Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Men det er samme vekt om den ligger i bagasjerommet, og for mange så koster det ikke noe å sende bagasjen. Man får heller ikk lov til å sende bags gratis ved gate (nos DY) til tross for at man har to ubrukte gratis-bags inkludert i billetten ;)

Hvilket i så fall er dobbelt irriterende, for da virker det som om man rett og slett bare ønsker å gjøre livet vanskelig og irriterende for velbetalende reisende for å tjene noen hundringser.

Hvilket i så fall er dobbelt irriterende, for da virker det som om man rett og slett bare ønsker å gjøre livet vanskelig og irriterende for velbetalende reisende for å tjene noen hundringser.

Vet de som står ved gate hvor mye du har betalt for billetten og hvor mye bagasje du evt har sjekket inn allerede?

Det er ofte ikke tid til å sjekke inn bagasje på gate. Særlig ikke hvis det er et stort antall bagasje. Dette vil gå ut over OTP og kunne utgjøre store ekstra kostnader. Derfor er gebyret større på gate og det spiller heller derfor ingen rolle om man har bagasje inkludert i billetten. Inkludert bagasje skal sjekkes inn på innsjekk, ikke på gate.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ofte ikke tid til å sjekke inn bagasje på gate. Særlig ikke hvis det er et stort antall bagasje. Dette vil gå ut over OTP og kunne utgjøre store ekstra kostnader. Derfor er gebyret større på gate og det spiller heller derfor ingen rolle om man har bagasje inkludert i billetten. Inkludert bagasje skal sjekkes inn på innsjekk, ikke på gate.

Tviler på at det går mye raskere å veie og ilegge - innkreve forenklet forelegg enn å sende bagasje - min leverandør klarer å sende 20-30 kolli fra gate og gå 5-10 minutter før rute

Tviler på at det går mye raskere å veie og ilegge - innkreve forenklet forelegg enn å sende bagasje - min leverandør klarer å sende 20-30 kolli fra gate og gå 5-10 minutter før rute

Det er jo snakk om ressurser også. På en vanlig avgang et det en person i gate og en turn around tid på 25 minutter. Jeg går utifrå at ditt amerikanske foretrukne selskap har flere folk tilgjengelig samt lenger tid på bakken mellom hver avgang.

Om jeg kan få skyte inn noen tanker.

Først og fremst, situasjonen med for mye håndbagasje ombord er kraftig forbedret etter at vi omsider begynte å bli strengere på dette området i fjor sommer og dette følges opp med hyppige bagasjekontroller. Dette er faktisk noe både passasjerene og vi crew har etterspurt i mange år. Det er jo ingen hemmelighet at passasjerer som ikke følger reglene og drar med seg store ‘flyttelass’ av håndbagasje gjør boardingene trege og kaotiske og som regel blir det forsinkelser når man må tagge og ta ned bagasjen til de 15-20 siste passasjerene som kommer ombord selv om den er innafor ift størrelse, mengde og vekt. Dette har forståelig nok skapt stor frustrasjon og ulempe for disse kundene samt ekstra kostnader for selskapet, eksempelvis høye forsinkelseskostnader, i verste fall tapt slot, passasjerer som ikke rekker sine videreforbindelser og som vi må re-route/sende på hotell osv).

Med mindre man har jobbet i kabinen i et flyselskap med jevnt over høyt belegg, så kan man umulig forstå hvor utfordrende det kan være til tider. Hver centimeter med bagasjeplass teller og man er helt avhengig av at alle respekterer og følger reglene, også de som har kjøpt litt dyrere billetter. De fleste følger heldigvis reglene men dersom ti passasjerer på en full flight har valgt å ta med ‘litt for stor’ koffert eller ‘bare noen taxfree-poser ekstra’ i tillegg til trillekofferten, ryggsekken og PC-veska, eller har med seg gitar det ikke er bestilt og betalt sete til, ja da ødelegger det som regel logistikken for oss.

