Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Det er enormt mange fordeler å reise med kun håndbagasje. Så sant som mulig unngår jeg å sjekke inn bagasje. Dette handler først og fremst om effektivitet og å komme frem til målet så raskt som mulig. Når det er sagt, så tar jeg aldri med mer enn 1 stk håndbagasje, og ser med irritasjon på de som drar med seg flyttelasset.
For egen del handler det ikke om personlig økonomi. Jeg tror faktisk at jeg personlig har tapt adskillige tusen kroner på å kun reise med håndbagasje.
Det er ikke få ganger jeg har kommet hjem, en halvtimes tid før tiden har bikket over til et nytt diett døgn. Hadde jeg måtte vente på bagasje hadde den halvtimen det tar å vente på bagasjen, ført til både bedre diett og kompensasjon for reise på fritid.

Jeg ser alle fordelene med å reise med kun håndbagasje, men da må du også se ulempene. Du har en begrenset mengde, ganske tydelig dokumentert med både utvendige mål og vekt. Jeg har aldri sett noen gå til pressen og klaget over å ha blitt stoppet i 120 km/time i en 90-sone, men 30% ekstra bagasje skal liksom være greit?

Jeg ser alle fordelene med å reise med kun håndbagasje, men da må du også se ulempene. Du har en begrenset mengde, ganske tydelig dokumentert med både utvendige mål og vekt. Jeg har aldri sett noen gå til pressen og klaget over å ha blitt stoppet i 120 km/time i en 90-sone, men 30% ekstra bagasje skal liksom være greit?

Jeg ser forskjell på lover og regler og hvordan disse håndteres.

Noen velger å håndtere en regel de har definert selv som en lov, og sine egne kunder som forbrytere. - satt på spissen

Jeg ser forskjell på lover og regler og hvordan disse håndteres.

Noen velger å håndtere en regel de har definert selv som en lov, og sine egne kunder som forbrytere. - satt på spissen

Da må du nesten forklare meg hvor grensen skal gå og hvem som skal sette den.

Da må du nesten forklare meg hvor grensen skal gå og hvem som skal sette den.

Jeg er ikke i stand til å definere en grense.

Praksis av reglene definerer imidlertid flyselskapet, og for så vidt passasjerene.

Jeg tror faktisk at flyselskapene som håndhever en firkantet praksis taper kunder i både high yield enden og blant de som knapt har råd til en flybillett.

Den siste kategorien er vel neppe noe stort tap fordi de heller ikke legger igjen penger på tilleggstjenester og ombord salg.

For forretningskunder, derimot, som ønsker en effektiv reise og må ha med seg PC og ladere, dokumenter og klær etc, kan fort risikoen for å få håndbagasjen sendt som inn-sjekket bagasje, føre til at en heller velger et flyselskap som erfaringsmessig har en fleksibel og servicevennlig innstilling til håndbagasjereglene. Noen flyselskaper har også som policy at passasjerene med det høyeste statusnivået kan ta med 2 stk håndbagasje i kabinen.

Norwegian vil innføre 15kg håndbagasje til de med full flex billetter. Det kan vel tenkes at en «forretningsmann» kjøper en slik billett hvis det er nødvendig med mye håndbagasje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er ikke i stand til å definere en grense.

Praksis av reglene definerer imidlertid flyselskapet, og for så vidt passasjerene.

Jeg tror faktisk at flyselskapene som håndhever en firkantet praksis taper kunder i både high yield enden og blant de som knapt har råd til en flybillett.

Den siste kategorien er vel neppe noe stort tap fordi de heller ikke legger igjen penger på tilleggstjenester og ombord salg.

For forretningskunder, derimot, som ønsker en effektiv reise og må ha med seg PC og ladere, dokumenter og klær etc, kan fort risikoen for å få håndbagasjen sendt som inn-sjekket bagasje, føre til at en heller velger et flyselskap som erfaringsmessig har en fleksibel og servicevennlig innstilling til håndbagasjereglene. Noen flyselskaper har også som policy at passasjerene med det høyeste statusnivået kan ta med 2 stk håndbagasje i kabinen.

