Har SAS bestilt nye langdistansefly?

Status
Not open for further replies.
Re: Har SAS bestilt nye langdistansefly

Neo er et helt vanlig ord som brukes for å angi at noe nytt er tilført, i forhold til det som var før. At jeg beskrev kommende A330-300 som neo var ganske enkelt for å skille fra dagens versjon, med samme typebetegnelse.

Vil vel si at NG, Next Generation, vil være en mer generell betegnelse enn New Engine Option.

Men nå har jeg ikke lest såå mye om det at jeg skal si hva som er mest vanlig i publikasjoner/dagligtale.

Jeg levde i den villfarelsen av både NG og NEO egentlig var synonymer for "ny versjon", men for hhv Boeing og Airbus (uten at jeg tenkte spesielt mye mer over at NEO kunne ha andre betydninger utover ny).

Spiller vel egentlig ikke så veldig stor rolle heller, om man klarer å unngå å snakke forbi hverandre.

(Selv vet jeg faktisk ikke hvor mye som er nytt på 320NEO utover motorene)

Antar Sas vil velge 3-3-3 på økonomi på begge flyene, så da håper jeg naturlig nok på A350. Om grensen for 2-4-2 går akkurat mellom disse (lite trolig) faller jeg på 787.

Her ble det mye neo-neo snakke i denne tråden.
SAS bestiller A350 når den tid kommer.

Neo er et helt vanlig ord som brukes for å angi at noe nytt er tilført, i forhold til det som var før. At jeg beskrev kommende A330-300 som neo var ganske enkelt for å skille fra dagens versjon, med samme typebetegnelse.

Dette er første sted jeg har hørt noen kalle den litt oppgraderte A330 for NEO, så her forvirrer du nok mer enn du klargjør

Her er det bare snakk om å skru opp MTOW noen få tonn

Således kan man nesten hevde SAS allerede har "neo-versjonen" da det er større forskjell på den (330-343X) og den opprinnelige 330-300, enn det er opp til de nyeste versjonene

I Airbus terminologi står NEO for Nwe Engine Options, så med mindre 330 får helt nye bøtter så er det ingen NEO

Iflg telekonferansen i forbindelse med Q2 rapporten så sier RG at der kommer nyheter om nye IC fly innen "a very, very, vety short time".

Har tidligere hørt der skulle komme mer håndfast informasjon i løpet av juni - det stemmer jo i så tilfelle bra.

Ellers ryktes det at man ser på 2 linjer. En med B777 og en med A350.

Skal man spekulere tror jeg på A350, siden det allerede er bestillt endel neo-maskiner, og man da kan fly mixed.

Er der forøvrig noen som vet om man kan fly B777 / B737 mixed?

Men nå har jeg ikke lest såå mye om det at jeg skal si hva som er mest vanlig i publikasjoner/dagligtale.

Så er vi langt ut på viddene, men vi kan jo se hva Airbus selv skriver på sine sider om neo/NEO

http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a320family/spotlight-on-a320neo/

The A320 New Engine Option
Airbus’ A320 aircraft family – which is recognised worldwide as the benchmark single-aisle jetliner product line – will be even more fuel-efficient and eco-friendly with a new engine option now being offered to customers.

Designated the A320neo, this option provides the minimum change with maximum benefit for the A319, A320 and A321 through the availability of two new jet engine choices – CFM International’s LEAP and the PW1100G PurePower from Pratt & Whitney – along with the use of Airbus’ large Sharklets wing tip devices.

http://www.airbus.com/tools/airbusf...:uid],&cHash=22935adfac92fcbbd4ba4e1441d13383

Commercial activity during the year continued to be paced by Airbus’ single-aisle A320 Family, with 739 net orders received – of which 478 were for the A320neo (new engine option) versions.

A330neo har ikke vært kommunisert i særlig grad av Airbus selv, men man skal ikke så langt tilbake før varianten var omtalt i et av verdens ledende nettsteder for kommerisell luftfart
http://www.flightglobal.com/news/articles/airasias-fernandes-continues-call-for-a330neo-381272/

But Fernandes has been pushing Airbus to come up with a re-engined A330, or an A330neo, for some time. This, he feels, will be a better option than the A350-800 that is slated to be a replacement for the longer-range A330-200.
..
Airbus has been tweaking the A330's performance, unveiling a 242t maximum take-off weight version last year that it aims to deliver before mid-2015. But Leahy indicates that new engines for the type will be problematic.