Ift vekt så tror jeg få, om noen, tenker over at jo tyngre bagasjen er, jo mere drivstoff må vi bruke. Dersom alle våre ca 30 millioner årlige passasjerer hadde med seg bare to kilo for mye bagasje, så ville det utgjort 60.000 tonn ekstra i året. Det er fryktelig mye ekstra drivstoff. Er det riktig at flyselskapene bare skal ta denne ekstrakostnaden? Man burde ha det litt i bakhodet om man blir tatt med ‘bare et par kilo’ overvekt og må betale ekstra.

Bagasjekontroll i Gate fungerer helt utmerket og er nok noe både vi og andre selskaper kommer til å satse mere på fremover så det er bare å vende seg til det. På samme måte som det er billettkontroll på trikk, buss og tog så skal kontrollen sørge for at alle passasjerene følger reglene og betaler for det de faktisk har med seg ift vekt, størrelse, mengde, musikkinstrumenter osv. Nå som bagasjen håndteres før (eller under) (pre-)boarding og ikke etter (som tidligere) så er sjansen for en forsinkelse betraktelig mindre enn før, selvom det er tatt mye bagasje. Jeg opplever boardingene som langt raskere og smidigere, passasjerene respekterer i langt større grad reglene for håndbagasje så nå er det mere plass til alle ombord. Ja, vi må fortsatt være aktive under boarding og bagasjehyllene er rimelig godt fulle når vi lukker men når kontrollen har tatt 18 excess kolli i Gate så kan dere selv tenke dere hvordan det var før!

Jeg ser at flere stusser på at det tilsynelatende kun er vekt som sjekkes ved kontroll. Dette stemmer ikke, antal kolli per person sjekkes også og er man i tvil vedrørende størrelsen så brukes bagasjemåler. Jeg vet at den brukes hyppig for å måle passasjerenes ‘small personal item’, som i mange tilfeller er en svær ryggsekk (i tillegg til trillekofferten selvfølgelig) og ikke en liten håndveske eller PC-veske som det er ment å være. Den skal være såpass liten nok til at den legges under setet.

Til slutt, jeg er sterkt uenig i at dette har vært en PR-katastrofe for selskapet. Ja, det har vært noen uheldige episoder der kontrollørene har vært bryske eller uhøflige når de har håndtert passasjerer og dette er selvfølgelig ikke akseptabelt og er noe som i høyeste grad taes tak i internt. Selv har jeg stort sett veldig positive tilbakemeldinger fra passasjerer jeg har snakket med. Det er en høy grad av forståelse for årsakene til at vi har blitt strengere og de setter pris på at vi har satt ned foten.

Tja..

Jeg ble nylig tatt med overvekt på noen hundre gram og måtte ut med 750,- i gebyr. Vi var tre som reiste sammen, og to av oss hadde i utgangspunktet veid bagasjen vår for å etterfølge reglene. Den tredje hadde ikke veid, men var innenfor. Problemet var at jeg tok med en pensumbok i siste liten med tanke på eksamenslesing uten å tenke på vekta, for jeg var i utgangspunktet godt innenfor, og det ble dermed overvekt på noen hundre gram.

Volumet på kolliene var godt innenfor reglene og null problem.

De ansatte var bryske, og da jeg heller ville kaste boka evt noe annet ræl for å komme under, siden det ville være rimeligere, fikk jeg ganske streng beskjed om å droppe det for ikke å lage kø. Det var komplisert av at jeg hadde latt en annen reisende ta boka fordi han i utgangspunktet hadde mindre bagasje, men de ansatte var lite interesserte i at vi skulle snakke sammen og bli enige om å løse det på en annen måte enn ved å sjekke inn mot gebyr. På dette tidspunktet var det ingen kødannelse noe sted. At håndbagasje er et reelt problem skjønner jeg godt, men det virker som selskapet har utnyttet situasjonen til å få inn kontanter.

