Swiftair/DHL 737-400F krasjet ved landing i Vilnius 25NOV24

Sorry, skulle hatt med BU. Rettet

Ok. Ser den. Men snakker du da om en hendelse som fikk etterspill som undersøkelse fra haverikommisjon eller lignende? Eller snakker du bare om noe du observerte en gang? Jeg er bare nysgjerrig.
 
Kan GPS-jamming / forstyrrelser på instrumentlanding-systemet føre til en slik krasj?
 

Attachments

  • Screenshot 2024-11-27 133423.jpg
    Screenshot 2024-11-27 133423.jpg
    134.2 KB · Views: 1,325
Kan GPS-jamming / forstyrrelser på instrumentlanding-systemet føre til en slik krasj?

Nei, de var på en ILS innflyging. Forstyrres ikke av GPS på en slik gammel dame.
Teoretisk kan radiohøydemåleren bli forstyrret, men det har jeg sålangt bare opplevd fra israelerne.

Får stadig vekk en følelse på diverse forum rundt omkring at folk er på utkikk etter sebraer når de hører lyden av hovslag. :old
 
Ok. Ser den. Men snakker du da om en hendelse som fikk etterspill som undersøkelse fra haverikommisjon eller lignende? Eller snakker du bare om noe du observerte en gang? Jeg er bare nysgjerrig.
Var på jobb, slutten av '70, begynnelsen av '80 tallet.
Ble ikke noe annet en endring av rutiner. Ting var "litt løsere dengang:8:
 
Nei, de var på en ILS innflyging. Forstyrres ikke av GPS på en slik gammel dame.
Teoretisk kan radiohøydemåleren bli forstyrret, men det har jeg sålangt bare opplevd fra israelerne.

Får stadig vekk en følelse på diverse forum rundt omkring at folk er på utkikk etter sebraer når de hører lyden av hovslag. :old

Det er noe med det, når man ser hvor mye energi og penger Russland legger i politikken over hele verden - Trump og USA er Putin, AfD og Tyskland er Putin, hele facebook, telegram og whatsapp er full av bots og fake news og ekstrem propaganda som ødelegger den stabile verden vi en gang hadde. Jeg tror personlig det er Putta som står bak hele oppblussinga i midtøsten, med Iran og hele bøtteballetten. Når man hele tiden ser Zebraer, så begynner man å tenke «hovslag = Zebra», selv om det nok, korrekt nok som du sier, ikke nødvendigvis alltid er riktig.

Men takk for faglig svar! Da kan jeg legge Zebraen bak meg
 
Sakset fra FlightGlobal i dag :


Analysis of recorder data commences after Vilnius 737 freighter crash

Mon, 09 Dec 2024 17:35:00 GMT

Lithuanian investigators have commenced analysis of flight-recorder information following the Swiftair Boeing 737 freighter crash outside Vilnius on 25 November.


Antagelig går det ikke mange dager før resultater av avlesningene lekker ut i media der borte.
 
On Mar 26th 2025 Lithuania's General Prosecution Office stated that the accident likely happened due to a disabled hydraulic system responsible to deploy flaps according to preliminary investigation results, other versions were refuted by the data obtained during the investigation. Investigators asked Spanish authorities to question the pilot, a Spanish national.

https://avherald.com/h?article=520c0e2b&opt=0
 
Foreløpig rapport er publisert. Her lugget det muligens litt allerede fra starten på innflyvningen.

On Mar 31st 2025 Lithuania's AIB released their preliminary report reporting the first officer was pilot flying, post accident examination of the wreckage revealed the flaps in the retracted position and summarized the approach
 
Foreløpig rapport er publisert. Her lugget det muligens litt allerede fra starten på innflyvningen.

Den summaryen er jo relativt damning for kapteinen, hvor mye surr kan man gjøre med radiofrekvenser? Han virker skikkelig trøtt/ukonsentrert.

"The Flight Data Recorder (FDR) data shows that at 03:17:34 hrs the HYD SYS B ELEC pump and HYD SYS B EDP both went into the OFF position" - er dette en aktiv handling, eller noe som kan skje av seg selv?
 
Han skulle slå av engine anti-ice og slo av hydraulikk istedenfor.

I kjent Boeing 737 stil er disse bryterne nøyaktig like og i samme område.
 
Han skulle slå av engine anti-ice og slo av hydraulikk istedenfor.

I kjent Boeing 737 stil er disse bryterne nøyaktig like og i samme område.

Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?
 
Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?

Snedig kommentar. Jeg har ingen problemer med å se hvordan dette kan skje. Med alt av brytere og knapper man bruker og «skal bare» er det fort gjort å være rask og ta feil - det skjer. Cockpiter bør være designet på en måte som forhindrer at dette, enten ved at bryterne er forskjellige, eller at brytere man benytter ofte er plassert bort fra kritiske systemer. Jeg flyr fly designet av McDonnell Douglas, og har til gode å finne riktig lysbryter for cockpit-lyset på første forsøk.
 
Last edited:
Zikes. Sjekket de alkoholnivået på kapteinen etter krasjen, eller var vedkommende den ene som omkom?

Hvis du ser på tidspunktet det skjedde på er det ikke usannsynlig at han var stuptrøtt, så slik sett kan effekten ha vært det samme som en viss promille i blodet. De vil høyst sannsynlig ha sjekket blodet til alle, samme om de omkom eller ikke, det er normal prosedyre.
Ingen grunn til å slå av hydraulikk i lufta med mindre det er noe feil der.
Hadde en kollega som tok feil bryter på Airbus under push-back og. I stedet for å sette engine mode selector til ign/start satte han parkeringsbremsen som førte til at bruddstykket på tauestaget gikk. Fryktelig fort gjort om man er ukonsentrert/trøtt.
 
Snedig kommentar. Jeg har ingen problemer med å se hvordan dette kan skje. Med alt av brytere og knapper man bruker og «skal bare» er det fort gjort å være rask og ta feil - det skjer. Cockpiter bør være designet på en måte som forhindrer at dette, enten ved at bryterne er forskjellige, eller at brytere man benytter ofte er plassert bort fra kritiske systemer. Jeg flyr fly designet av McDonnell Douglas, og har til gode å finne riktig lysbryter for cockpit-lyset på første forsøk.

Snedig må du gjerne synes det er - jeg som passasjer regner med at eventuelle designfeil tas opp internt, skoles og repeteres. 737-400 ble brukt mye mellom Tromsø og Oslo, jeg har et par titalls turer på klappsete på den maskinen, og opplevde aldri at pilotene sa «åneeei nå trykka jeg IGJEN på den feile knappen». Vedkommende i denne saken har jo ikke bare leifa på feil knapp, men også ignorert(kanskje heller: ikke fått med seg) alle signaler på at det ble trykket feil knapp. Tyder på sterk ukonsentrerthet…?! Siden alkohol er noe man kan bekrefte/avkrefte skrev jeg spørsmålet - trøtthet/fatigue kan ikke måles med en blodprøve, altså blir det uansett bare spekulativt.

Så tilfeldigvis på ACI fra west caribbean md80’en som gikk i bakken i går - der var det en kjent feil med maskinen som gjorde at McDonald Douglas sendte ut en bulletin til alle selskaper og bad om intern gjennomgang og skolering på tematikken. Nå har jeg ikke googlet om dette kanskje allerede finnes, men om det er så lett å ta feil som det framstilles her, burde det jo egentlig vært utstedt en slik bulletin fra Boeing også - med tilhørende intern repetisjon?
 
Back
Top