"If you say 're-engined', then I'd say 'no'," he says. If the aircraft is already optimised, he says, "[you] don't put one of these heavy engines on it".

Man står jo selvsagt fritt til å tillegge forkortelser de betydninger man vil, men hvis man bevisst bruker en annen betydning enn det media og produsenter gjør, så er man kanskje ute etter å bli misforstått.

Iflg telekonferansen i forbindelse med Q2 rapporten så sier RG at der kommer nyheter om nye IC fly innen "a very, very, vety short time".

SAS på Instagram for 21 minutter siden:
Decision on new longhaul fleet very very soon according to our CEO Rickard Gustafson.

Krysser fingrene for at nye dama er slank nok til at man sitter 2-2-2 i C :stir

Dette er første sted jeg har hørt noen kalle den litt oppgraderte A330 for NEO, så her forvirrer du nok mer enn du klargjør

Det var trist med forvirring i tråden. Neste gang skal jeg absolutt skrive “ny” (uten at det skal bety New York). :)

Mens vi venter på at SAS velger nye langdistansefly, må jeg vel nesten få svare på kommentaren (og regner med at de som ikke er interessert bare hopper over).
At Airbus har skrudd sammen akronymet NEO i typebetegnelser er selvsagt ikke tilfeldig. Det antyder på en fiks måte at noe er nytt og forbedret fra det gamle. Et populært akronym.
For økonomer, politikere m.v. er NEO kjent som New Economic Order.

Men, som Teamseacow nevnte over, neo er et gammelt og velbrukt ord fra lenge før Airbus kom til verden. Ordet neo kan fortsatt brukes i dagligtale om noe som er fornyet, revidert og vanligvis oppjustert i forhold til det som var før. (neo-konservatisme er ikke konservatisme med nye jetmotorer) :-)

I Airbus terminologi står NEO for Nwe Engine Options, så med mindre 330 får helt nye bøtter så er det ingen NEO

Kanskje forumet burde opprette en permanent ordliste som dechiffrerer alle flyforkortelsene som dingler for våre øyne?

Lutfartsindustrien elsker akronymer og forkortelser. Boeing var vel de som begynte med forkortelsen IGW? Som ble endret til ER, leste jeg. Noen brukes samtidig av andre, som nettopp ER (Emergency Room) og IGW. Ikke rart vi blir forvirret.

For flyfolk er IGW oftest: Increased Gross Weight
For it- og telefolk kan det stå for International GateWay.
For meg kan det gjerne bety Innmari God Whisky. :D

Således kan man nesten hevde SAS allerede har "neo-versjonen" da det er større forskjell på den (330-343X) og den opprinnelige 330-300, enn det er opp til de nyeste versjonene

Det kan man jo godt, med små bokstaver. Om hva som helst egentlig, så lenge der er en eldre versjon man vil avgrense mot gir det mening. 330-343 er en neo-utgave av 330-300.

SAS på Instagram for 21 minutter siden

Dette blir spennende, selv om jeg har stor sans for DY og indirekte DU, så står det ikke værre til, en at jeg virkelig håper SK får orden på sysakene sine!!

Attachments

• sas.jpg
    sas.jpg
    53.8 KB · Views: 537
Dette er temmelig enkelt. 17. juni starter Paris Airshow, og da er det bare å følge med på pressekonferansene til de to produsentene de første dagene av showet. Det er vel hovedsakelig Airbus som benytter de alternerende flyshowene i Paris og Farnborough til annonsere salg, så her bærer det trolig av retning A350 med full fart - og nyhetsslipp mandag eller tirsdag førstkommende.

Nå tror jeg det er en stor del flynerder her som knatrer intenst ”update” på PCen sin for a komme først med denne nyheten på forum :p

Spennende uansett hva de velger..

Har SAS sagt noe om antall fly?
Vil de kun erstatte dagens flåte av A330 og A340, eller vil de trå til og øke antall fly slik at SAS IC kan vokse?

Har SAS sagt noe om antall fly?
Vil de kun erstatte dagens flåte av A330 og A340, eller vil de trå til og øke antall fly slik at SAS IC kan vokse?

Det er ikke sagt noe enda, men jeg vil anta at SAS erstatter dagens fly iom at leasingavtalen går ut om noen år, samtidig at de legger på en liten "top-up" for å gi de rom til å vokse litt og utvide med noen nye ruter eller kanskje nye destinasjoner.

Status
Not open for further replies.
Back