andre landene ha samme behov. Da kan vi fort oppleve hva det vil si å være utenfor EU.

Det spesielle nå er jo at SAS har sluttet å bruke 737 og ikke har alternativet klart. Da betaler mann litt for beredskapen og ved bruk. Så det blir ganske kostnadseffektiv løsnin.

Slik jeg har forstått det så er også EU med å sponser flyet, i forbindelse med å hente Ukrainske skadde soldater. Så er således endel av deres Ukrainastøtte.
 
Blir spennende å se hvilken neo det blir da. Yrsa Viking (SE-ROY) stod i bakgrunnen på pressekonferansen, uvisst om det betyr noe
 
Det kan jo godt tenkes at det muligens blir flere fly som blir serfitisert både for å ha flere tilgjengelig samtidig men også Ift backup og større flexibilitet.
Braathens (som SAS arvet avtalen fra) hadde vel 2-3 fly samtidig som var serfitisert som MEDIVAC og som kunne på 24 timers (1. fly) og 72 timers (på de andre) varsel rekonfifgueres.
Vil anta at disse flyene må ha en noen annerledes layout bak slik at bårene lettere kan tas inn og ut. Ser man på dagens RPJ så er toalettene plassert annerledes og skilleveggen mellom kabinen og galley borte.

Det er vel bare i det siste at dem kun har hatt 1 fly tilgjengelig pga utfasingen av B737.
 
Last edited:
Vil anta at disse flyene må ha en noen annerledes layout bak slik at bårene lettere kan tas inn og ut. Ser man på dagens RPJ så er toalettene plassert annerledes og skilleveggen mellom kabinen og galley borte.

Alle SAS A320neo er i praksis like hele. Litt av poenget istedet for det sammensuriummet de tidligere hadde. Så da betyr de i praksis kan bruke hvilken som helt.
 
Veldig merkelig om det ikke skal være en fast maskin? Er jo en masse jobb å rekonfigurere disse mtp å ta ut seter og sånt, så det kommer jo til å kreve enormt med ressurser.
 
Veldig merkelig om det ikke skal være en fast maskin? Er jo en masse jobb å rekonfigurere disse mtp å ta ut seter og sånt, så det kommer jo til å kreve enormt med ressurser.

Nå er det et unntak i dag, hvor de faktisk har en fast maskin. Poenget er at dette er en beredskapstjeneste, så ved behov vil da SAS ta flyet ut av ordinær tjeneste og omgjøre det til MEDEVAC.

Så til daglig og under normale forhold, vil det ikke være noen maskin som står klar. Slik var det også pre-Ukraina og utfasingen av 737.

Litt av konseptet her er at dette skal gå ganske kjapt å få til. Å hive ut setene, og finne frem utstyret fra et lager på OSL, er en overkommelig oppgave.
 
Alle SAS A320neo er i praksis like hele. Litt av poenget istedet for det sammensuriummet de tidligere hadde. Så da betyr de i praksis kan bruke hvilken som helt.
Det vet jeg at alle SAS A320neo er teknisk like, men jeg tror/ mener å ha hørt det ved tidligere media omtale av disse flyene også må tilfredsstille visse ekstra krav. Går muligens Ift sikkerhet og helseteknisk (f.eks ift smittespredning via air condition og sterilisering).
Både Braathens og SAS hadde kun et par utvalgte B737-700 som dem brukte til MEDIVAC.
(De brukte vel flere flytyper ved evakueringer, men disse tok kun med seg de lettere skadede og andre uskadede passasjerer).

Hvis det er slike ekstra krav (som det høres ut til) så er det vel ikke ønskelig og praktisk/ økonomisk mulig å innføre det på hele A320neo flåten. Hvis ikke så ville du nok ha sett flere flyselskper (på vegne av deres regjeringer) rundt om i verden som kunne utføre det samme med passasjerfly som SAS nå kan. SAS sier jo dem er helt unike (alene) i Europa (og nok resten av verden) ift denne type MEDIVAC.


Men dette med krav osv... kan andre med mer og bedre kjennskap muligens fortelle mer om.
 
Back
Top