• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyprat God lille-nyttårsaften fra Norefjell

Flyprat-logo

Someone

Moderator
Medlem
God morgen fra Norefjell. Kaffen er klar, og etterhvert blir det komme oss ut i bakken. Litt jobb før og etter akkurat det.

Her har Vinmonopolet åpnet en filial i Alfa Romeo`n - så skal se det blir noen bra dager ved Osensjøen/Trysil. Men først litt mere kaffe slik at de siste julekakene kan skylles ned. Nyt de siste timene av 2025…

God morgen fra kontoret. Riktignok fortsatt i garderoben etter trening. Fikk kjørt t/r Lillehammer i går så nå er bilen hjemme igjen.

Fikk varsel om at Esta snart går ut. Gjelder gammel pris til og med i morgen eller er det allerede for sent?

God morgen fra Lommedalen. Dag 1 av en 46 dagers jorden rundt ferie. Om 4 1/2 time setter vi kursen mot OSL der en A320 fra LH skal ta oss i sete 9B og C til FRA der vi får 2:50 før avgang med en 747-400 til SIN. Setene 54 B og C ble reservert samtidig med bookingen, et sete jeg har drømt om å sitte i, i 39 år. Om 5 dager vil det være 39 år siden min forrige 747 flight, som ble avsluttet i nettopp Frankfurt. Da var det en -200 kombi fra Qantas som hadde tatt oss dit. Den gang krydde det av 747 i SIN, SQ, QF, BA, LH, CX, Swiss og mange flere og de fleste selskap til Europa mellomlandet i Bahrain. Nå er det vel bare vår maskin av pax maskiner man kan få sett der. Vi skal bo på Hotel Grand Central, rett ved Orchard Road, den ene natten vi er der og dit tar vi metroen og går av på Somerset og går resten av turen. Det meste er pakket og klart, men vi skal en tur til apoteket å kjøpe malaria vaksine og jeg skal ha et SD minnekort til. Meldt overskyet og litt regn, som slutter ca når vi lander i SIN, og mere regn i morgen, men det overlever vi nok.
Ha en fortsatt god dag enten den avsluttes ombord i en Queen of the skies eller ikke.

God dag fra Kongsberg sykehus. Heldigvis bare snakk en rutinemessig dialyse nå på formiddagen. Blir vel suste safen med frikort, men nytt er nok i boks i midten av januar tenker jeg.

God morgen fra Grønland. Kaffen er klar, nettaviser og forum før frokost. Deretter blir det nok å kose seg med en av bøkene som nissen hadde med. Og mere kaffe akkompagnert av marsipan, kokosboller og berlinerkranser. Ha en finfin tirsdag😀

• Like
Reactions: EB
God morgen fra Santiago. Litt ør etter gårsdagens poolparty men en espresso skal gå fart på maskineriet. De siste nyttårsgjestene lander lander om et par timer med IB117 så da blir hotellbelegget 100%. Ha en bra dag.

• Like
Reactions: EB
God lille nyttårsfaten fra Katowice. Formen kom seg heldigvis utover dagen i går så alt er bra i dag. Får vel sjekek ut og etter hvert finne en buss til flyplassen her. Tror det var noe med den pizzaen jeg spiste i forigårs som forårsaka det hele. Ble likevel en bytur til Krakow med tog og buss tilbake og spiste en ganske ja faktisk ganske bra kjøttsuppe til middag. Det passa greit med tanke på at magen hadde vært litt urolig tidligere på dagen og natta. Eurocity toget som tok meg til Krakow hadde kommet hele veien fra Berlin og skulle videre til Przemyzl (ved den polsk-ukrainske grensa) men pga tekniske problemer hadde de ikke kafevogn med. Stakkars de som skulle langt, men de hadde en fyr i en av vognene som solgte noe enkel snacks og drikke da. Men noe mer substansielt var det ikke. Var typ potetgull, kjeks, vann, brus og kaffe. De polske kafevognene er ganske bra egentlig så jeg hadde jo egentlig planlagt å spise middag på den timeslange togturen hehe. Skal jeg tippe så stod vel den kafevogna igjen i Berlin og toget det var overfylt.