Det er kombinasjonen av størrelsen på gebyret, manglende skjønnsutøvelse og holdningen til de ansatte som gjør at det oppleves urimelig.

Dette etterlot en dårlig smak, og konsekvensen blir jo at vi tre som reiste sammen gladelig kommer til å velge alle andre alternativer enn Norwegian når det er mulig.

Dette var altså nå i helgen, og jeg hørte også lite fornøyd murring blant andre passasjerer i flyet, så at dette er begrenset til noen få tilfeller, har jeg lite tro på. Så lenge dette er praksis på OSL (på vei tilbake var det ingen kontroll), og det er det jo åpenbart, vil det føre til mange misfornøyde reisende.

Last edited:

Vet de som står ved gate hvor mye du har betalt for billetten og hvor mye bagasje du evt har sjekket inn allerede?

De vet så klart ikke hva jeg har betalt, men bagasjestatus ville være merkelig om de ikke hadde.

Greia er at det må gå an å bruke huet. Det går begge veier. Det er ikke ok å ha med alt du eier som håndbagasje og du må kunne løfte den opp selv. Det er ok å ha en regel på 10kg eller hva det er. Kommer det da en dyr med en på 19kg så er ikke det ok.

Jeg gidder ihvertfall aldri å sitte med brevvekt for å se om alt er innenfor 7,99 kg og ikke kunne kjøpe med en flaske vin. Jeg har fløyet en del DY faktisk. Og flyr masse. Men det er et par smeller de har hatt. Longhaul "kjosfast" har brent seg fast så hardt at jeg fremdeles får en sånn følelse av at "nei, det tør jeg ikke" og ingen av mine ansatte får fly dem på long haul på grunn av det.

Nå begynner jeg å få samme feeling her. Søker på Expedia. DY kommer opp. Holder på å velge og så slår det inn "nei, f**n... Det går jo ikke". Og så booker man noe annet.

Mulig jeg er helt koko. Faktisk er jeg helt koko. Men tviler på at jeg er alene om den feelingen. Og for sånne som meg sitter det inne i årevis

De vet så klart ikke hva jeg har betalt, men bagasjestatus ville være merkelig om de ikke hadde.

Men de vet vel uansett bookingklasse, som jo er det relevante og som styrer bagasjeregler etc, ikke antall kroner du har betalt.

Selv om dette er litt storm i vannglass, så tror jeg dette skyver noen godt betalende passasjerer unna. De med de billigste, vil fortsatt velge det billigste

Tydeligvis vært en inntektsbringende helg for Norwegian..

https://twitter.com/VenstreRebekka/status/1199008933689667585

"Ikke noe mer
@Fly_Norwegian
for min del. Å flå passasjerer for 750,- pga 1 kg for mye håndbagasje (og booket ekstra bagasje) er rett og slett ugreit. Unge folk står ved gaten og er på gråten mens Norwegian-ansatte truer dem med at de ikke får reise. Er bunnen snart nådd?"

"Vel, det virker ikke slik. Det jeg nett opplevde var krisedårlig. Folk ble kjeftet på, noen kom seg ikke på flyet pga dette. Og så denne kommandotonen fra personalet, mens enkelte passasjerer er på gråten. Summen er uansett latterlig høy. Kundevennlig? Niks."