Jeg syns man skal få det man betaler for, helt uavhengig av hva slags kunde man er. Statuskunder har ofte noen ekstra fordeler, som de betaler for med sin lojalitet. Og som du skriver, hvis man føler seg dårlig behandlet hos ett selskap, så er det bare å bytte til et annet som du syns behandler deg bedre. Men det andre tar seg kanskje litt bedre betalt eller har kjipere reisetider. Hva vet jeg...

Last edited:

Norwegian vil innføre 15kg håndbagasje til de med full flex billetter. Det kan vel tenkes at en «forretningsmann» kjøper en slik billett hvis det er nødvendig med mye håndbagasje?

My point exactly!

Sånn kort innpå... hvem som reiser mye veier håndbagasjen sin før man drar? Egentlig.

Jeg teller kolli og har kontroll på størrelse. Men vekt?

Sånn kort innpå... hvem som reiser mye veier håndbagasjen sin før man drar? Egentlig.

Jeg teller kolli og har kontroll på størrelse. Men vekt?

Nei... Det er vel det som er problemet:
Du kan ikke stappe dine tilmålte kubikkcentimetre med all verdens fjas. Det blir garantert for tungt. Velg det du trenger, og la resten bli hjemme.

Nå har nok neppe du det problemet uansett.

Om du reiser mye og ikke vet hva håndbagasjen din veier, så pakker du enten ulikt for hver tur eller du er lat og ikke gidder å sjekke på en vekt i avgangshallen.

Min sekk har vore pluss/minus to kilo de siste 12 årene.

Om du reiser mye og ikke vet hva håndbagasjen din veier, så pakker du enten ulikt for hver tur eller du er lat og ikke gidder å sjekke på en vekt i avgangshallen.

Min sekk har vore pluss/minus to kilo de siste 12 årene.

Hils Flode :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Jeg bruker en vekt fra clas ohlson. Den viser helt likt med vekta på bagdrop. Veier alltid håndbagsjen hjemme [emoji846]. Tipset er jo å kjøpe en superlett koffert/ryggsekk. Har sekk på 28liter, pakker mye i den.

Fancy kabinkofferter veier ofte endel. Rimowa Topas var vel 4,4kg. Så glad jeg solgte den.

Jeg veier aldri bagasjen. Har normalt nok med å rekke flyet! Den blir aldri veid på flyplassen heller, so da spiller det mindre rolle.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette ser jeg frem til, da jeg ofte har med meg en god del reservebtterier og ømfintlig måleutstyr når jeg er ute og reiser på jobben, som ikke egner seg / er ulovlig å ha i innsjekket bagasje. Men det betyr at jeg også er over vektgrensen på 10kg.

«Selskapet skrivere at det er viktig at kunder som har bestilt ekstra håndbagasje eller har håndbagasje inkludert i sin billettype går om bord tidlig for å sikre plass til bagasjen sin i bagasjehyllen.»

Ok, jeg tenker at om man har betalt ekstra for håndbagsje i hylla over så skal jo det være plass der uansett når man går ombord. Om jeg sitter på 3D skal det være plass over hodet mitt.

Men skal man først være strengt på vekten, så må flyselskapet faktisk veie den, og ikke bare stå i gaten og gjette vekten. Da taper man i flyklagenemda

https://e24.no/naeringsliv/i/vQp8Ep...r-faar-medhold-i-klager-paa-haandbagasjegebyr

Ser ut som Norwegian ikke er enige i Flyklagenemda sin avgjørelse og vil derfor ikke følge nemden sin avgjørelse

https://e24.no/naeringsliv/i/GGgq9l...ere-gebyr-tross-vedtak-i-transportklagenemnda

Transportklagenemnda ga fire passasjerer medhold i at Norwegians gebyr for å ha for tung håndbagasje var ulovlig. Norwegian nekter likevel å refundere gebyret

hvis nu bare alle passagerer overholdt de forskellige begrænsninger der er på håndbagage, så ville der ikke være problemer. Men der er ALTID nogen der mener at lige præcis han eller hun ikke har nogen forpligtigelse til at overholde reglerne...Nogle de ALTID mener at lige præcis de har mere ret til større og mere hånd bagage end andre...og det er denne gruppe der har eller er ved at ødelægge det for alle de, der nu engang overholder håndbagage reglerne...
Hilsen Ole

Fikk mail fra BA i dag, som minnet meg på at jeg maks kan ta med 46kg håndbagasje på morgendagens short haul. :)

Back