Håndtering av "Sandfast 2020"

Re: Vinterværtråden 2019/2020

Er det ikke endel charter her? Og da er det strengt tatt ikke flyselskapet sitt ansvar, men reiseselskapet?

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I den grad denne tråden fortsatt handler om hvordan NAS kan overleve er det kanskje lov å fundere på hvorfor NAS fortsatt står på bakken på LPA mens andre flyr i solskinnet med god sikt.

Jeg tror regnestykket er enda mer komplisert enn som så. Flyene må riktignok igjennom teknisk inspeksjon, men for f.eks crew som flyr fra Norge og skal tur retur, kan en forsinkelse på 30 minutter ødelegge for returen. For slike flighter er det som regel også crew på standby som må kalles ut og da er tidsvinduet ofte kortere. Hvor lang tid en inspeksjon tar, vet jeg ikke. Da risikerer flyselskapene (som allerede er short på maskiner) at crew+fly blir stående igjen.

Faktor nummer to er at inspeksjonen ikke kan pågå imens det er sandstorm. Man må vente til sanden har lagt seg.

Det er også begrenset med antall teknikere på LPA/TFS etc. Så jeg regner med at flyselskapene kommer til å ta med seg noen teknikere på disse flightene.

Er det ikke endel charter her? Og da er det strengt tatt ikke flyselskapet sitt ansvar, men reiseselskapet?

Både SAS og Norwegian har egne ruteflyginger dit også.

Hadde jeg vært SAS hadde jeg jobbet med, så snart det er en prognose på været som tilsier sikker landing og take-off, å sende ned en ledig A330/340/350 og få brakt så mange som mulig opp til en hub i Skandinavia. Med den lange flytiden til Kanariøyene burde det være mulig å både mobilisere veldig mange strandete passasjerer for returen, og booke videre transport fra hub-en.

SAS bør med ledig A330/340/350 kapasitet være i en bedre situasjon til å takle dette enn Norwegian, som mangler fly.

Last edited:

De som fløy flyene ned sitter på hotell å venter, så er ikke mangel på det. Håper får flyene avgårde i dag :)

Det jobbes med å få tekniker ned fra BCN i dag.
Og ja, det tar nok litt tid, avhengig av hvor mange komponenter har stått uten cover.
Videre meldes det at overtidsnekt blant teknikere på de skandinaviske baser grunnet konflikt har gjort det vanskelig å få riktig kapasitet effektivt på plass i helgen.

Denne situasjonen minner meg om en back-pack'er ferie i Egypt i 1988. Fløy en Egypt Air Boeing 737-200 fra Abu Simbel (betong-stripe i ørkenen ved Nasser sjøen) til Aswan. Flyet var skinnende blankt og bare noen få gjenværende kjennetegn etter å ha blitt sandblåst over lang tid. Under boarding i 48 C (august) var de så mye sand i lufta at jeg skyldte munnen under hele turen, som for øvrig var ekstremt turbulent. Folk satt med hodene nede i papirposene. Uforglemmelig tur og jeg tenkte lenge på hvilke marginer vi opererte med.

Selv om det er rejseselskabets ansvar, er det stadig flyselskabet,
der står med transportproblemet, i hvert fald på en destination
som Kanarieøerne.
Hotelværelser må rejseselskabet tage sig af... går jeg ud fra.

Men altså: flere regler kan være ude af kraft p.g.a. force majeure.

Norwegian har satt opp to ekstraflyginger fra LPA til OSL i ettermiddag:
DY8403 16:00 747-400
DY8401 17:00 787-9

Har flyselskapet kontaktdetaljene til passasjerene når de har kjøpt pakkereiser gjennom et reiseselskap? Reiseselskapet må vel da stå for informasjonen til de berørte passasjerene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har flyselskapet kontaktdetaljene til passasjerene når de har kjøpt pakkereiser gjennom et reiseselskap? Reiseselskapet må vel da stå for informasjonen til de berørte passasjerene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er mange som har bestilt fra firma ala Bongo's tryllerreiser, og der ligger kanskje ikke inne noe telefon, mail i bookingen. Vanskelig å få frem info da.
Og da tenker jeg individuelle billet, ikke pakkereis

Er det den Wamos 747en som nylig var i Asia og evakuerte EU borgere? Vi får håpe den er godt sterilisert i så fall.

