• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gjør Ryanair det så skarpt i Norge?

Replying to Topic 'Gjør Ryanair det så skarpt i Norge?'

Originally posted by Hurum
Nei Norwegian flyr ikke på tirsdager mener jeg å huske....men det er kanskej tatt høyde for det i utregningene, om ikke så blir vel kabinfaktoren ennå høyere :)

Alle beregningene har selvsagt blitt samkjørt med antall avganger og flytyper. LTH bruker MOL-postulatet jeg brukte ovenfor med å hentyde at med fire mer avganger kunne tallet blitt 31/27 større (6.307 i stedet for 5.493) og dermed slått HAU. Men det ser ikke ut til å virke i modne markeder som tallene for TRF hentyder.

Originally posted by EB

Vil tro at Ryanair merker konkurransen fra Norwegian, Germanwings og WindJet...og herlig er det!!!

Hvorfor er det herlig?
Kanskje ikke Ryanair sitt konsept passer akkurat deg, men gjør det deg noe om det passer for andre?

IMM

Det at Ryanair har en nedgang på 27% til PIK er kanskje ikke så rart når de ikke har hatt flyvninger hit på tirsdag og onsdag i vinter, mens de hadde flyvninger hver dag i fjord vinter?

Det har vært mange "diversions" fra Torp til Gardermoen pga dårlig vær i vinter (har selv vært med på 2 av disse) og er disse trukket fra snittet til Norwegian? eller tatt med i snittet til Ryanair?

Originally posted by henning
Det at Ryanair har en nedgang på 27% til PIK er kanskje ikke så rart når de ikke har hatt flyvninger hit på tirsdag og onsdag i vinter, mens de hadde flyvninger hver dag i fjord vinter?

Det har vært mange "diversions" fra Torp til Gardermoen pga dårlig vær i vinter (har selv vært med på 2 av disse) og er disse trukket fra snittet til Norwegian? eller tatt med i snittet til Ryanair?

At det bare var 22 flighter i mars til Prestwick hadde jeg ikke fått med meg Henning så takk for det. Da blir revidert tall for PIK slik:
129 pr. avgang (kabinfaktor 68%)
Dette er en 2% høyere kabinfaktor enn i fjor, men det er også reel nedgang på 27% i passasjertallet fra i fjor.

Jeg har tatt forbehold om overflyvninger hele tiden og det er derfor de er etterlyst i starten i denne tråden. UK CAA beregner passasjerantallet i henhold til destinasjon pålydende billett (altså landing på annen flyplass vil ikke ha noen innvirkning), men utgående antall vil selvsagt lide av en slik en overflyving siden disse passasjerene er på feil flyplass og ikke kommer med. Spørsmålet er hvor stor andel av disse strandede som blir overført til andre flighter til samme destinasjon (som ikke gir innvirkning på tallene), men det finnes andre løsninger som å gi opp hele turen, velge andre destinasjoner (kanskje helt annet land) senere på dagen og kanskje noe annet - hva vet jeg.

Originally posted by LN-KGL
KSU - 4 (ikke mange som sitter om bord i SVG for å følge med videre til KSU)
Ingen? Alle må vel ut i SVG for å passere tollen?
Kan dette ha en invirkning på tallet for KSU?

Tror nok det ja.. Det reiser en del både til og fra ABZ men siden de går via SVG er de nok med i tallene der.

Jeg har lenge hatt et intrykk av at Torp, med Ryanair, har mistet stadig større grad av fotfeste fra Oslo markedet etter at lavprisselskapene og spesielt Norwegian begynte på Osl.
Ikke mange her som har høstet den samme meningen, men jeg mener fortsatt om ikke enda sterkere at Torp nå ikke lenger oppfattes som det beste alternativet for lavpris billetter for Oslos beboere. Jeg tror at Osl med sitt fantastiske nettverk av LCC'er har bidratt til at færre tar seg bryet med å reise til Torp for å fly Ryanair.

