Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Bare å glede seg....
Jeg synes det er helt greit at de håndhever dette nøye, men det kunne kanskje vært som på parkeringsplasser der du får 5 min ekstra, før de skriver bot. De kunne f.eks godta 500gram ekstra. Og ev. plassere ut vekter så man kan veie bagasjen og fordele overlasten mellom reisefølget.

Alternativt så kan man sette grensen til 9,5kg, og håndheve den ved 10kg. Det finnes vekter ved alle innsjekkingsskrankene, det er bare å ta dem i bruk :)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Erling talt, må si jeg blir mer og mer oppgitt over den norske befolkningen. Dette her er i-landsproblemer.
ALLE som har flydd mer en en gang, altså 99,4% av Norges befolkning, VET at det er vektbegrensninger på bagasje når man skal ut å fly. Hvis man ikke vet det, opplyses det igjennom bookingprosessen og når man får bekreftelsen fra norwegian så står også grensene for håndbagasje der tydelig illustrert. Ganske rart at folk ikke har blitt vandt til dette enda, for folk holder seg da til de fleste andre normer og regler i samfunnet?
Blir man tatt i fartskontroll begynner man da ikke å kjefte på politiet?




Men det mange klager på her er urimeligheten som folk har opplevd. En halvliter vann for mye, og man får ikke lov til å kaste den, eller at de i noen tilfeller veide jakkene til folk også. Det virker jo noen ganger som de forsøker å være mer firkantet enn en terning...


Og som nevnt før - kall en spade for en spade og ikke skyld på "for mye håndbagasje ombord" når man IKKE overholder antallsbegrensningen, og kun går etter vekt :old
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg flyr ikke ofte med DY relativt sett, kanskje 8-10 ganger siste 4 månedene. Litt over halvparten av gangene har jeg opplevd bagasje-sjekken ved gate på OSL. Selv har jeg aldri blitt "busted", men min kjæreste reagerte en gang veldig på at jeg slapp unna med 10.1 kg, men ikke hun på 10.3 kg.

Kjøper ikke helt påstandene om at det hører til sjeldenhetene at folk er misfornøyde over at dette gjøres. Uten unntak har jeg overhørt mumling fra ukjente over hvor ille hele opplevelsen var, både i flyet og ved bagasjebånd.

Jeg opplever ikke at folk klager over vektsjekken i seg selv, men at det hele heller handler om de 750 kronene man må betale uten diskusjon. Det er dette som virker å skape all friksjonen. I min krets er dette særlig om man har mulighet til gratis innsjekket bagasje via rewards eller billett (som man ikke har brukt). Altså i tilfeller hvor argumentet om ekstra drivstoff-kostnad for selskapet er irrelevant, siden kunden har betalt for vekten allerede.

Om de hadde droppet å kjøre gebyret uavhengig størrelse på overtredelsen, så mistenker jeg litt at det ikke hadde vært saker i media om det overhodet.

Og for å sette noe litt ekstra på spissen: aldri opplevd at et fly ikke har gått eller vært særlig forsinket fordi cc ikke klarte å løse kabinbagasje-tetrisen. Men, jeg forstår at det kan være en stressfaktor i arbeidsdagen, definitivt, så jeg ser også ned på de som tar med seg flyttelasset sitt ombord.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

DY939 CPH-OSL i dag, 01.12.19, håndbagasje-sjekk ved fate, de med cabin-koffert og en typisk stor håndveske eller taxfree-pose, ble bedt om å legge posen under setet, så veldig ok egentlig.

De som derimot hadde dratt med seg no papp-esker som var tett oppunder meteren lange og fylte opp taxfree-posen godt i tillegg, måtte ut med 750 kroner. De gikk surmulende ombord og svor de aldri skulle fly norwegian igjen.

Det synes jeg er helt greit, bortimot full flight og ingen som ikke har fått ombord håndbagasjen, men mye poser på gulvet.

Så det kan virke som det blir handlet godt på hjemmestasjonene.

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Størrelsen(e) er problemet, ikke om den veier 10 eller 11 kg. En kabinkoffert er en kabinkoffert og tar like mye plass uansett vekt.

Hvis vekt er så jævla viktig for DY, hvorfor veier de ikke passasjerene da?

