Håndtering av "Sandfast 2020"

Re: Vinterværtråden 2019/2020

Kanskje et mere teknisk spørsmål , men ser at en «Norwegian representant « uttaler at alle fly må igjennom en spesiell kontroll etter å ha stått parkert under en sandstorm.??
Jeg går jo utifra at flyene er sikret med motor- cover og at eventuelle åpninger er tettet under et slikt Ground stop.?
Disse sandstormene gjør noe med sikten på flyplassen , men denne sanden som kommer fra Sahara er vel nærmest som «støv» og er ikke kapabel til å ødelegge en fly motor .
Men våre tekniske medlemmer får svare på dette.

Neppe. Dette må ha kommet veldig plutselig, ellers hadde de stengt tidligere og fått flest mulig fly ut. Tviler på at de har utstyr til å 'tette' så mange fly. Man setter jo heller ikke på motorcover på vanlige groundstops. De ville heller neppe hatt tid.

En maskin i området som ikke er overflyvninger . Transavia er på vei inn mot Lanzarote. Det er vel bare å krysse fingrene ..

Eurocontrol:
GCCCCTA
Due to haze, GCFV, GCLA, GCLP, GCRR, GCTS and GCXO do not accept any traffic until Monday 24/02/2020 1300 UTC.

NMOC will keep you advised.

Er noen dager på Gran Canaria nå, syd på øya. Skal hjem på torsdag, så det blir å følge med på flytrafikken. Nå er jo flyplassene på øyene her nede stengt til mandag kl 13. Ser derfor det ikke er noen fly på vei nedover til øyene her, unntatt to stk Finnair-maskiner som frimodig er på vei. Én fra AGP til FUE AY2059. Den andre fra HEL til LPA AY1723. Brit spennende å se hvor de havner i kveld..

Når jeg leser media, så kan jeg ikke fri meg fra inntrykket at SAS ikke klarer å håndtere/infomerer godt nok. En ting er at de ikke har klart å løse hotell/transport, men det virker ikke som de evener å gi informasjon. Har de ikke mulighet til å sende SMS osv. Jeg vet man ikke skal dømme alt fra media, men det er ofte litt fyr når det ryker. Selv de som har tatt grep selv og er oppegående har jo ikke fått info.

Når jeg leser media, så kan jeg ikke fri meg fra inntrykket at SAS ikke klarer å håndtere/infomerer godt nok. En ting er at de ikke har klart å løse hotell/transport, men det virker ikke som de evener å gi informasjon. Har de ikke mulighet til å sende SMS osv. Jeg vet man ikke skal dømme alt fra media, men det er ofte litt fyr når det ryker. Selv de som har tatt grep selv og er oppegående har jo ikke fått info.

Er så heldig at jeg sitter her i kalde nord og ikke har noen aning om hvilken info pax får eller har fått eller når tid.
Dog så scannet jeg litt ymse aviser, og det virker som Nordmenn(kvinner) spesiellt er veldig hissige etter å komme i avisa.
Finner etpar artikkler fra DK/SE, finner etpar notiser i etpar Engelske aviser.
På en forunderlig måte så virker det som noe som er pensum i skolen i senere tid, går noe galt når du flyr, ring avisa.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått denne "trusselen" når ikke alt går kundens vei:8:

Man gir ikke ustraffet dårlig service til datteren av en journalist.

https://www.dagbladet.no/nyheter/samtlige-bor-fa-sparken/72171895

"Samtlige bør få sparken"

Har jo selv sett at SAS gir dårligere service enn alle andre flyselskaper fx da alle avganger fra DUS ble kansellert og alle som jobbet for SAS rett og slett stakk av fra flyplassen.

Hvilket vil si ingen, da alle jobber for handlingselskapet. ;)

Såvidt jeg vet driver ingen i informasjonsavdelingen med irr-håndteringen heller ...

- Informasjonsavdelingen til SAS er totalt ubrukelig. Samtlige bør få sparken, tordner Stenstrøm på telefon til Dagbladet.

03473698eba415890ecb45ebdbc1c41b.jpg

De er ansatt i handlingselskapet, men jobber for SAS slik som jeg skrev.

Har du noen forklaring på hvorfor de i handlingselskaper som jobber på oppdrag for SAS ofte gjør en mye dårligere jobb en de som jobber for andre selskaper? Bruker SAS dårligere handlingselskaper enn andre på samme flyplass? Har SAS en dårligere avtale med dem enn andre selskaper? Opererer SAS med en mangelfull jobbinstruks og dårligere rutiner?

Såvidt jeg vet driver ingen i informasjonsavdelingen med irr-håndteringen heller ...

03473698eba415890ecb45ebdbc1c41b.jpg

Amen!

Etter dette hysteriet som har kommet luskende de siste årene ¨kjos-fast¨ osv.
Kanskje skulle flyselskapene begynt å gå ut i media å hengt ut passasjerene som HVER eneste dag gjør dumme ting som at flyvninger blir kansellert eller forsinket, kommet for seint til gate og har gjort at flyet blir forsinket og folk mister videreforbindelser, unruly passengers - noe som bare har eksplodert i takt med media-dekningen om flyvninger ... ufyselige pax som ikke ser selv at de har HELT feil, og at fakta står på billetten deres.