Erling talt, må si jeg blir mer og mer oppgitt over den norske befolkningen. Dette her er i-landsproblemer.
ALLE som har flydd mer en en gang, altså 99,4% av Norges befolkning, VET at det er vektbegrensninger på bagasje når man skal ut å fly. Hvis man ikke vet det, opplyses det igjennom bookingprosessen og når man får bekreftelsen fra norwegian så står også grensene for håndbagasje der tydelig illustrert. Ganske rart at folk ikke har blitt vandt til dette enda, for folk holder seg da til de fleste andre normer og regler i samfunnet?
Blir man tatt i fartskontroll begynner man da ikke å kjefte på politiet? Blir du vinka inn til tollen på OSL og det er åpenbart at du har med litt for mye vin begynner du vel ikke å kjefte på tolleren? Ser en ansatt på butikken deg putte en sjokolade i lomma uten å betale for den begynner du vel ikke å diskutere med de ansatte? Og er det kontroll på trikken og du ikke har bilett begynner du jo ikke å si at du er blakk mens du har den nyeste iPhonen i hånda?
Og går du til media etterpå og skriker høyt om overnevnte regel/lovbruddet du netopp har gjennomført? NEI
Så hvorfor skriker folk høyt i media når de har med for mye bagasje, noe som, tro det eller ei, faktisk er deres egen feil? Bør kanskje det å følge flyseslakpets bagasjeregler lovhjemmles slik at politiet kan settes inn ved behov? Mangler det rett og slett en respekt for regler flyselskapene setter? Har nordmenn blitt bortskjemt over at det har manglet kontroll helt siden flyreisens oppfinnelse og frem til i sommer, og derfor tror at reglene flyselskapene setter bare er for gøy?

Det at norwegian har begynt å håndheve sine egne regler skaper overskrifter, og at kritikken rettes mot norwegian, og ikke passasjerene som har med for mye bagasje, indikerer at Norge har blitt et for velutviklet land. Det at dette er de «problemene» vi har å stri med her til lands er rett og slett pinlig.

Neste toppmøte mellom Merkel og Erna:
Merkel: what ar the biggest problems in Norwegen these days?
Erna: that norwegian have started to check that their passengers are following the luggage-rules are a big problem for many peoples personal economy.

Fyttirakkern.....

Men de vet vel uansett bookingklasse, som jo er det relevante og som styrer bagasjeregler etc, ikke antall kroner du har betalt.

Selv om dette er litt storm i vannglass, så tror jeg dette skyver noen godt betalende passasjerer unna. De med de billigste, vil fortsatt velge det billigste

De vet i alle fall veldig godt hvilken bookingklasse du har og om du har sjekket inn bagasjen du har betalt for, hvis det er snakk om å bytte til en tidligere avgang ved gate.

Erling talt, må si jeg blir mer og mer oppgitt over den norske befolkningen. Dette her er i-landsproblemer.
ALLE som har flydd mer en en gang, altså 99,4% av Norges befolkning, VET at det er vektbegrensninger på bagasje når man skal ut å fly. Hvis man ikke vet det, opplyses det igjennom bookingprosessen og når man får bekreftelsen fra norwegian så står også grensene for håndbagasje der tydelig illustrert. Ganske rart at folk ikke har blitt vandt til dette enda, for folk holder seg da til de fleste andre normer og regler i samfunnet?
Blir man tatt i fartskontroll begynner man da ikke å kjefte på politiet? Blir du vinka inn til tollen på OSL og det er åpenbart at du har med litt for mye vin begynner du vel ikke å kjefte på tolleren? Ser en ansatt på butikken deg putte en sjokolade i lomma uten å betale for den begynner du vel ikke å diskutere med de ansatte? Og er det kontroll på trikken og du ikke har bilett begynner du jo ikke å si at du er blakk mens du har den nyeste iPhonen i hånda?
Og går du til media etterpå og skriker høyt om overnevnte regel/lovbruddet du netopp har gjennomført? NEI
Så hvorfor skriker folk høyt i media når de har med for mye bagasje, noe som, tro det eller ei, faktisk er deres egen feil? Bør kanskje det å følge flyseslakpets bagasjeregler lovhjemmles slik at politiet kan settes inn ved behov? Mangler det rett og slett en respekt for regler flyselskapene setter? Har nordmenn blitt bortskjemt over at det har manglet kontroll helt siden flyreisens oppfinnelse og frem til i sommer, og derfor tror at reglene flyselskapene setter bare er for gøy?