Last edited:
God formiddag fra Oslo. Vi pakker og setter kursen mot København om noen timer, andre gang vi feirer nyttår i kongens by, så da er det blitt fast tradisjon. Vi har fått en fin oppgradering på Radisson ved tivoli, det blir bra!

God morgen fra Gulfen. I dag er kuldfronten på plass og 13 grader nå. Ser ut som frokosten blir innendørs. Familie-gåtur, Top Golf og steakhouse på programmet. Mmm

G'morgen, ja .. Her litt lenger nord nytes marsipangris og kaffe. Berneren er happy, det var et par kuldegrader under dagens 75 minutters luftetur rundt golfbanen.

Siden julen for vårt vedkommende er over, er det fint å se at julekortene har begynt å ankomme. Vi får legge dem av til neste år så et ikke blir tomt på hylla når den tiden kommer.

Fornebu-kalender og -bok kom i går - gjør dere selv en tjeneste og bestill dem hos Fornebuhistorisk Museum!

EC-GCA.webp

Grmf fra OSL, venter på LH863 som skal ta oss til FRA. Den ligger an til 30 min forsinkelse. Med 2:50 i FRA. skal ikke det være noe problem, MEN, vi har fått endret sete, tl SIN, fra 54B og C, som er fremst av toseterne bakerst i jumbojetten. Nå har vi fått 19A og B. Den raden finnes ikke på flyet en gang. Den finnes på 747-8i da i den lille seksjonen mellom Biz og PE. Bytter de flytype, så burde de i det minste gi oss sete tilsvarende det vi har betalt for. Jeg vil dog ikke fly 8i, men -400. Jeg føler jeg har litt bedre tid til å fly 8i før den forsvinner.

Jaja ble en del forsinka i Katowice pga a Ryanair klarer ikke å holde rutetabeller generelt og B pga snø som kom akkurat da flyet kom inn så måtte innom strafferunde på deice. Dette flyet var forsinka 1 time helt fra i dag tidlig så jeg på FR24. Uansett var Katowice flyplass et hyggelig bekjentskap. Lite folk og ja liten og koselig flyplass. Går mye charter og sånt til Syden der så jeg. Blant annet Sharm el Sheikh. Tror uansett litt av problemet til Ryanair og andre lcc er en altfor ambisiøs rutetabell og da skal det lite til før opplegget rakner litt. Og greia med Katowice og charter er vel at flyplassen er i behagelig kjøreavstand fra Krakow og andre større steder i området så tar vel litt av den trafikken derfra vil jeg tro. Flyplassen i Krakow er jo heller ikke sånn kjempestor .

Uansett en teit ting med Katowice er jo at flyplassen har en togstasjon men 0 forbindelse til Katowice sentrum, så man må ta bussen som jo er latterlig billig. Leste et sted at de må bygge om jernbanen rundt Katowice for å få det til å funke og at de er i ferd med å gjøre det nå..

Last edited:
Tror uansett litt av problemet til Ryanair og andre lcc er en altfor ambisiøs rutetabell og da skal det lite til før opplegget rakner litt.

For et selskap som Ryanair, som ikke har connection-passasjerer, er det bedre økonomi i å kjøre et litt stramt program. De har generelt god punktlighet, så det fungerer jo greit.

For et selskap som Ryanair, som ikke har connection-passasjerer, er det bedre økonomi i å kjøre et litt stramt program. De har generelt god punktlighet, så det fungerer jo greit.
Ser jo poenget i det. Uansett interessant å se forskjellen mellom Ryanair og Wizzair. Ryanair er generelt mye mer aggressive i ombordsalget og ikke minst skrapeloddene sine (har noen i det hele tatt vunnet store gevinster der?) . Wizzair nøyer seg stort sett å annonsere det vanlige salget og taxfreevarer men ikke stort utover det. Mens I dag på Ryanair annonserte de at de kom en gang nummer to gjennom kabinen med vogna. Liker uansett Ryanairs løsning hvor man også kan bestille ting til setet gjennom appen. Funket som bare det og kom med varene før de hadde begynt med vogna.

Virker som Wizzair er litt mer "dannet " i så måte.

Back