• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gjør Ryanair det så skarpt i Norge?

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Gjør Ryanair det så skarpt i Norge?

Holder på med beregninger av passasjertallene for Ryanair fra Norge til UK for mars i år, og de ser ikke ut til å være lovende. Spørsmålet så om det er noen med innsidetilgang som kan gi meg opplysninger om deres kanselleringer og i HAUs tilfelle hvor mange ganger FR landet på BGO/SVG i mars.

Med disse opplysninger i hånd skal også dere få se noen interessante tall.

På forhånd takk

Replying to Topic 'Gjør Ryanair det så skarpt i Norge?'

Vist ingen andre har opplysningene du søker før jeg skal på jobb i morgen kveld, så kan du få de av meg. Har skrevet ned i loggen på jobb når de har diverted til BGO og SVG.

Ser frem til det SK1399

Uten å ta hensyn til kanselleringer og "feillandinger" ligger kabinfaktoren så lavt som 52,5% og STN-HAU-STN er ikke den destinasjonen som ligger dårligst an. Interesant er også den tydelige nedgangen det har vært for STN-TRF-STN (-18% fra 2005) og PIK-TRF-PIK (-27% fra 2005). Eneste nyeste UK-destinasjon fra TRF som gir noenlunde bra resultat er Liverpool.

Spørsmålet er om mange nordmenn nå endelig har begynt å gjennomskue Michael O'Learys "løgner"?

Originally posted by LN-KGL

Ser frem til det SK1399

Uten å ta hensyn til kanselleringer og "feillandinger" ligger kabinfaktoren så lavt som 52,5% og STN-HAU-STN er ikke den destinasjonen som ligger dårligst an. Interesant er også den tydelige nedgangen det har vært for STN-TRF-STN (-18% fra 2005) og PIK-TRF-PIK (-27% fra 2005). Eneste nyeste UK-destinasjon fra TRF som gir noenlunde bra resultat er Liverpool.

Spørsmålet er om mange nordmenn nå endelig har begynt å gjennomskue Michael O'Learys "løgner"?

Ikke nødvendigvis at noen har gjennomskuet noe som helst, da folk flyr der det er enkelt og billig. Når man så gang på gang kommer inn på sidene deres og ser at billigste billett kanskje er 1000 kr, finner man vel ut at dette ikke var så billig likevel..
Samtidig kan man nå om man er ute i litt god tid finne seter til under 500 kr en vei hos både SK og BA til Heatrow, samt DY til Stansted fra Gardermoen. Jeg vil tro at dette er en vel så stor årsak, da det ikke er noen stor besparelse lenger å reise helt ned til "Oslo Airport" Sandefjord sammenlignet med å reise fra Gardermoen.
Kan dette være de første signaler om at konkurransen er i ferd med å ta igjen Ryanair, og at billigere billetter fra hovedflyplassene der det passer best for folk flest å reise fra kommer i store volum ?

Originally posted by LN-KGLSpørsmålet er om mange nordmenn nå endelig har begynt å gjennomskue Michael O'Learys "løgner"?

Vi får jo håpe at du er ute etter objektive fakta, og ikke at du er ute etter å "ta" Ryanair når du skal beregne passasjertall. Det kan jo virke som om du er noe forutinntatt ....;)

hmm, hvordan skal han kunne "ta" Ryanair med å se på passasjertall?

Jeg sitter ikke på noen tall, men det er vel ganske innlysende at Ryanair ikke har noe problemer med det norske markedet, og at passasjerene har "oppdaget O`Lareys billige priser og enkle konsept". Det ser man ut fra planene om ekspansjon.
Ryanair skal utvide med flere avganger til Hahn fra Sandefjord, og kommer også med ny rute mellom Sandefjor og Pisa. Det tyder vel bare på at det vokser, og ikke noe annet.

Mange her på forumet ser ut til å ha en veldig negativ holdning til Ryanair, og ser ut til å godte seg over hver gang det er noe negativt å finne. Det er litt rart, at så mange passasjerer ser ut til å like konseptet, for Ryanair vokser raskere enn noen andre (og særlig SAS) bare kan drømme om. At millioner av passasjerer lar seg lure av Ryanair år etter år, nei det tror jeg ikke noe på. Ryanair voser. De vokser raskt, og tjener mer penger enn noen andre. Jeg tar av meg hatten for Ryanair, og beundrer de som tør å bryte det normale mønsteret. De er trendskapere, og så kan man elske eller hate den veien trenden går, men de er markedsleder, og de andre følger i Ryanair sine fotspor så godt de kan. Men klarer det ikke helt.

