Håndbagasjediskusjon

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Skal man ha med kabinkoffert på billigste billett må man nå bla opp:
https://flysmart24.no/2020/01/07/norwegian-innforer-betaling-for-kabinkoffert/

Dette er vel noe Wizzair blant annet har operert med en stund

Er det ikke vanskeligt/langsomt at tjekke dette ved boarding? Det går raskt at tjekke om passagerer har flere styk håndbaggage med, men om de har købt en billet med eller uden kabinekuffert? hmmm...

Skal man ha med kabinkoffert på billigste billett må man nå bla opp:
https://flysmart24.no/2020/01/07/norwegian-innforer-betaling-for-kabinkoffert/

Dette er vel noe Wizzair blant annet har operert med en stund

Regelverket blir muligens noe klarere av dette. Det blir uansett sikkert noen som mener at store saker vil faa plass under setet under for aa unngaa aa betale.

Det blir ogsaa en oekning i antall tillatte kilo for innsjekket bagasje fra 20 til 23 kilo. De fleste "tradisjonelle" selskaper har denne grensen.

Og hevingen fra 10 til 15 kg håndbagasje for flexbilletter blir en slags reversering av det high-yield-fiendtlige håndbagasjeregimet de begynte å håndheve i fjor høst. Fornuftig , og helt på sin plass.

Men vil ikke dette fort føre til ”jammen han har to kolli, da har jeg også rett til å ha det” mentaliteten som mange har, spesielt blant folk som reiser sjelden og ikke helt har oversikt over ulike rettigheter i ulike billettkategorier. Ser jo bare hvor vanskelig det er å begripe konseptet priority boarding, selv om det blir forklart hver gang.

Re: Håndbagasjediskusjon

Neste bør bli at alle må betale for sete, å velge dette når man bestiller billett. Å ingen mulighet til å endre setet etterpå, da slipper man tull.

I så fall blir det inkludert i billetten, og laveste annonserte pris vil bli tilsvarende dyrere. Garantert ikke noe selskapet vil.

Dette er en stor forbedring! Færre som tar med seg trillekoffert siden det nå vil koste litt, 15 kg på fleksible billetter (10 på vanlige), og 23 kg innsjekket bagasje som er standard andre steder så man slipper å gå på en smell

Og hevingen fra 10 til 15 kg håndbagasje for flexbilletter blir en slags reversering av det high-yield-fiendtlige håndbagasjeregimet de begynte å håndheve i fjor høst. Fornuftig , og helt på sin plass.

Men vil ikke dette fort føre til ”jammen han har to kolli, da har jeg også rett til å ha det” mentaliteten som mange har, spesielt blant folk som reiser sjelden og ikke helt har oversikt over ulike rettigheter i ulike billettkategorier. Ser jo bare hvor vanskelig det er å begripe konseptet priority boarding, selv om det blir forklart hver gang.

Skal en tur til Afrika i mars. Med status og billett i C, kan jeg ta med meg 36 kg håndbagasje (2 bagasje + 2 tilbehør), så lenge kolliene er innenfor målene. Skjønner at noen stusser om jeg skulle finne på å dra med meg noe sånt, når de selv må betale ekstra for den 11. kiloen. Men, jeg har da vitterlig betalt for det, jeg også :D

Skal en tur til Afrika i mars. Med status og billett i C, kan jeg ta med meg 36 kg håndbagasje (2 bagasje + 2 tilbehør), så lenge kolliene er innenfor målene. Skjønner at noen stusser om jeg skulle finne på å dra med meg noe sånt, når de selv må betale ekstra for den 11. kiloen. Men, jeg har da vitterlig betalt for det, jeg også :D

Hvilke flyselskaper skal du reise med?

Hvilke flyselskaper skal du reise med?

KLM, Air France og Kenya Airways.
Jeg har i tillegg muligheten til å sjekke inn 3 x 32 kg.
Tror ikke jeg eier så mye som 132 kg klær og reise-stuff :D

Var ikke han B-kjendis en gang i tiden, forresten?

Verdensberømt innenfor NRK. Og redaktør for spa, golf og gründere på Grünnerløkka eller noe sånt. Dog ikke så bevandret innenfor elektronisk tilsendt og godtatt regelverk.

Verdensberømt innenfor NRK. Og redaktør for spa, golf og gründere på Grünnerløkka eller noe sånt. Dog ikke så bevandret innenfor elektronisk tilsendt og godtatt regelverk.

Å han, ja .. Ja, det er jo en kunst det og ...