Er det den Wamos 747en som nylig var i Asia og evakuerte EU borgere? Vi får håpe den er godt sterilisert i så fall.

Ikke samme maskin som er på OSL nå. EC-KXN evakuerte fra Wuhan, mens EC-MQK er på OSL nå

Norwegian har satt opp to ekstraflyginger fra LPA til OSL i ettermiddag:
DY8403 16:00 747-400
DY8401 17:00 787-9

DY8401 er LN-LNT som setter kursen fra CDG så snart de får en bedre CTOT.

Samme når et fly blir kansellert... Personalet er så tydlig som det bare går ann når de informerer på høyttaleren. ¨Alle blir booket om og får SMS/Mail med ny reiserute, dette kan ta noe tid da alle skal bli booket om. Vi å flyplassen kan ikke gjøre noe da all ombooking gjøres sentralt¨ - to sek etter oppropet er ferdig ... kommer det en flokk løpende mot skranken, kan du booke om meg? Hva skal vi gjøre? Ja men, jeg må rekke ..
Jeg har fått tilsvarende beskjeder flere ganger med forskjelige flyselskaper, men jeg har ikke en eneste gang opplevd at det ble spesifisert at ombooking måttes gjøres "sentralt"(hva nå det måtte bety).

Har derimot når jeg har reist med flere selskaper fått feilaktig info både på fly og ved gate for at de skal slippe å håndtere passasjerer med mange spørsmål.

SAS til med for sen ankomst til CPH til å rekke connection: "Skynd dere av flyet. Det står klart personale til å ta imot og hjelpe dere straks dere kommer av flyet". Så absolutt ingen da vi kom av flyet. Gikk til servicedesk og der var det stengt og tomt.

SAS ved gate på CPH med fly som ikke som til gate grunnet tekniske problemer. "Det er satt opp et fly ved gate ###. De starter boarding nå så skynd dere dit". Vi kunne se bort til den andre gaten og der stod det ikkeno fly.

At noen passasjerer er dumme og storforlangende er ingen unnskyldning for at SAS ikke sørge for at noen er der for passasjerene ved irregulariteter. Eller for at de ikke klarer sende meldinger til passasjerene.

Og "Hah, det er jo outsourcet" er absolutt ingen unnskyldning.

Alltid utfordrende når værforholdene lammer flytrafikken og særlig når det i tillegg dreier seg om en øy som ligger 5 timer unna Skandinavia. Personlig synes jeg flyplasser kan være et ork selv på `normale`dager, så jeg kan bare forestille meg hvordan det er å kø´e der time etter time denne helgen i fullstendig uvisshet. Likevel er det nok et stykke igjen før lidelsene kan matche al-Hol leiren i Syria(for å sette det i perspektiv).

SAS har kun et par ruteflyavganger(OSL/CPH/ARN), resten er i regi av Apollo. Antar det kan det være med å forsinke beslutningsprosessen der Apollo skal være med i loopen og vurdere dette opp mot til sin`policy`før man evt kan kansellere ´deres`flighter. SAS har kun egen handling på OSL/CPH/ARN, så her er lokal spanske handling som gjelder. Husker fra tiden jeg selv jobbet på Las Palmas for Air Europa at de nasjonale selskapene ble sterkt favorisert, så egentlig ikke så overrasket at det har tatt noe tid for SAS med å hjelpe de reisende.

Mangel på informasjon skaper unødig stress og med dagens mange digitale muligheter til å nå ut med nyttig og viktig informasjon, er det tydelig gjennom denne hendelsen, at SAS har et stort forbedringspotensiale også med tanke på å ha gode backup planer når charterflighter kanselleres nå når det etterhvert har blitt en viktig virksomhet for selskapet.

Antar den utskjelte informasjons avdelingen i SAS(ja den som Oddvar Stenstrøm ville sparke)...ivrer etter å komme i gang og utarbeide nye, gode løsninger til neste sandstorm på Kanariøyene inntreffer;)

Last edited:

Ang informasjon: Problemet oppstår når den ikke kommer til avtalt tid eller er helt fraværende, og jeg har opplevd begge deler selv, bl.a hos SAS.
"Ingen informasjon" er informasjon det også, og det å sende en SMS/e-post med noe ala "Status er et vi fortsatt avventer været" eller "Vi jobber med alternative løsninger" koster så lite i kroner og energi, men betyr mye for den som mottar, for da vet man at man ikke er glemt.

Back