Re: Har SAS bestilt nye langdistansefly
Dette er første sted jeg har hørt noen kalle den litt oppgraderte A330 for NEO, så her forvirrer du nok mer enn du klargjør
Det var trist med forvirring i tråden. Neste gang skal jeg absolutt skrive “ny” (uten at det skal bety New York).
Mens vi venter på at SAS velger nye langdistansefly, må jeg vel nesten få svare på kommentaren (og regner med at de som ikke er interessert bare hopper over).
At Airbus har skrudd sammen akronymet NEO i typebetegnelser er selvsagt ikke tilfeldig. Det antyder på en fiks måte at noe er nytt og forbedret fra det gamle. Et populært akronym.
For økonomer, politikere m.v. er NEO kjent som New Economic Order.
Men, som Teamseacow nevnte over, neo er et gammelt og velbrukt ord fra lenge før Airbus kom til verden. Ordet neo kan fortsatt brukes i dagligtale om noe som er fornyet, revidert og vanligvis oppjustert i forhold til det som var før. (neo-konservatisme er ikke konservatisme med nye jetmotorer)
I Airbus terminologi står NEO for Nwe Engine Options, så med mindre 330 får helt nye bøtter så er det ingen NEO
Kanskje forumet burde opprette en permanent ordliste som dechiffrerer alle flyforkortelsene som dingler for våre øyne?
Lutfartsindustrien elsker akronymer og forkortelser.
Boeing var vel de som begynte med forkortelsen IGW? Som ble endret til ER, leste jeg. Noen brukes samtidig av andre, som nettopp ER (Emergency Room) og IGW. Ikke rart vi blir forvirret.
For flyfolk er IGW oftest: Increased Gross Weight
For it- og telefolk kan det stå for International GateWay.
For meg kan det gjerne bety Innmari God Whisky.
Således kan man nesten hevde SAS allerede har "neo-versjonen" da det er større forskjell på den (330-343X) og den opprinnelige 330-300, enn det er opp til de nyeste versjonene
Det kan man jo godt, med små bokstaver. Om hva som helst egentlig, så lenge der er en eldre versjon man vil avgrense mot gir det mening. 330-343 er en neo-utgave av 330-300.