Grounding av 787

Høres veldig optimistisk ut, spesielt med tanke på at FAA allerede er i hardt vær for prosessen rundt den origianle sertifiseringen av batteriene... For å sitere Aviation Week:

However, given the high-profile nature of the battery probe, and the subsequent review of the FAA’s oversight in connection with the original certification of the 787, it is far from clear if the agency will even consider Boeing’s request until the National Transportation Safety Board has completed its investigation.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_02_20_2013_p0-550650.xml
 
Har litt vanskelig for å tro at FAA godtar dette som en permanent fix. Skulle tro at en bedre celle overvåkning også må implemeteres. Batteriene er trots alt en del av backup systemene.Tiden får vel vise hva som blir resultatet

Boeing seeks FAA’s OK for permanent 787 battery fix

A small team of top machinists at Boeing’s Auburn plant is building high-strength containment boxes for the lithium-ion batteries on the 787 as part of a redesign to get the planes flying again as soon as April.


According to a person familiar with Boeing’s proposal, Conner plans to provide FAA head Michael Huerta details of the fix along lines previously reported: most important, a stronger outer containment box and a system of high-pressure tubes that vent any gases directly out of the airplane.

Another element is that the eight cells inside the redesigned battery box will be separated by more insulation, possibly high-temperature glass.

Boeing believes it can implement those and other new battery design elements quickly and can make it a permanent fix, to be incorporated on all subsequent Dreamliners. That contradicts earlier reports in The Seattle Times and elsewhere that the company will first implement a temporary fix.

Boeing engineers contend, and hope their tests will show, their redesign will prevent a runaway battery fire.

It’s unclear if the FAA will be ready to move as swiftly as Boeing would like.

Boeing is unlikely to get a full go-ahead Friday. There will be a back and forth to follow, with requirements for flight tests to validate Boeing’s solution.
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020398769_boeingboxesxml.html
 
Last edited:
Har litt vanskelig for å tro at FAA godtar dette som en permanent fix. Skulle tro at en bedre celle-overvåkning også må implementeres. Batteriene er trots alt en del av backup systemene ...
Tiltredes ... for meg ser dette ut som en fix à la Hans Brinker, hvormed man tappert sikter i förste omgang (fra Ray Conner's side) ä tette for $$$$ som renner ut av penge-dammen ... pä lengere sikt kan man sannsynligvis regne med at Boeing vil komme tilbake om ikke sä lenge med noe helt nytt - noe oppsikts-vekkende for Media og fullt overbevisende for det reisende Publikum, noe som tar fordel av seneste teknologi-forskninger i ätteärs-perioden 2005-13 ? Boeing kan det spillet der ! Dog er de taktisk nödt til ä referere til sin Fix idag som "permanent", for hvis de selv refererer til samme med vokablen "provisional", er dette enstydig med at selve problemet IKKE ENDA ER LÖST, hvorved FAA blir nödt til ä si NEI.

Boeing spiller et höyt spill, en vanskelig takling mellom PR, sikkerhet og $$$$ !

Videre om celle-overväkning, cf Branseruds innlegg : http://www.aerobuzz.fr/spip.php?article3209&utm_source=aerobuzz.fr&utm_medium=twitter

Thierry Dubois eksponerer Pascal Chrétiens mening om saken. Sistnevnte har designet et helt-elektrisk helicopter med Lithium-ion batterier (ikke av samme type som Yuasa), men anvender en BMS som fin-forvalter oppladningen i hver celle INDIVIDUELT, og som kan flytte ladning fra ett element til et annet etter behov, hovedsaklig for ä UNNGÄ OVERLADNING av det enkelte element (oppladnings-strömmen for hvert element er ulik, derfor ogsä ladningstiden pr element, det gär ikke an ä mestre prosessen for hele batteriet aggregert, forklarer Pascal Chrétien) ... Videre forklarer PC at batteriets temperatur v/oppladningen mä overväkes, da spesielt kalde/frosne batterier öker faren for dendritt-voksning med alle bakdeler som hörer med den siden av saken ...
 
Last edited:
Den midlertidige fiksen, vil den bare kunne brukes på fly som allerede er levert og i trafikk, eller også som en midlertidig fiks for leveranser fremover til de finner en varig fiks? Klarer ikke helt finne gode svar på det.
 
