GOL 737 styrtet i Brasil

Det er jo litt pussig at vingetippen og det ytterste på haleflaten er skadet. Det er jo en viss avstand mellom dem i alle plan. Vi kan kanskje forvente 3D-bilder og animasjon av ulykken etterhvert, siden Embraeren er registrert i USA.

Jeg er ikke så mye for å spekulere i vilden sky, men en kan jo lure på om flyet var under delvis kontroll, og understellet ble felt ut med vilje.

Legacy'en var forøvrig N600XL og var på leveringsflight til ExcelAire i USA

Ulykken skjedde vistnok i et område der lufttrafikkontrollene i Brasilia og Manaus overlapper. Det spekuleres nå i brasilianske medier at Legacyen fikk tillatelse av ATC i Manaus om å skifte høyde, uten å informere ATC i Brasilia, som kontrollerte flyet fra GOL.

Uansett burde TCAS varslet, hvis da ikke transponderen på det ene flyet var slått av (som det ble spekulert i på pprune)

Originally posted by Falcon

Jeg er ikke så mye for å spekulere i vilden sky, men en kan jo lure på om flyet var under delvis kontroll, og understellet ble felt ut med vilje.

Vil ikke spekulere rundt denne ulykken konkret, men ville ikke tyngdekraften kunne føre til at hjulene felles ut (og muligens låses) dersom det ikke er noe hydraulikk overhodet? Som for eksempel dersom alle slangene rives av.

Nei. Nå skal det sies at jeg ikke er så kjent med NG. Men på classic'en kan du ihvertfall miste alt du har av hydraulikktrykk og fortsatt henger hjula oppe. Dem må løses ut manuelt med håndtak ifra cockpit (sitter like bak høyrestolen, under en luke i gulvet på CL ihvertfall).

Vil tro dette er helt likt på NG.

Understellet har uansett ikke ramlet ut av seg selv. Det spørs om det ikke er blitt satt ut for å fungere som speedbrakes.

Fokus på lufttrafikktjenesten: Aftenposten i dag

På et brasiliansk nettsted er det en enkel animasjon av sammenstøtet, hvor flyene møter hverandre head-on. Spørsmålet er fremdeles hvorfor TCAS ikke reddet dagen, og hvordan dette kunne skje i et område med glimrende radardekning.

200 flyvetimer på denne B737....
Kan ikke komme i tanke om andre fly der er forulykket så kort tid efter
levering

Status: Preliminary
Date: 29 SEP 2006
Time: ca 16:50
Type: Boeing 737-8EH
Operator: Gol Transportes Aéreos
Registration: PR-GTD
C/n / msn: 34653/2039
Year built: 2006
Total airframe hrs: 200
Engines: 2 CFMI CFM56-7B26
Crew: Fatalities: 6 / Occupants: 6
Passengers: Fatalities: 149 / Occupants: 149
Total: Fatalities: 155 / Occupants: 155
Airplane damage: Written off
Phase: En route
Nature: Domestic Scheduled Passenger

Hilsen
Ole

Originally posted by Falcon

Fokus på lufttrafikktjenesten: Aftenposten i dag

På et brasiliansk nettsted er det en enkel animasjon av sammenstøtet, hvor flyene møter hverandre head-on. Spørsmålet er fremdeles hvorfor TCAS ikke reddet dagen, og hvordan dette kunne skje i et område med glimrende radardekning.

I følge tråden på pprune skal kapteinen på Legacy'en innrømmet å ha skrudd av transponder og klatret for å øke rekkevidde... jeg visker gladelig ut dette innlegget om jeg tar feil, men mener det var det det sto der.

-A

Interessant lesning. Journalisten nevner ikke noe om uvanlige alarmer/lyder fra cockpit som f.eks. TCAS gir fra seg før ulykken. Og døren inn til cockpit var jo tilsynelatende åpen.

Et annet interessant poeng i artikkelen er at han hevder at maskina fra GOL oppdaget Legacyen og var i ferd med å gjøre en unnamanøver da de traff hverandre.

Back