Sterkt oppgang i flyprisene i Norge?

SQ321

ScanFlyer Gold
For et par uker siden slapp SSB tall som viste til at flyprisene i Norge har steget voldsomt siste tiden med ulike tilhørende forklaringer (plassering av påsken).

Nå slår SAS tilbake og sier de har senket prisene, men det er de jo programforpliktet til å si sammen med alle andre flyselskaper..

Statistikk er moro og du kan konstruere det svaret du vil ha men det er jo mange reisende her inne og sikkert like mange meninger om hva de opplever og hvorfor prisene evt har økt. Høre jeg innføring av bonuspoeng:D:D??

http://e24.no/boers-og-finans/sas/sas-fyrer-loes-mot-ssbs-flyprisstatistikk-stemmer-overhodet-ikke-med-virkeligheten/23660176

For egen del så er min mening helt klart at det har blitt vanskeligere å finne rimelige billetter og at prisene på t/r i Norge og Skandinavia med utgangspunkt fra OSL har blitt vesentlig dyrere uavhengig av selskap.

Og samtidig melder OSL om at kapasiteten har stått stille og i noen tilfeller har gått ned samtidig som at maskinene er fullere.

Hva er andres erfaringer da det sikkert kan gi en like god indikasjon som hva statistikere mener?

De to destinasjonene jeg benytter oftest har blitt merkbart dyrere de siste årene.
Her er det dog monopol eller svært begrenset konkurranse. (WF på den ene og DY på den andre)

Min erfaring er at det har blitt dyrere å fly fra Tromsø og til de stedene jeg reiser, spesielt når man ser på innenriksreiser. Ut av landet er det ikke så hakkende gale priser, men jeg sitter vel med et inntrykk av at det var billigere for 1-2 år siden.

At SAS sier at de har kuttet priser kan selvsagt være riktig - og dette er vel den vanlige responsen til flyselskapene når de anklages for å ha økt prisene på billettene, men det som er interessant er vel om de samtidig har kuttet i tilgjengeligheten av billige billetter.

Nå er det jo viktig å påpeke at SSB bruker standardiserte metoder for å hente inn priser på flyreiser slik at man skal kunne sammenlikne på tvers av land i den grad det er ønskelig, men som de selv påpeker er det selvsagt ikke uten feilkilder.

Last edited:
Ikke alle er enige med SSB - og jeg synes resonnementet deres er godt.

http://e24.no/naeringsliv/sas/finn-no-om-flyprisstriden-sas-har-rett/23662732

FINN.nos reisedata viser at SAS har rett. SAS og flybransjen har kuttet prisene i år sammenlignet med i fjor, sier Terje Berge, kommersiell direktør i Finn Reise, til E24.

Han viser til den faste statistikken Finn.no utarbeider basert på de billettbestillingene nordmenn gjør via nettstedet hvert år. Totalt formidles rundt én million flyseter via nettsiden hvert år.

Ikke alle er enige med SSB - og jeg synes resonnementet deres er godt.

http://e24.no/naeringsliv/sas/finn-no-om-flyprisstriden-sas-har-rett/23662732

Det vil vel være interessant å sammenlikne hva som er grunnlaget for analysene. Det står at finn.no formidler totalt ca 1 million flyseter per år, men det er vel ikke så veldig mye, og i tillegg kan utvalget av reisende være skjevt i forhold til populasjonen forøvrig. Hva SSB bruker av data vet jeg ikke per nå.

Tall fra Via Egencia forteller også om en prisøkning på 6% i forhold til i fjor (det ser ut til at det er 1. kvartal de snakker om). Igjen, de tallene kan også være basert på et skjevt utvalg, siden det nok er mer forretningsreisende som bruker reisebyrå (tror jeg).

Tall fra Via Egencia forteller også om en prisøkning på 6% i forhold til i fjor (det ser ut til at det er 1. kvartal de snakker om). Igjen, de tallene kan også være basert på et skjevt utvalg, siden det nok er mer forretningsreisende som bruker reisebyrå (tror jeg).

Som det står i artikkelen, dette er inkludert påsken, som trekker opp prisene når den er i første kvartal. Så en sammenligning for kun januar/februar hadde muligens vært i tråd med Finn.no ..

Som det står i artikkelen, dette er inkludert påsken, som trekker opp prisene når den er i første kvartal. Så en sammenligning for kun januar/februar hadde muligens vært i tråd med Finn.no ..

Tja. Vanskelig å si. Det trekker nok helt klart opp, men det er uklart for meg om hvor mye en enkelt uke påvirker prisnivået totalt i hele kvartalet. Mulig at det er så stort volum da at gjennomsnittet påvirkes så mye at prisene ellers ville gått ned om påsken var i april, men jeg stiller meg litt tvilende til dette. At dette påvirker mars prisene i år i forhold til i fjor er nok helt riktig.

I tillegg er kanskje Via Egencia mye forretningsreisende (som ikke nødvendigvis reiser så mye i påsken)?

Last edited:
Og nå slapp SSB tallene for april, som viser en kraftig nedgang i flyprisene. Så da er man vel tilbake til null, og viser hvor tullete det er og forsøke bruke slikt i en indeks når man ikke sesongjusterer

Hvis SSB først meldte om kraftig oppgang og nå kraftig nedgang (i forhold til først nevntes tall), så har vel kanskje SAS hatt rett i at SSB har tatt feil begge gangene, og at prisene har vært omtrent uendret?

Altså flypriser har jo stått stille - en flytur til New York koster det samme i 2017 kroner (altså ca 3-4k) som det gjorde i 1970 kroner (altså 3-4k i 1970 kroner)
Folk ser ut til å ha glemt gamle dager litt hvor fly var dyrt og mange sære regler for å få de billigste billettene. Nå til dags er det jo normalt med helgeturer til New York, snarere enn til London.

Altså flypriser har jo stått stille - en flytur til New York koster det samme i 2017 kroner (altså ca 3-4k) som det gjorde i 1970 kroner (altså 3-4k i 1970 kroner)
Folk ser ut til å ha glemt gamle dager litt hvor fly var dyrt og mange sære regler for å få de billigste billettene. Nå til dags er det jo normalt med helgeturer til New York, snarere enn til London.

Nja, jeg har kjøpt flere billetter BGO-SWF med retur til 1500 og OSL-JFK med retur til 2000 ;-)

Back