Det kan se ut som at Boeing har 'oppgradert' sin løsning til å være permanent. Opprinnelig var de kun ute etter å finne en quickfix for å få maskinene i luften til noe permanent sto klart. Regner med at de har vurdert 'quickfix'en' som en god løsning også for permanent bruk.
 
pä lengere sikt kan man sannsynligvis regne med at Boeing vil komme tilbake om ikke sä lenge med noe helt nytt - noe oppsikts-vekkende for Media og fullt overbevisende for det reisende Publikum, noe som tar fordel av seneste teknologi-forskninger i ätteärs-perioden 2005-13 ? Boeing kan det spillet der !

...


En Entablator kunne Boeing sikkert kunne bruke:

http://m.youtube.com/#/watch?v=oIS5n9Oyzsc

(håper det er plass til litt humor innimellom)
 
Reuters gir en utmerket opp-summering av situasjonen etter fredagsmötet Boeing-FAA :
http://www.reuters.com/article/2013/02/23/us-boeing-787-faa-idUSBRE91L11U20130223

Fixen som er blitt lagt frem sikter ä gi en tilfredstillende teknisk lösning for en liste av seks teoretisk mulige grunner for problemene som er blitt notert, uten at man enda har avklart med sikkerhet hvilken av disse seks er den bestemmende faktor for feilen. Hvis deretter NTSB kommer opp med en annen (andre) mulig(e) grunn(er), vil Boeing oppdatere sin liste/oppdatere arbeidet med sin fix. Derved kan arbeidet med fixen begynne umiddelbart. Det er blitt beklaget at ikke feilen ble oppsporet för, under testingen av Lithium-ion teknologien i Laboratorium, hvortil det er blitt sagt i replikk at Laboratorium som miljö for testing aldri tilsvarer det virkelige miljö for bruk ? ... FAA har reservert sitt svar sine die.
 
Investigation into Boeing 787 battery problems moves to maker of monitoring system, det er ikke bare batteriene det er feil på. Ser de regner med juni som tidligste oppstart igjen, my av el.systemet ombord må legges nytt.
 
Investigation into Boeing 787 battery problems moves to maker of monitoring system ...
Thales' ledelse reagerte til situasjonen med ä sette opp en ad-hoc krise-celle, det er ikke ä utelukke at dette kan bläse opp til uvaer hos Thales, vaere det bare fordi det var Thales som - i kraft av sin tittel som Main Contractor for batteri-systemet - valgte Yuasa som hovedleverandör av selve batteriene, som det utgär fra Yuasa's Press-Release i 2005, etter at de vant konkurransen :

http://www.latribune.fr/entreprises...-boeing-787-cellule-de-crise-chez-thales.html

http://www.gsyuasa-lp.com/content/t...um-ion-battery-system-boeing’s-787-dreamliner
 
The Federal Aviation Administration (FAA) is still assessing Boeing’s proposed fix for the 787 battery problem but may be ready to offer an initial response as soon as early next week, according to a person familiar with the details.

That response is not likely to include immediate permission to fly even test flights, but may lay out a path for Boeing to get approval for such tests, the person said.
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020438978_boeing787xml.html
 
Yuasa er ikke enig med ä bli utpekt av Boeing som 'synderen' hvoretter Boeing legger ut sin Plan A for en quick fix som bygger pä antagelsen at noe ikke er helt riktig med selve BATTERIENE ... Yuasa antyder at for alt de vet selv, kan det like godt vaere mäten batteriene blir brukt (opp/nedladning under service sollicitation, fra 787s overall electrical system ?) som fortrinnsvis ligger utenfor specifications ? Yuasa foreslär ä ivareta sin Baby - ikke med en SS cocoon superbox - men heller ved hjelp av en (sofistikert) Voltage Regulator (sier WSJ's Jon Ostrower) som kan overväke/filtre alle eksterne sollicitations utenfor specifications sä ikke (?? de gode Yuasa-)batteriene blir misbrukt :
http://www.nytimes.com/2013/02/28/business/boeing-shows-dreamliner-battery-plan-to-japan.html?_r=0
http://blogs.crikey.com.au/planetalking/2013/02/28/boeing-battery-maker-disagree-on-787-fix/
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323293704578330480004073900.html
Mao, nu har vi to talere/to spräk ... ventelig kan franske Thales og/eller britiske SecuraPlane ogsä melde seg inn til allmennsangen, til en Trio/Quatuor ... noe som betyr at det bare blir vanskeligere for korsjef Ray Conner ä fä stemt frem akkord fra FAA/NTSB om hva nöyaktig skal gjöres videre med saken ?
 
