Grounding av 787

Re: Boeing 787 - status og driftssetting

I Dominic Gates' artikkel heter det at noe av det Boeing er ute etter ä hente inn som test-mälinger er bl.a. hvordan batteriene reagerer til mekaniske vibrasjoner v/TO & Landing ... noe som kanskje kan relateres til dette om innvinkling av stress/strain i anode/cathode/elektrolyte pä fortrinnsvis katalyse mellom et utvalg av evtlle konkurrerende elektro-kjemiske reaksjoner i batteriene, noe som tilsier at kanskje Brown University's forskningsprogrammer insiderer pä Boeing's undersökelser ?
Hmmm.... Vi får vente å se til det kommer noe mer konkret fra Boeing, men man skal huske at Li ion batterier har vært brukt mye i El-biler som har gått på norske veier, så teknologien i seg selv tåler en god del vibrasjoner...

Hvor robust et batteri er er en avveining produsenten gjør med tanke på hva batteriet skal tåle, hvor effektivt det skal være, hvor mye energi det skal ha etc. Hvis de finner ut at batteriet har en konkret feil, f.eks. at det tåler vibrasjoner for dårlig så kan de antagelig få bygget et Li ion batteri med samme kjemiske system, men som er litt mer robust (f.eks. tykkere plater). Da vil batteriet elektrisk sett oppføre seg likt, mens det fysisk vil bli større. Så lenge de klarer å få plass til det så vil antagelig det være en lettere løsning enn å bytte teknologi.

Det samme gjelder om de skulle finne ut at batteriet er underdimmensjonert og derfor har blitt overbelastet. Sett inn fysisk større batteri med samme energitetthet, da får man mer totalt tilgjengelig energi, og kan unngå overbelastning.

Skal man ha en quick-fix så må det slik jeg ser det gjøres på en måte tillsvarende dette, slik at man ungår å redesigne strømsystemet ellers i flyet. Jeg vil anta at det er lettere å fysisk redesigne battery compartment.

Et annet alternativ for quick-fix (igjen forrutsatt at det er overbelastning som er problemet) kan være å oppdatere software i strømstyringssystemene slik at disse belaster batteriene mindre. F.eks. kan ventilasjon i kabinen stoppes / settes til minimum når APU startes eller flaps justeres.

Jeg skriver dette for å illustrere at det finnes mange mulige løsninger som ikke innebærer å bruke et helt år, men igjen kan det også hende at årsakene er mer dyptliggende, eller at det blir et krav (enten fra myndigheter eller folk) at batteriteknologien må byttes helt ut, og da tar ting nok et års tid. Hvordan problemene løses blir spennende å se, akkurat nå er det altfor bombastisk å si at det kommer til å ta kort eller lang tid, vi får bare vente å se, og håpe det beste :)

Jeg har sett nevnt at Yuasa-batteriene anvender smä mengder kobalt-salt i elektrolyten, noe som ikke er tilfellet i Tesla-batteriene ? Har du hört noe liknende, OK ?

Artikkelen er kun tilgjengelig for abbonenter. Jeg vil imidlertid anbefale å følge Dominic Gates i Seattle Times. Han har innsidekontakter og er ofte tidlig med nyheter.

Tok en titt i en B787 aeroplane flight manual (fra Thomson) her om dagen og det er som du antyder, Frequent Traveller, et svært annerledes design på det elektriske systemet enn det en er vant med. Det som overrasket meg mest er at motorene har elektriske startmotorer og det tar nok mye energi å dra en såpass stor turbofan motor i gang. I den forbindelse har de jo også innført et nytt spenningsnivå, 235VAC, tror jeg det var.

Sånnsett kan jo to tilleggs GPU (ground power unit) enheter i tillegg til det vanlige strømuttaket på parkeringsplassen sammenlignes med en ASU (air start unit) for å blåse i gang "konvensjonelle" motorer hvis APU ikke virker.

Last edited:

Heisann Frequent Traveler!

Heldigvis er ikke jeg elektriker c/o Norwegian, eller Ramp Agent (electrical systems) v/OSL, for hvis jeg skulle operere ifölge Boeing's bruksanvisning for 787 GPU receptacles ville jeg klö meg ganske lenge i hodet : http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/787electrical.pdf

Dette er ikke noe problem og du bruker som regel 2 X 90 kVA stinger for optimal gate load. Flyet sitt elektrisk system "vet" hvor mye stroem som er tilgjengelig og justerer elekrisk load avhengig av hva som er plugget inn. Du kan ogsaa forhaandsprogramere default setup.