Det at norwegian har begynt å håndheve sine egne regler skaper overskrifter, og at kritikken rettes mot norwegian, og ikke passasjerene som har med for mye bagasje, indikerer at Norge har blitt et for velutviklet land. Det at dette er de «problemene» vi har å stri med her til lands er rett og slett pinlig.

Erna: that norwegian have started to check that their passengers are following the luggage-rules are a big problem for many peoples personal economy.

Fyttirakkern.....

Jeg ser hva du mener, men synes allikevel man skal kunne klage på ting man finner urimelige selv om man er mett og barna har klær. Det betyr ikke at man synes dette problemet er større enn klimakrisen.

Og sammenligningen med å stjele en sjokolade... jeg finner den litt søkt. Du har på den ene siden rett, på den andre siden ikke helt. Det blir nesten en litt filosofisk diskusjon, og er for tidlig på dagen. :)

Fyttirakkern.....

Her synes jeg du bommer på mer enn ett vis. Å kjøre for fort, stjele og så videre er brudd på norsk lov.

Det her er snakk om vilkår i en privatrettslig avtale mellom Norwegian og forbrukeren. At bagasjen veier bittelitt mer enn tillatt, uten at det har troverdige ulemper for selskapet, gjør sitt til at gebyret på 750,- fremstår som urimelig stort.

Kunden har betalt Norwegian for en tjeneste. Bruken av denne tjenesten kommer med visse vilkår. Når det kommer straffegebyr selv når disse vilkårene hovedsaklig har blitt oppfylt, særlig når en legger vekt på hensynene bak vilkårene, er det selvfølgelig forståelig at det blir reaksjoner.

Spesielt når prosessen utføres på klanderverdig vis.

Det må her legges vekt på at det er snakk om forbrukeravtaler, og selv om vektgrensene er klart kommunisert, er ikke størrelsen på gebyret like klart kommunisert. En kan stille spørsmål ved om vilkårene er tydelig nok kommunisert jf tidligere bransjepraksis og EU-regler om tydelige kommunikasjon av vilkår ved forbrukeravtaler. Jeg er absolutt ikke sikker på at reglene slik de har blitt håndhevet av Norwegian er innenfor regelverket, faktisk er jeg ganske sikker på det motsatte.

Det er vanskelig å finne informasjon om størrelsen på gebyret ved overvekt. Her må en også legge vekt på maktubalansen når selskapet avkrever gebyr ved gate for at passasjeren skal få lov til å reise.

Når det er en grense på 10 kg, kan det absolutt stilles spm vedrørende om det er innenfor av Norwegian å kreve gebyr for overvekt på 500 gram. Jeg ser ikke bort i fra at en rettslig tolkning av et slikt vilkår, uten at annet er opplyst, vil tilsi at det må være et visst slingringsmonn, før et brudd kan konstateres.

Det er også slik at de fleste vanlige forbrukere ikke har presisjonsvekter tilgjengelige, og selv om man har som intensjon å overholde reglene i det vesentlige, kan det likevel forekomme mindre avvik uten at kunden dermed har opptrådt klanderverdig eller med intensjon om å bryte vilkårene.

Ut i fra medieoppslagene, er det vel spesielt tyskere som har hisset seg voldsomt opp over praksisen og skapt problemer på gate? Det er vel minst to oppslag som har nevnt spesielt tyskere. De er vel ikke kjent for å være glad i å punge ut, så at det skal være noe spesielt ved nordmenn som gjør denne praksisen upopulær, tror jeg er kategorisk feil.

Og angående twitter-meldingen til statssekretæren, så viste jo hun til medpassasjerenes erfaringer, som så vidt jeg, ikke selv har gått ut i mediene. Det her var snakk om unge folk som ikke har mye penger, som var på gråten, noen hadde ikke råd til å betale gebyret og fikk ikke blitt med på flighten. Du må gjerne kalle det I-landsproblemer, men det var i hvert fall høyst reelle problemer for dem det gjaldt. Ikke alle i Norge har god råd, og det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. At det settes søkelys på dårlig kundebehandling og urimelig (tolkning av) vilkår i forbrukeravtaler er ikke hva jeg ville karakterisert som et negativt samfunnstrekk blant alt en har å velge i mellom i så henseende.

