... ditt business case mangler totalt et estimat på labor costs som jeg, inntill jeg får se tall og besparelse/merkostnad jfr. normal-config, antar er skyhøyt ...
Se her på tallene sammen med meg, JoeW :
Vi starter ut fra A321 [3+3] all Y-class @ 198 seter, med f.eks en fyllingsgrad på 79 % (gjennomsnittlig) : driften kan antages å forsvare seg, dvs, man tjener (nok) penger til at dette er god (nok) butikk, OK ? Flyene snues på 50', hvor man beveger 10 ULD (ut/inn), hvorav 6 AKH m/bagasje og (antar vi, men ???) 4 ULD egnet for frakt. Frakt-strategien er "Crazy Uncle" ... So far, so good ! Her sier jeg : STOPP !
Flyene (de samme !) omgjøres til H21QR [1+3+1] all Y-class @ 179 seter : fyllingsgraden stiger til 83 %, samt ticket sales yield stiger 4 % for triple-setene, men hele 7 % for single setene (econometrics, Product Differentiation ...). Brutto-inntektene for paxene oppe blir derfor Kif-Kif ! Men nå snur jeg flyene på 30' med de samme 10 ULD (ut/inn), hvorav kun 4 AKH m/bagasje og hele 6 ULD m/frakt. Fyllings-graden nede (Freight load factor) blir 100 %, mot 50 % før, fraktsratene er 110 % (der hvor de før var 100 %), og basis-likestillingsfaktoren av inntektene på markedet vårt for frakt vs YCff (net) er 12.6 cuft frakt = 1 YCff (Y-class ticket full fare). Dette betraktes å gi en realistisk forestilling av effekten av "Professional Freight Coaching" :
frakt-inntektene for A321 : 4 x 0.50 x 127/12.6 x 1.0 = (maksimum) 20 pax-equivalent
for H21QR : 6 x 1.00 x 127/12.6 x 1.10 = 66 pax-equivalent
Men mine total-kostnader er gått ned anslagsvis 0.45 x 20'/140' = hele 6.4 % !!! (pga av tidsbesparelsen), samt mer-inntekten (uten IFEC-revenue, frills, Checked-in luggage og Carry-On ancillary revenues) = 46 pax, samt på slutten av dagen produserer jeg en reise mer med H21QR enn med A321 : kjære deg, JoeW, hva kan jeg si annet enn at hvor mye mer det enn kunne koste (??) med Handling for å kunne klare denne kalkylen, står tallene og lyser ut med en varm hyldest : Hurra for H21QR !