Turtle,

Flyet har 2 X 250 kVA VFSG (variable frequency starter generator) paa hver motor, 2 X 240 kVA paa APU og naar du starter motoren saa snur stroemmen slik at generatoren blir en start motor. For optimal motor start er det best aa plugge inn en 3rd 90 kVA stinger, men motoren starter fint med 2 X 90 kVA tilgjengelig.

Dag

Fant denne fra Jon Ostrower, men betyr ikke dette av HVIS dette blir utfallet at FAA må godkjenne og alt må testes ? I såfall vil vel det ta sin tid.

From the front page of Thursday's marketplace section:

The company is looking at increasing the separation between cells in the lithium-ion batteries to reduce the potential hazards from heat or fire spreading within the batteries and adding enhanced heat-sensors, these officials said. Boeing also is considering ways to keep cells more rigid, preventing them from shifting under certain conditions and interfering with electronics.

The goal would be a new, safer battery that Boeing could propose for the 50 Dreamliners currently grounded around the world, and on future deliveries, the people said.

Any changes would require approval from U.S. and Japanese regulators now investigating two incidents last month in which the batteries burned on 787s owned by Japanese airlines. It is not yet clear whether officials would accept a long-term fix that doesn't address the root cause of those incidents.

https://www.facebook.com/jonostrower
Har desverre ikke abo hos wsj så får ikke lest hele.

NTSB sier at data fra FDR har klarert at först falt spenningen fra 32V (= 8 x 4) til 28V, etter at element #6 (av totalt 8) feilet, og at brannen oppsto deretter, og spredde seg til andre elementer som feilet som en konsekvens av den förste feilingen og brannen. Videre sier NTSB pä sin briefing idag at man har ikke klarert hvorfor element #6 feilet. Undersökelsen fortsetter, mens man peiler inn pä og finkjemmer alle mulige ärsaker. Inget fast tidsrom er blitt givet, bare at det vil "ta uker" för problemet kan häpes ä bli löst ...

Last edited:

Deborah Hersman sier en foreløpig rapport om NTSBs gransking vil foreligge om rundt 30 dager. Det er ikke klart når den endelige rapporten kommer.

.... da er det vel svært lite sannsynlig at 787 kommer i luften før denne foreligger.

En liten avsporing: DN skriver i dag om ANA og 787:

"Men Boeing vil ikke kommentere opplysningene, og produsentens største kunde, All Nippon Airways, har kunngjort at de må kansellere 1.887 planlagte flyginger fra 1. mars til 30. mars, noe som påvirker 25.000 passasjerer."

Det er jammen ikke mange passasjerer pr. flyvning...

Det er bare tull. ANA kansellerer 681 flighter i mars. Frem til 1. mars vi de ha kansellert 1206 flighter. Totalt blir det .....?

''Cancellation of 460 domestic and 220 international flights will affect more than 126,000 passengers, ANA said on its website.''

Og NTSB er ikke imponert over FAA's sertifiseringsarbeid ...

In addition, the NTSB pointed to failures in the airplane certification process conducted by Boeing and the Federal Aviation Administration (FAA), which failed to identify the hazards revealed by this incident.

“The assumptions used to certify the battery must be reconsidered,” said NTSB chief Deborah Hersman in a detailed press briefing. “Our task now is to see if appropriate layers of defense and checks were built into the design, certification and manufacturing process.”

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020307773_ntsb787xml.html

Og dette betyr vel i klartekst at det er lenge til 787 blir å finne i rutetrafikk igjen ... :(

But whichever of these is found to have started the overheating, it’s clear from Hersman’s remarks that the battery safety features failed to cope with the initial failure and Boeing will have to revisit the design.

“We’re looking at the total design of the battery, including the physical separation of cells, their electrical interconnections and their thermal isolation from each other,” Hersman said.

Det høres det veldig ut som Elon Musk (en mann som har gjort mye riktig i sitt liv) sin analyse. Man har ikke rom nok til at varmen ikke utløser en domino-effekt. Det igjen betyr nok at batteriene må bli mye større, men det er kanskje nok plass der de er montert, slik at dette ikke trenger å bli en veldig vanskelig ting å få til?

Det er bare tull. ANA kansellerer 681 flighter i mars. Frem til 1. mars vi de ha kansellert 1206 flighter. Totalt blir det .....?

''Cancellation of 460 domestic and 220 international flights will affect more than 126,000 passengers, ANA said on its website.''

Hehe. Jeg vet at det bare er tull. Jeg er bare forbauset over hvordan selv de enkleste tall ikke kvalitetssjekkes med litt sunn fornuft før de publiseres.

Jeg satt ved siden av en kar som flyr 747 her forleden, og han var ikke spesielt imponert over Dreamlineren og systemene ombord. Han foretrakk litt mer mekanikk - som i de 748 han flyr det meste av tiden nå.

Back