Re: Boeing 787 - status og driftssetting
Hvor robust et batteri er er en avveining produsenten gjør med tanke på hva batteriet skal tåle, hvor effektivt det skal være, hvor mye energi det skal ha etc. Hvis de finner ut at batteriet har en konkret feil, f.eks. at det tåler vibrasjoner for dårlig så kan de antagelig få bygget et Li ion batteri med samme kjemiske system, men som er litt mer robust (f.eks. tykkere plater). Da vil batteriet elektrisk sett oppføre seg likt, mens det fysisk vil bli større. Så lenge de klarer å få plass til det så vil antagelig det være en lettere løsning enn å bytte teknologi.
Det samme gjelder om de skulle finne ut at batteriet er underdimmensjonert og derfor har blitt overbelastet. Sett inn fysisk større batteri med samme energitetthet, da får man mer totalt tilgjengelig energi, og kan unngå overbelastning.
Skal man ha en quick-fix så må det slik jeg ser det gjøres på en måte tillsvarende dette, slik at man ungår å redesigne strømsystemet ellers i flyet. Jeg vil anta at det er lettere å fysisk redesigne battery compartment.
Et annet alternativ for quick-fix (igjen forrutsatt at det er overbelastning som er problemet) kan være å oppdatere software i strømstyringssystemene slik at disse belaster batteriene mindre. F.eks. kan ventilasjon i kabinen stoppes / settes til minimum når APU startes eller flaps justeres.
Jeg skriver dette for å illustrere at det finnes mange mulige løsninger som ikke innebærer å bruke et helt år, men igjen kan det også hende at årsakene er mer dyptliggende, eller at det blir et krav (enten fra myndigheter eller folk) at batteriteknologien må byttes helt ut, og da tar ting nok et års tid. Hvordan problemene løses blir spennende å se, akkurat nå er det altfor bombastisk å si at det kommer til å ta kort eller lang tid, vi får bare vente å se, og håpe det beste
Hmmm.... Vi får vente å se til det kommer noe mer konkret fra Boeing, men man skal huske at Li ion batterier har vært brukt mye i El-biler som har gått på norske veier, så teknologien i seg selv tåler en god del vibrasjoner...I Dominic Gates' artikkel heter det at noe av det Boeing er ute etter ä hente inn som test-mälinger er bl.a. hvordan batteriene reagerer til mekaniske vibrasjoner v/TO & Landing ... noe som kanskje kan relateres til dette om innvinkling av stress/strain i anode/cathode/elektrolyte pä fortrinnsvis katalyse mellom et utvalg av evtlle konkurrerende elektro-kjemiske reaksjoner i batteriene, noe som tilsier at kanskje Brown University's forskningsprogrammer insiderer pä Boeing's undersökelser ?
Hvor robust et batteri er er en avveining produsenten gjør med tanke på hva batteriet skal tåle, hvor effektivt det skal være, hvor mye energi det skal ha etc. Hvis de finner ut at batteriet har en konkret feil, f.eks. at det tåler vibrasjoner for dårlig så kan de antagelig få bygget et Li ion batteri med samme kjemiske system, men som er litt mer robust (f.eks. tykkere plater). Da vil batteriet elektrisk sett oppføre seg likt, mens det fysisk vil bli større. Så lenge de klarer å få plass til det så vil antagelig det være en lettere løsning enn å bytte teknologi.
Det samme gjelder om de skulle finne ut at batteriet er underdimmensjonert og derfor har blitt overbelastet. Sett inn fysisk større batteri med samme energitetthet, da får man mer totalt tilgjengelig energi, og kan unngå overbelastning.
Skal man ha en quick-fix så må det slik jeg ser det gjøres på en måte tillsvarende dette, slik at man ungår å redesigne strømsystemet ellers i flyet. Jeg vil anta at det er lettere å fysisk redesigne battery compartment.
Et annet alternativ for quick-fix (igjen forrutsatt at det er overbelastning som er problemet) kan være å oppdatere software i strømstyringssystemene slik at disse belaster batteriene mindre. F.eks. kan ventilasjon i kabinen stoppes / settes til minimum når APU startes eller flaps justeres.
Jeg skriver dette for å illustrere at det finnes mange mulige løsninger som ikke innebærer å bruke et helt år, men igjen kan det også hende at årsakene er mer dyptliggende, eller at det blir et krav (enten fra myndigheter eller folk) at batteriteknologien må byttes helt ut, og da tar ting nok et års tid. Hvordan problemene løses blir spennende å se, akkurat nå er det altfor bombastisk å si at det kommer til å ta kort eller lang tid, vi får bare vente å se, og håpe det beste