At noen passasjerer er dumme og storforlangende er ingen unnskyldning for at SAS ikke sørge for at noen er der for passasjerene ved irregulariteter. Eller for at de ikke klarer sende meldinger til passasjerene.

Og "Hah, det er jo outsourcet" er absolutt ingen unnskyldning.

Vinterværtråden 2019/2020

At noen passasjerer er dumme og storforlangende er ingen unnskyldning for at SAS ikke sørge for at noen er der for passasjerene ved irregulariteter. Eller for at de ikke klarer sende meldinger til passasjerene.

Og "Hah, det er jo outsourcet" er absolutt ingen unnskyldning.

Du har helt rett i det, det er ingen unnskyldning. Men realiteten er imidlertid at en tredjeparts ansatte lettere klokker ut når arbeidstiden er over enn en som har firmalogoen på lønnsslippen. De har ofte også flere oppdragsgivere og vil ofte måtte dele ressursene på flere flyselskaper. Å følge opp hver kunde individuelt er en umulighet på slike dager. Man ‘maler med bred pensel’ for å få hjulpet så mange som mulig, men det vil alltid være noen som faller ‘between the cracks’.

Så man kan sende instruksjoner fra hovedkontoret til man blir blå i ansiktet, men det hjelper ingen når de lokale ikke makter å sette de ut i livet.

So hey, det er kanskje ingen unnskyldning, men man kan ikke ignorere realitetene heller. Verden er langt fra perfekt.

Last edited:

Du har helt rett i det, det er ingen unnskyldning. Men realiteten er imidlertid at en tredjeparts ansatte lettere klokker ut når arbeidstiden er over enn en som har firmalogoen på lønnsslippen. De har ofte også flere oppdragsgivere og vil ofte måtte dele ressursene på flere flyselskaper. Å følge opp hver kunde individuelt er en umulighet på slike dager. Man ‘maler med bred pensel’ for å få hjulpet så mange som mulig, men det vil alltid være noen som faller ‘between the cracks’.

Så man kan sende instruksjoner fra hovedkontoret til man blir blå i ansiktet, men det hjelper ingen når de lokale ikke makter å sette de ut i livet.

So hey, det er kanskje ingen unnskyldning, men man kan ikke ignorere realitetene heller. Verden er langt fra perfekt.
Joda, men dette burde jo gjelde for alle flyselskaper og ikke bare SAS.

Da avgangene var kansellert på DUS var det kø i absolutt alle skranker unntatt SAS, der var det helt tomt og de som jobbet for SAS hadde ikke engang satt opp en lapp da de stakk.

Joda, men dette burde jo gjelde for alle flyselskaper og ikke bare SAS.

Da avgangene var kansellert på DUS var det kø i absolutt alle skranker unntatt SAS, der var det helt tomt og de som jobbet for SAS hadde ikke engang satt opp en lapp da de stakk.

Ingen slike situasjoner er like. Men på en måte er det kanskje lettere å forholde seg til dette framfor å stå i en kø med 3-400 andre ...

Samme når et fly blir kansellert... Personalet er så tydlig som det bare går ann når de informerer på høyttaleren. ¨Alle blir booket om og får SMS/Mail med ny reiserute, dette kan ta noe tid da alle skal bli booket om. Vi å flyplassen kan ikke gjøre noe da all ombooking gjøres sentralt¨ - to sek etter oppropet er ferdig ... kommer det en flokk løpende mot skranken, kan du booke om meg? Hva skal vi gjøre? Ja men, jeg må rekke ..

Delvis åpnet

04:05 UTC

GCLA (La Palma) GCFV (Fuertaventura), GCRR (Lanzarote), GCXO (Tenerife North)
Arrivals unavailable until 0700UTC due to weather (sand storm).
High delays.

GCLP (Gran Canaria), GCTS (Tenerife South)
Arrivals regulated with reduced rate due to weather (haze).
Moderate to high delays

.

Amen to that!

Og lad os så ikke glemme, at folk forventer billige flybilletter og
første klasse service samtidig! I gamle dage, før dereguleringen, arbejdede folk
som Andreas og jeg r...n ud af bukserne, når der var irregularities på hhv FBU og CPH,
dengang da SAS handlede både egne og andre selskabers passagerer.
Nu er der andre boller på suppen!
Der er vel først og fremmest
charterpassagerer, der er “ stuck” på Kanarieøerne, og det bliver det
ikke lettere af, da det som regel er ansatte hos touroperatørerne, der
er med i lufthavnen. Hvis/når de altså er det!
Jeg har ondt af dem, som sidder fast på LPA o.s.v., men miseren skyldes
force majeure, noget som vestlige velfærdsturister er temmelig
fremmede over for.
Mon ikke flyselskaberne arbejder på højtryk på at få folk hjem?

Last edited:
Back