Last edited:
Etter 24-timers utvekslinger av kommentarer fra kilder verden rundt, har hovedsaklig to japanske organer, JTSB og Civil Aviation Board, meldt at de oppfatter Yuasa's uttalelser som grunnleggende for selv - eventuelt ? - velge ä holde japansk-registrerte 787 pä bakken om enn FAA gir relaxe og lar flyet gä tilbake til service med sin QuickFix, da det gjenstär tvil : kanskje nevnte fix ikke har kuret feilen ? Dette er en helt ny - politisk, internasjonal - vinkling pä problemet : etter Ray Conner's MeaCulpa-reise til Japan (ment i samsvar til japansk bedrifts-kultur) har denne tydeligvis forsnakket seg og ärsaket tvert imot et nasjonalistisk ansikt-saving mot-trekk hvor JTSB/CAB har valgt ä stille seg bak batteri-produsenten Yuasa. Bak dette syter frem en litt usikker anelse om at kanskje vet man i informerte sfaerer pr idag noe mer konkret om den egentlige feil-faktoren i 787 hvorved Boeing's quick fix superbox begynner ä bli oppfattet som en uakseptabel smokescreen ? Noe av dette fremgär i Richard Aboulafia's February 2013 Newsletter.
 
Tja, det eneste som virker sikkert er at det er en missmatch mellom hvilke ytelser batteriene har og hvordan de blir brukt. Om det skyldes at batteriene yter dårligere enn hva de skulle, eller om 787 behandler batteriene tøffere enn forutsett har jeg ikke sett noen dokumentasjon på, og det synes jeg er litt rart for det burde være relativt lett å overvåke strøm / spenningsprofilene batteripakkene utsettes for.

Indikasjonene på dendrittvekst er de siste nyheten jeg finner interessante, for dendritter oppstår normalt som følge av for hurtig / kraftig oppladning, men jeg har ikke sett noe mer konkret publisert rundt dendritter enn de første undersøkelsene som avdekket disse. Det finnes også andre tenkelige forløp som kan gi dendritter, men det er mer skjeldent.

Overladning trenger heller ikke å bety at det er ladeelektronikken som er feil, det kan være at noen av cellene i batteriet har blitt passivert, slik at andre har måttet ta unna mer strøm når batteriet brukes. Målt på polene på batteripakken vil alt da fortsatt virke normalt.
 
Batteri designen var uten tvil ikke god nok. At man valgte en batteri type uten aktiv kjøling i tillegg til ikke å overvåke hver celle for volt og temperatur vittner om at man har misset totalt i risikovurdering og performance. Statistikken viser også at batteriene ikke holder 24 mnd. Over 100 batterier ble byttet innen de hadde vært ombord 1 år. Blir veldig overrasket om disse får mere enn 12 mnd før de må til velikehold (24 mnd i dag). Mener også at batteri kapasiteten må økes som også o_k_ nevner. Spennende hva evt FAA sier neste uke
 
Har ikke fulgt så meget med mht til B787, men hvis nu FAA i næste uge grounder typen i f-ex resten af 2013, vil det så være ødelæggende for B787 ??
Vil Boeing fortsætte med at bygge den, selv om problemerne ikke er løst ??
Og hvad vil deres kunder så sige. Qatar Airways har jo været ret så kritiske mht til Boeing og leveringen af B787.
Der vil jo nok være en del aflysninger af ordrer so jo måske vil gå til B747-8 eller Airbus.
Det vil jo naturligt nok betyde en del for Norwegian, men de skal jo alligevel ud på lånemarkedet og finde nogle fly...Det har jo vel sagtens også betydning for deres crew og baser i BKK, går jeg ud fra.
Hilsen Ole
 
Back
Top