• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Han kjedet seg på Torp....

GF1

ScanFlyer Gold
Han kjedet seg på Torp....

Slik kan det gå hvis man kjeder seg et sted hvor det burde være nok å finne på:

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050131/NYHETER/101310029

Re: Han kjedet seg på Torp....

- og kombinert med en kvinne som smurte svært tykt på, så ble det jo oppfattet temmelig dramatisk også! ;)

Synes dama gjorde helt rett i melde fra til myndighetene....hadde bare flere vært som henne så. At hun tok feil i antall personer i bilen er en annen ting. Politiet reagerte også korrekt synes jeg. Tror langt flere burde engasjere seg når en ser kriminelle handlinger, eller det som ser UT som en kriminell handling. Jamfør de siste hendelser på busser på Holmlia etc. Er langt bedre å melde fra 1 gang for mye.

Kanskje på tide å forby finlandshetta snart....

YES!! Hva skal man egentlig med disse hettene som er lovlig?

Har EB vært nord av Sinsenkrysset eller over 1500 moh om vintern? Om ikke finnlandshette (3 hull) men i alle fall balaclava (1 stort hull, som virker like skremmende om man justerer så bare Mk.1 eyeball synes) har vært nødvendig bekledning ved flere anledninger for min del i alle fall. Jeg tror at folk selv klarer å avgjøre når det passer seg å bruke slikt antrekk, det får være grenser for overformynderi. (Om man går inn i en bank fillial med finnlandshette, så får man tåle ett par timer hos onkel!) :lol

Er vel vanskelig å forby dette, men vil anta at det er promiller av befolkningen som har et tett forhold til finlandshette/lue.

Når man setter seg i en svart bil (hvorfor er svarte biler mer mistenkelige...) utenfor terminalbygningen på en flyplass og drar ned finlandshetta vil jeg påstå at man provoserer til bråk/oppmerksomhet.

Antar at både poden og mora har lært noe.......og forhåpentligvis endel andre nordmenn også!

På Svalbard (litt nord for Sinsen) fikk vi en utgave med ett hull...den funket bra. Rart at jenter ikke kan ha pepperspray i veska mens alle drittunger skal ha krav på Finnlandshette...(...og ja dette og forrige innlegg var satt på spissen!)

Originally posted by DY

Når man setter seg i en svart bil (hvorfor er svarte biler mer mistenkelige...) utenfor terminalbygningen på en flyplass og drar ned finlandshetta vil jeg påstå at man provoserer til bråk/oppmerksomhet.

Antar at både poden og mora har lært noe.......og forhåpentligvis endel andre nordmenn også!

Lærdommen må være at ikke alle som går i findlandshette er terrorister. Gutten var tolv år og jeg synes det er i meste laget å forvente at en tolvåring skal være klar over at å ta på seg en finlandshette i bilen på parkeringsplassen ved en flyplass skal skape terrorfrykt.

Peter

Og som M609 sier, så heter det "balaclava." Vet ikke hvorfor dette har fått navnet "Finlandshette" i Norge. Utenfor Norge ville ingen forstå hva man snakket om (selv om man tok det på det lokale språket).

Om jeg ikke husker feil kommer finlandshetta fra dengang finlandskrigen mellom FIN og RUS raste.
Det har faktisk kommet flere utspill fra Finland som har bedt om at man unngår å bruke ordet "finlandshette" da den dessverre assosieres med endel kriminalitet.

Vil samtidig benytte anledning å presisere at vårt naboland i øst ikke skal skrives med dobbel "n".

Hilsen en fra Norrge:spin:

Originally posted by The Ticketor

Og som M609 sier, så heter det "balaclava." Vet ikke hvorfor dette har fått navnet "Finlandshette" i Norge.

Som andre har påpekt, så stammer det fra vinterkrigen mellom Finland og Sovjetunionen, da de stridende finlenderne angivelig brukte slike plagg for å holde kulda ute.

I norsk brukes begrepene finlandshette og balaclava om hverandre. Jeg har sett enkelte påpeke at den ene har ett hull, mens den andre har to eller tre, men ingen ser ut til å bli enige om hvem av dem som er hva. Om noen har en autoritativ kilde som kan rydde opp i begrepsforvirringen mottas det med stor takk. :)

Utenfor Norge ville ingen forstå hva man snakket om (selv om man tok det på det lokale språket).

Nei, men akkurat det gjelder mange norske ord og er ikke noe spesielt for finlandshette.

Peter

Helt riktig reagert av dama, på østlandet er det stort sett bare kjeltringpakk som bruker finlandshette/balaclava/ski mask (stryk det som ikke passer) uansett.
Det er forresten ikke nødvendigvis så lett å se at det er en 12-åring når han har dekket til ansiktet!

Originally posted by LCH

Det er forresten ikke nødvendigvis så lett å se at det er en 12-åring når han har dekket til ansiktet!

Det er greit at dama reagerte, men jeg synes likefullt at tolvåringen ikke kan bebreides for det han gjorde.

Peter

Dette er vel tilfelle hvor ingen har gjort noe galt. Men det er mange ting som er lovlige som kan brukes til å gjøre ulovlige ting. Det betyr ikke at de tingene må forbys ellers settes under lisens el.

Balaclava er en by i ukraina, og ordet kommer vel fra russiske soldater som brukte heldekkende hodeplagg.

Det er et hav av forskjell å se en en voksen person UTEN balaclava bak rattet, en mindre person MED balaclava og en hund liggende i baksetet (som var den faktiske situasjonen), - OG tre voksne menn med balaclava som hun rapporterte om. Dette grenser til hysteri, og dersom man skal melde fra om såpass vage observasjoner, kan vi få det "artig" her til lands ... :sarc

Originally posted by Fly high
Det er et hav av forskjell å se en en voksen person UTEN balaclava bak rattet, en mindre person MED balaclava og en hund liggende i baksetet (som var den faktiske situasjonen), - OG tre voksne menn med balaclava som hun rapporterte om. Dette grenser til hysteri, og dersom man skal melde fra om såpass vage observasjoner, kan vi få det "artig" her til lands ... :sarc
Synes fortsatt det var flott at hun meldte fra, så kunne myndighetene gjøre akkurat som dem ville med opplysningene....la oss si hun hadde sagt ifra og myndighetene ikke hadde gjort noe som helst OG det virkelig var en kriminell handling som var i gjære....hodene hadde rullet!
Korrekt gjort av dama, korrekt gjort av myndighetene, mindre smart av 12-åringen.

Å ringe politiet for hver gang en ser en med finlandshette(balaclava) blir som å rope ulv.
Men forrige innlegg har også ett poeng :)

Proev aa gjoere det der ved SEA eller en annen amerikansk flyplass ... jadda ..... :smokin

Originally posted by Jan H
Å ringe politiet for hver gang en ser en med finlandshette(balaclava) blir som å rope ulv.
Men forrige innlegg har også ett poeng :)

Og lar man seg forføre av dette poenget, så er vi på på ville veier etter min mening. Da trenger vi ikke lenger smile sarkastisk av hyper-nervøse amerikanere som ser terrorister på super'n og i naboens hekk. Da er vi der selv. Politiet bruker allerede masse ressurser på gale mennesker som ringer inn alskens dramatiske observasjoner. Det kommer ikke til å bli bedre framover er jeg redd. Dette blir for tantete!

MEN!!! Hva hva skulle gutten med denne hetta i januar - som jo har vært den varmeste på flere år!?!?

Back