SAS har godt fra å være et av verdens beste, kanskje det aller beste, selskapet i hele verden på åttitallet, til å være en treg organisasjon som har vanskelig med å posisjonere seg. De er nå hverken det ene eller det andre. Man kan knappest kalle de fullservice selskap, når man må betale for en kopp kaffe på vei over til London. Og de forsøker å fremstå som et billigselskap, uten å være det heller.

Det finnes rimelige billetter å få tak i på SAS. Det finnes relativt dyre billetter å få tak i på Ryanair. Men ser man på snittprisen på hva passasjerene betaler, så er jeg ikke i tvil om hvem som betaler minst. Med klar margin.
Ryanair har en super effektiv organisasjon. De har en enhetsflåte som sparer de for store kostnader. De har et særdeles effektivt system for crew, hvor ikke ET ENESTE crew sover over en eneste natt. De har 25 minutters turnaround, og har stort sett ingen problem med å klare dette.

Jeg tar av meg hatten. De er flinke!

TAKK IMM, FLOTT. Det blir kun, dessverre, en tur med dem i år, men jeg gleder meg.

Humrer og ler hver gang jeg går ombord. Profesjonalisme hele veien. BGY-VLC EUR 1.49 pluss taxes 10. mai. EZY videre til London.

Jeg kan gi kompliment når det er på plass. AF excellent til IAH, siste weekend. Herlig hele greia med 777-300ER. Tilsvarende til KUL med KL i mars og Hawaii i februar med ovverraskende flott NW A332 og 753.

Og er det det på plass med honnør til en "plastikkutseende" FR 738 , så gir jeg det. HVER GANG,

Syns denne review på Carsurvey faller helt på plass med generell oppfatning av FR:

http://carsurvey.org/air/review_12594.html
:up:

Originally posted by GFL

hmm, hvordan skal han kunne "ta" Ryanair med å se på passasjertall?

Hvis utgangspunktet er å "avsløre løgner", kan statistikk leses på mange måter ...

Noen er negative til Ryanair, noen er negative til SAS, noen er negative til Norwegian etc......det ser en ved å lese innleggene på forumet. Slik er vel også meningene hos Ola Dunk også.

Underlig hvor konspiratorisk-tenkende enkelte er i kveld. Jeg har bare tatt en uskyldig gjennomgang av mars-tallene for trafikken mellom Norge og UK. Dette er et forarbeid i forbindelse med vår Euro Tour samme måned. Siden dere synes å være nysgjerrige får dere nå noen tall for antall passasjerer mellom flyplassen i Norge og UK (dette er ikke tall som kan suges fra noen Avinor-rapport nei, men kommer fra den foreløpige UK CAA månedsrapporten):

OSL - 70.867 +4,6% (DY minsker veksten for BA og SK med sin sterke vekst på STN og MAN har sterk nedgang etter BA sluttet -37%)
TRF - 35.586 +15,0% (-18% på STN, -27% på PIK, nye LPL stjernen med 56,6% kabinfaktor)
SVG - 22.854 +24,6% (+30% på ABZ, +21% på LHR - mindre Siddiser flyr via HAU?)
BGO - 17.256 +44,6% (+123% på ABZ, +55% på STN, -55% på NCL)
HAU - 5.905 -19,8% (Mange FR-overflygninger? Og så var det Siddisene da, men fremdeles større enn TRD)
TRD - 5.493 +48,9% (god kabinfaktor for DY - 68,7%)
VDB - 1.778 -33,6% (mindre briter på skitur til Valdres i år - var det så mange som brakk foten i fjor?)
KSU - 4 (ikke mange som sitter om bord i SVG for å følge med videre til KSU)

Totalt gir dette 159.756 passasjerer mellom Norge og UK i mars. Dette er en økning på 11,9% fra samme måned i 2005. For OSL ser det ut til at markedet er begynner å bli mettet til UK siden økningen bare er en tredel av hele OSLs økning i denne måneden. Videre ser det ut til at London og "Glasgow" har mistet litt attraksjonens verdi fra TRF, men LPL redder tallene for FR (Kabinfaktoren for NCL er skuffende med bare 36,3% - forutsatt at ikke kanselleringer spiller meg et puss. Hvis så er tilfelle vil LPL bli en enda større suksess siden den flys LPL-TRF-NCL-TRF-LPL). En annen kommentar må være - City Star må slite på ABZ-OSL - kabinfaktor på bare 28%.