Ser ut som at han muligens har litt trøbbel med visuelle instruksjoner også .. :D

https://www.budstikka.no/nyheter/ingen-vil-betale-botene/422999!/

Tidligere NRK-journalist og redaktør Terje Myklebost fortalte tidligere i uken at han hadde betalt 50 kroner til Lommedalen skolekorps og parkert på henvist plass, før han fikk et parkeringsgebyr på 700 kroner etter fotballkampen søndag 25 juli. Han vil ikke betale boten.
Skolekorpsets dugnadsansvarlige Erland Rudshagen mener bilistene må ha misforstått henvisningene fra korpsets vakter

Er det sånn at en alltid får med håndbagasjen inn etter etter å ha betalt "boten" på 750 kroner? Da er det jo nesten verdt det.

Norwegian klarer seg fint uten han som kunde, enda en som ikke klarte å følge reglene som måtte løpe til media å være viktig.

Gjør et søk på mannen å les mer.

Saken viser vel strengt tatt at det her er dobbelt kommunikasjon fra Norwegian sin side.

Betaling for håndbagasje, som enhver annen forandring, kommuniseres (som vanlig) som en forbedring for kundene. De skal oppleve en bedre kvalitet på flyreisen :-)
Uten tvil er det i denne saken kun snakk om inntekter for Norwegian sin del.

Er flyet halvfullt, som det blir hevdet i dette tilfellet, så er det ingen problemer verken med plass til håndbagasje eller tid for boarding.

Min erfaring fra andre selskaper, er at selskapene normalt er veldig liberale og fleksible når flyet ikke er fullbooket. Ikke minst er også kabinpersonalet løsningorientert.
De siste ukene er mine observasjoner fra KLM, Air France, Air Europa og SAS.

KLM opplyser vanligvis ved gate om at flyet er fullbooket, og en kan sende håndbagasjen gratis. KLM unnlater også normalt å gå de som står i Sky Priority køen etter i sømmene. De slipper ombord først, og får følgelig plassert sin bagasje før resten boarder.

For SAS sine CRJ med dårlig bagasjeplass, deler de normalt ut tags for gate delivery om flyet er ganske fullt. Er det god plass ombord kutter de ofte ut gate delivery.

Av og til fører for mye håndbagasje til uheldige konsekvenser. På en SAS flight i desember fra Stockholm til Malaga ble vi 45 minutter forsinket på grunn av for mye håndbagasje. Vi mistet heldigvis ikke slot, selv om dette var i perioden med mye problemer i Frankrike.

Litt irriterende, men jeg tror likevel at irritasjonen over denne forsinkelsen totalt sett ble liten i forhold til om passasjerene hadde opplevd en firkantet veiing og måling av bagasjen ved boarding og utstedelse av gebyrer i fleng (under dekke av at det ville gi passasjerene en bedre kvalitet og opplevelse på flyturen).

Last edited:

Jeg kan, til nød, forstå folk som prøver seg for å spare penger på bagasjen, men når du har 40 kg inkludert, blir det bare barnslig å ta med for mye inn i kabinen. Pakk lettere eller sjekk inn kofferten. Klare regler er et gode. Hva denne eks-D-kjendisen forventet å få ut av å gå til pressen, kan man jo lure på. Samtidig kan man jo spekulere litt på hva de som publiserte det var ute etter ;)

Jeg kan, til nød, forstå folk som prøver seg for å spare penger på bagasjen, men når du har 40 kg inkludert, blir det bare barnslig å ta med for mye inn i kabinen. Pakk lettere eller sjekk inn kofferten. Klare regler er et gode. Hva denne eks-D-kjendisen forventet å få ut av å gå til pressen, kan man jo lure på. Samtidig kan man jo spekulere litt på hva de som publiserte det var ute etter ;)

Det er enormt mange fordeler å reise med kun håndbagasje. Så sant som mulig unngår jeg å sjekke inn bagasje. Dette handler først og fremst om effektivitet og å komme frem til målet så raskt som mulig. Når det er sagt, så tar jeg aldri med mer enn 1 stk håndbagasje, og ser med irritasjon på de som drar med seg flyttelasset.
For egen del handler det ikke om personlig økonomi. Jeg tror faktisk at jeg personlig har tapt adskillige tusen kroner på å kun reise med håndbagasje.
Det er ikke få ganger jeg har kommet hjem, en halvtimes tid før tiden har bikket over til et nytt diett døgn. Hadde jeg måtte vente på bagasje hadde den halvtimen det tar å vente på bagasjen, ført til både bedre diett og kompensasjon for reise på fritid.

Last edited:
Back