Heldigvis ser det ut som DY har skutt seg litt i foten her, for nå ser det ut som vår reisepolicy diskvalifiserer DY grunnet naziregimet deres. Og vi betaler en del for billettene, ofte kjøpt timer før avgang.

Må nemlig ha med en del viktige ting rundt omkring i verden, og håndbagasjen ligger alltid +/- 10 kg. Dette kan ikke forsvinne på veien, det blir nemlig dyrt for både oss og kunden. Derfor er lasterommet ekskludert.

SAS bryr seg ikke, og KLM godtar det, så valget er ganske enkelt
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Den der Norwegian-greien minner veldig om all sutringen i høve Ryanair sine gebyr. Det er lov å tenke litt selv og se på reglene før man drar, og komme :cry: i ettertid. Folk ass!
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Ble ikke veid eller sjekket i heletatt fra FCO. Prioboarding funket strålende, guidet ut til flydøra [emoji2956]
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Den der Norwegian-greien minner veldig om all sutringen i høve Ryanair sine gebyr. Det er lov å tenke litt selv og se på reglene før man drar, og komme :cry: i ettertid. Folk ass!



Husk at media helst skriver om DY. Ikke sas sine problemer.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Siden så mange selskap nå selger billetter uten innsjekket bagasje, kunne det vært smart av de å tilby å bytte håndbagasje mot innsjekket?

F.eks. at man får sjekket inn ett gratis kolli dersom man ikke har håndbagasje som må opp i hyllene.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

British airways tilbyr å sjekke inn gratis ekvivalent det du har i håndbagasje på din billett hvis du vil. Tror til og med jeg så en desk du kunne gjøre det i på innsiden av sikkerhetskontrollen i T5 nede ved A gates i helgen?
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Siden så mange selskap nå selger billetter uten innsjekket bagasje, kunne det vært smart av de å tilby å bytte håndbagasje mot innsjekket?

F.eks. at man får sjekket inn ett gratis kolli dersom man ikke har håndbagasje som må opp i hyllene.

Eller man kan gjøre som Spirit og ta betalt for begge .. ;)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Men skal man først være strengt på vekten, så må flyselskapet faktisk veie den, og ikke bare stå i gaten og gjette vekten. Da taper man i flyklagenemda

https://e24.no/naeringsliv/i/vQp8Ep...r-faar-medhold-i-klager-paa-haandbagasjegebyr

Mye kan sies om håndbagasje og slikt, men tror vi trygt kan si at en historie har flere sider. Historien sier ingen ting om hva annet av håndbagasje denne passasjeren hadde med seg.

Og med hånden på hjertet, det er ingen som gjetter bagasjevekt og bruker det som grunnlag.....
 
Re: Håndbagasjediskusjon

SAS har også sett seg nøtt å gjøre med det økende problemet med alt for store/tunge, og for mange håndbagasjer. De har startet flere prosjekter for å finne den beste løsningen, tror det var tre flyplasser de nå har startet testingen.

Blant annet å sende ut SAS som Norwegian alt gjør, med bagasjereglene og info om mål og vekt.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Det var da vel ikke mer enn på tide. Hvorfor ha regler, hvis man nærmest oppfordrer folk til å bryte dem?
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Skal reise med Lufthansa direkte fra Tromsø til Frankfurt i dag. Ble litt paff når jeg fikk E-post i natt med info at flyet var mer eller mindre fullbooket og at de anmodet de fleste til å sjekke inn håndbagasjen sin. Dette for å gjøre boarding raskere og komfortabelt for oss passasjerer. Dette var selvfølgelig kostnadsfritt og de samme regler for håndbagasje gjelder fortsatt.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Skal reise med Lufthansa direkte fra Tromsø til Frankfurt i dag. Ble litt paff når jeg fikk E-post i natt med info at flyet var mer eller mindre fullbooket og at de anmodet de fleste til å sjekke inn håndbagasjen sin. Dette for å gjøre boarding raskere og komfortabelt for oss passasjerer. Dette var selvfølgelig kostnadsfritt og de samme regler for håndbagasje gjelder fortsatt.



Dette er blitt ganske vanlig å sende ut.
Forutsetningen er da selvsagt at håndbagasjen er innenfor målene og vekt.

Og siden mange kjøper reise uten bagasje så er de happy :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Neste bør bli at alle må betale for sete, å velge dette når man bestiller billett. Å ingen mulighet til å endre setet etterpå, da slipper man tull.
 
Back
Top