Jeg er redd Ryanair ikke klarer å ta opp kampen med fks. Norwegian fra Osl så lenge de benytter seg av en flyplass som er såpass langt fra Oslo. Lokalmarkedet er jo en annen ting med flere større byer i nærheten, men jeg er enda ikke overbevist om at ryanairs 738 maskiner er det beste for pax grunnlaget i denne regionen.... Noe vi kanskje har her fått et lite bevis på..... Derfor tror jeg ikke vi kan forvente en haug av nye destinasjoner med Ryanair fra Torp med det første, selv om jeg hater å være pessimist og krysser alle mine fingre for at jeg tar feil.

Noen har jo også her nevnt at Norwegian burde se potensiale fra Torp. Dette er jeg helt enig i, men ikke nødvendig vis vinge mot vinge med Ryanair. Jeg tror en etablering på Torp vil i liten grad kanibalisere Norwegians ruter fra Osl fordi de vil tiltrekke seg lokalpax som nok ellers ville valgt Torp uansett eller andre selskap der.... Dessuten mener jeg at en 300 maskin bedre tilpasset Pax grunnlaget fra Torp enn en 738 maskin.

Veldig bra MartinL!!! Tror Ryanair merker konkurransen fra Norwegian mer enn det de liker... Sommerferien vår i år går med fly til Tyskland. Ryanair er overhodet ikke med i bildet...med deres maks 15 kilo bagasje så går jo ikke det på veien ut - langt mindre på vei hjem. Norwegian har meget bra priser til langt flere byer...men i ettermiddag fant jeg også noen knallpriser på Lufthansa som jo gir full service, EuroBonus poeng og bra benplass som gjør at jeg i allefall tenker meg om før jeg trykker "enter" på Norwegian bestillingen...

EB, titt på BA til London også før du trykker på Norwegian og ENTER.

Kommer ikke til å trykke på DY/FR-STN-enter på lang tid nå, tror jeg. Dette kommer til å svi for DY. Selvfølgelig lar ikke , som du nevnte LH, DY herje fritt framover. Neste er at SK vil skjerpe seg med brødblings og gratis drinker. Tviler på at DY har mye er å gå på.

Ser tanken din, men jeg tror ikke de fleste reisende tenker slik. For de fleste tror jeg faktisk at prosessen for å kjøpe en flybillett er såre enkel.

Norwegian som merkevare begynner nå å stå så sterkt at det forbinnes like mye med "biillig" som med at det er et flyselskap. Med andre ord, spør hva 100 folk på Oslo City tenker når de hører "Norwegian". jeg kan garantere deg at flere vil svare "billige billetter" enn "flyselskap".

Så når Norwegian nå begynner å stå så strek som en lav pris merkevare vil færre ta bryet med å sjekke SAS og BA fordi de i mindre grad forbinner disse med lave priser.
De forventer og tror at Norwegian er det billigste selv om de i mange tilfeller tar feil....

LN-KGL!

Etter hva jeg kunne se, så var det bare en div. fra HAU med FR.
Den 18 mars fløy de til Bergen, pga. dårlig vær.

Ellers så fløy de som normalt hver dag.

(prøvde å sende deg dette på pm, men tror ikke det kom frem)

SK1399 - de(n) kom frem, men det er foppall i kveld på TV2 :)
Forresten har du fått en PM tilbake :up:

Det vil alltid være lettere å trykke "enter" på en Norwegian bestilling enn på en Ryanair bestilling... Men for all del - BA og LH er kanskje enda letteere!

De som er prisbevisst vil nok også i tiden fremover vurdere FR. Forutsetningen er at FR ikke endrer prisene. Selv trykket jeg enter på en FR bestiling for en påsektur bare to uker før avreise og fikk hele familien på fire tur retur UK for kl 1000,- Det kan verken DY, BA, SK eller noen andre matche. Jeg er villig til å betale noe mer for å reise f eks med BA fra osl, men ikke tusenvis av kr.

Da får det være at kjøreturen til Torp tar 45 min mer enn til Osl. I tillegg at passet til min eldste datter var utløpt og et nødpass kostet 420,-

Og her må jeg skyte litt. Nødpasset ble ordnet hurtig ved hjelp av Widerøe-damene på Torp og Politiet, en tidlig søndagsmorgen. Politiet tok en av to på vakt fra avreisekontrollen for å hjelpe oss. Glimrende. Det berget turen.

