Og fly-skifte mellom f.eks 738 (186 pax) med teknisk feil og H21QR (189 pax) ville forhäpentlig kunne gjöres uten videre vanskeligheter ?
Gevinsten med en enhetsflåte er at man kan reschedulere individer på kort varsel. I flybransjen er det ikke bare tekniske feil som utgjør uregelmessigheter, vær, luftromsbegrensninger, andre aktører som skal spare for mye penger, osv gjør at slike ting skjer ofte. Det er ikke noe stort problem om man ikke differensierer salget av seter til konfigurasjonen ombord, eller kan endre til tilsvarende. Men i dette tilfellet så har man antatt solgt opptil f.eks 128 seter som man tar ekstra for at de har "aisle"-tilgang. Min erfaring er at når det skjer så blir det stor misnøye, og tilfredstillelsen med å få beløpet refundert holder ikke.
Så
1) Kundetilfredsheten går markant ned
2) Produktet som du mener skal veie opp for færre seter vannes ut
3) Unødvendig misnøye, smitter over og gir en dårlig stemning
Videre - håndbagasje. Din påstand er at det skal mer av bagasjen til kabinen. Det betyr at bytter man flytype, så får man ikke med seg all håndbagasje. Det er direkte relatert til at du skal ha flere AKH'er til frakt. En ting er at ferdige AKH'er må tømmes. Men en annen ting er at passasjerene må gi fra seg håndbagasjen sin, siden flyselskapet har fulgt dine råd om å la de ta med seg mer ombord. Siden de fleste har som regel et kolli, med evt et liten pc-/dame-veske el. så må man ikke bare gi fra seg det man ville normalt sjekke inn, men hele enheten.
Så
1) Kundetilfredsheten går markant ned
2) Produktet som du mener skal gi flere kontainere vannes ut
3) Unødvendig misnøye, smitter over og gir en dårlig stemning
Alternativet for flyselskapet er da og ikke bytte individ, eller vente til et tilsvarende blir tilgjengelig. Det koster... myyyye og kan forårsake ytterligere forsinkelser. Eller man planlegger ut fra en tradisjonell "3+3" flåte og får da selvfølgelig ikke den store økonomiske gevinsten du prøver å selge, men derimot har færre seter å tilby.