Jeg mener dette minner mye om VAR diskusjonen i fotball.

Man kan ikke bare være litt offside ;) på samme måte er hånbagasjen enten innenfor 10kg eller over.

Det er binært, ja eller nei, 1 eller 0.

Vi lever i et sivilisert samfunn og er nødt til å følge reglene hvis ikke blir det (hånbagasje)anarki ;)

Prinsipielt er jeg helt enig i at regler er for å følges.

Problemet er at DY har latt det bli håndbagasjeanarki over lang mange år. Hva som står i reglene er en ting, men når DY har latt det skli ut på den måten som de har gjort, over så mange år, for så å over natten stramme inn på en så streng måte, er det for lettvint å skylde på reglene og kundene. Selvfølgelig har kundene rett til å bli irriterte når de har fått lov til dette før, og innstrammingen i tillegg oppleves som unødvendig firkantet og beløpene urimelig høye.

Er forøvrig ikke i tvil om at dette er økonomisk motivert fra DY sin side. Her høyner man inntektene betydelig.

En del av kritikken mot SAS har nettopp vært at SAS har vært inkonsekvente og at man derfor har opplevd store variasjoner i produktet.

Ryanair var strenge fra dag 1 og det er “ingen” i dag som ikke er klar over at reglene blir strengt håndhevet.

Det går an å stramme inn på en smidigere måte, men her tror jeg at hver krone som kommer inn er viktigere enn noe annet p.t.

Bare å grue seg til sas strammer inn.. 8kg? [emoji85]

Sent fra min HD1913 via Tapatalk

Selskapet jeg stort sett reiser med, har 12 kg som limmit. Nå sjekker jeg stort sett alltid inn kofferten min, fordi jeg syns det er noe drass å ha den med ved mellomlanding. Siste jeg sjekket inn på hjemreise veide 8 kg sharp.

Topp, da er det ikke et problem for deg :)
Men for alle som sliter med 10 (15 for premium) hos Norwegian vil slite mer med 8 kg hos SAS.

Nå er ikke sas kjent for å være like triggerhappy på gebyrene og litt mer highyieldflexible ift DY, så tror ikke vi skal male fanden på veggen.

Bare å glede seg....
Jeg synes det er helt greit at de håndhever dette nøye, men det kunne kanskje vært som på parkeringsplasser der du får 5 min ekstra, før de skriver bot. De kunne f.eks godta 500gram ekstra. Og ev. plassere ut vekter så man kan veie bagasjen og fordele overlasten mellom reisefølget.
Til DXB, med DY i Februar var det 186pax om bord, altså temmelig fullt. Det var da ikke plass til all bagasjen på hylla, til tross for at det er maksimum 8kg håndbagasje til DXB. Når det i tillegg er nattflyvning, så blir det litt kritisk å måtte ha bagasjen på gulvet foran seg. Vi fikk ikke plass til vår 7,9kg sekk på hylla, men vi hadde ett av de 3 ledige setene ved siden av oss, så vi hadde den på gulvet. Et innsjekket colli med DY til DXB kostet 244kr. I januar betaler vi 330kr per pax for reservering av sete og bagasje.
Det blir antakelig Emirates til Bombay, med 10kg håndbagasje og 25kg innsjekket. Fra New Delhi (A321) via Colombo til DXB (A330) med Air Srilanka er det bare 7kg håndbagasje, men 30kg innsjekket. Jeg tørr ikke tenke på hvordan det vil være i kabinen om det var 10kg eller ingen kontroll, (som vi ikke vet om det blir.) Ja til kontroll, men også ja til vekter i avgangshallen.

Back