Originally posted by MartinL

Ser tanken din, men jeg tror ikke de fleste reisende tenker slik. For de fleste tror jeg faktisk at prosessen for å kjøpe en flybillett er såre enkel.

Norwegian som merkevare begynner nå å stå så sterkt at det forbinnes like mye med "biillig" som med at det er et flyselskap. Med andre ord, spør hva 100 folk på Oslo City tenker når de hører "Norwegian". jeg kan garantere deg at flere vil svare "billige billetter" enn "flyselskap".

Så når Norwegian nå begynner å stå så strek som en lav pris merkevare vil færre ta bryet med å sjekke SAS og BA fordi de i mindre grad forbinner disse med lave priser.
De forventer og tror at Norwegian er det billigste selv om de i mange tilfeller tar feil....

Veldig enig med deg i dette. Norwegian har skaffet seg en posisjon som nesten er skremmende. Folk tenker nesten bare billig når de hører Norwegian. Med disse utrolig interessante tallene som er postet i denne tråden er det jo også lett å se at utviklingen deres er ekstremt sterk.

Kjenner noen som skulle bestille billetter til London nylig og de hadde bare gått inn og sett på DY-sidene. De var veldig fornøyd med prisen til DY på ca 1800 kr t/r. Jeg fikk heldigvis stoppet dem og bedt dem se på SAS og BA. Begge (!) de to kunne faktisk tilby 400 kr billigere t/r til Heathrow. Ryanair skulle att på til bare ha drøyt 400 kr t/r. men tror du ikke de ville bestille DY allikevel. De ønsket å støtte Norwegian! Sannheten er jo at det ikke er dette selskapet som trenger støtte i disse tider. F eks viser jo undersøkelsen offentliggjort i forrige uke at BA har mistet dramatisk med passasjerer fra 2003 til 2005.

Personlig synes jeg mediene har gått alt fo langt i opphaussingen av Norwegian. Medias påvirkning er skremmende sterk og på dette området har de fleste journalister minimal kunnskap om forholdene. Greit nok at det er fint med Norwegian, men de er jo ikke noe drømmeselskap på den ene eller andre måten.

Originally posted by litt-amatør

Personlig synes jeg mediene har gått alt fo langt i opphaussingen av Norwegian. Medias påvirkning er skremmende sterk og på dette området har de fleste journalister minimal kunnskap om forholdene. Greit nok at det er fint med Norwegian, men de er jo ikke noe drømmeselskap på den ene eller andre måten.

Det viktigste DY har gjorte å skape konkurranse, ikke minst på innenlandsmarkedet. På utenlandsmarkedet har DY sørget for økt konkurranse som jeg antar er en av grunnen til at både SK og Ba har reduksjoner. Dette skal DY kredit for. Vi hadde nok hatt et helt annet prisbilde om SK hadde fått fortsette alene på osl-trd-bgo-tos osv. Men at posistjonen er skremmende er jeg uening i. Det gode omdømmet for DY har nok SK delvis ansvar for. Problemene der i gården har nok gjort det lettere for DY å få godt rykte.

Originally posted by litt-amatør

Kjenner noen som skulle bestille billetter til London nylig og de hadde bare gått inn og sett på DY-sidene. De var veldig fornøyd med prisen til DY på ca 1800 kr t/r. Jeg fikk heldigvis stoppet dem og bedt dem se på SAS og BA. Begge (!) de to kunne faktisk tilby 400 kr billigere t/r til Heathrow. Ryanair skulle att på til bare ha drøyt 400 kr t/r. men tror du ikke de ville bestille DY allikevel. De ønsket å støtte Norwegian! Sannheten er jo at det ikke er dette selskapet som trenger støtte i disse tider..

ja ja det var jo også ett kriterie.....personlig så driver jeg ikke med "u-hjelp" når jeg reiser, men ser på de 4 kriteriene pris, service, tid og tilgjenglighetm (og litt bonus poeng), og ikke hvem jeg vil støtte

Nettopp, og fasen der Norwegian trenger "u-hjelp" er vel definitivt forbi. Det er vel nå klart en gang for alle?

Back