Noen som snakket om vonde hensikter får med meg å gjøre :baeh

Vil tro at Ryanair merker konkurransen fra Norwegian, Germanwings og WindJet...og herlig er det!!!

Originally posted by LN-KGL KSU - 4 (ikke mange som sitter om bord i SVG for å følge med videre til KSU)

Hvorfor har du med KSU?

Hvor stor krigskasse (CASH) har FR ? , er dette en pyramide , eller har de store frie cash beholdninger ?

Jeg hørte dette tallet for et par år siden, men husker ikke hvor mye det var da. Men det var snakk om betydelige beløp. Flere milliarder i cash.
Kanskje noe er brukt til innkjøp av nye fly, kanskje kassen er økt ved at selskapet går som det suser.

IMM

HAU - 5.905 -19,8% (Mange FR-overflygninger? Og så var det Siddisene da, men fremdeles større enn TRD)

TRD har ikke daglige flygninger til London...

Originally posted by P.A. VIKING
Hvor stor krigskasse (CASH) har FR ? , er dette en pyramide , eller har de store frie cash beholdninger ?
Stor krigskassa har de i alla fall. Enligt senaste kvartalsrapporten finns mer än 1100 miljoner Euro i Cash and cash equivalents. Diskussionerna om pyramidspel har jag hört många gånger utan att någon har kunnat ge dem någon form av substans...
Det första kvartalet i år är nog väldigt svårberäknat vad gäller load factor då Ryanair pga brist på piloter som inte har slagit i tidstaket har ställt in många flygningar, speciellt på de rutter som har låg beläggning. Detta gäller till och med 31 mars. Titta i stället på april och maj när den statistiken publiceras. Det blir nog lättare att dra några slutsatser då.
Man kan också se att Ryanair har ändrat sin strategi i fråga om nya rutter. Numera så lanseras flera rutter med 3 eller 4 avgångar per vecka. Tidigare var det alltid minst 7 avgångar per vecka, dvs varje dag. Tyder på att Ryanair har blivit försiktigare vid öppning av nya rutter..

-18% på Stansted, -27% på Prestwick fra Torp

Det er vel svært sannsynlig at noe av denne nedgangen skyldes åpningen av rutene til Newcastle og Liverpool?

Kanskje nedgangen på STN heller skyldes at kjøreturen sørover for folk i Buskerud og Oslo-området ikke er så attraktiv lenger med DYs alternativ til STN fra OSL? De har øket passasjerantallet med over 30% i forhold til i fjor.

Gjennomsnittlig passasjerantall for Ryanair i fjor var:
STN: 137 pr. avgang (kabinfaktor 72%)
PIK: 125 pr. avgang (kabinfaktor 66%)

I år er tallet:
STN: 112 pr. avgang (kabinfaktor 59%)
PIK: 91 pr. avgang (kabinfaktor 48%)
LPL: 107 pr. avgang (kabinfaktor 57%)
NCL: 69 pr. avgang (kabinfaktor 36%)

For sammenlignings skyld så var tallene for HAU følgende til STN:
2006: 95 pr. avgang (kabinfaktor 53%)
2005: 119 pr. avgang (kabinfaktor 63%)

Med andre ord ser det ut til at HAU-STN ligger bedre an enn PIK og NCL fra TRF (forbehold - overflygninger/kanselleringer tatt med i beregningene).

Grunnen til mitt første spørsmål har basis i disse tallene ovenfor. Det ser ut til at et av postulatene til MOL - "nytt tilbud skaper nye passasjerer" ikke helt har slått til for de nye destinasjonene fra TRF, men har medført nedgang fra de andre destinasjonene. Med andre ord ser det ut til at TRFs omland er i ferd med å bli mettet med tilbud til UK - og Ryanair merker konkurransen fra en annen LoCo på OSL. DY har også fantatiske økninger til UK fra både BGO og TRD som egentlig skulle har slått inn negativt på OSL-STN, men det har det absolutt ikke gjort. Norwegian er en meget sterk konkurrent til Ryanair, og glad er jeg for det!

Er jeg blitt en Real Norwegian?

Originally posted by LTH

TRD har ikke daglige flygninger til London...

Nei Norwegian flyr ikke på tirsdager mener jeg å huske....men det er kanskej tatt høyde for det i utregningene, om ikke så blir vel kabinfaktoren ennå høyere :)

Back