LH Germanwings blir Eurowings, og går longhaul -> Statustråd

Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Konkurransemessig er dette helt ubetenkelig. Eurowings er i denne sammenheng ensbetydende med Lufthansa. Ingenting her som kan sammenlignes med hvordan dette foregår i div. land i Midtøsten, der er beskyldningen at staten (i ordets videste forstand) subsidierer selskapet og slik endrer konkurranseforutsetningene. Hvorvidt det stemmer er nå en annen sak, men det er ikke sammenlignbart med litt selskapsrettslig sjonglering.

Motivasjonen er vel primært å få ryddet unna gjengen med gode arbeidsavtaler.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

fy.f. merker jeg blir litt opprørt, hva betaler eurowings av egen lomme på denne veksten? kan umulig være mye... de får jo fly bare sprøytet inn av Lufthansa. minner meg veldig om Midtøsten, søkkrike eiere som bare hiver fly etter dem, selv om de ikke får det til å ikke fremstå slik. Og hvor mye av markedene de går inn i skapes faktisk som noe nytt, og ikke noe de har fått i gave i form av ruteoverdragelser fra Lufthansa eller LH sitt oppkjøp av AB? Kan ikke si det er mye ''fair'' konkurranse i Europa når et selskap driver slik, rart at ikke konkurransemyndighetene griper inn... er jo monopol der nede nå




https://www.nettavisen.no/na24/eurowings-vokser-kraftig---truer-norwegian/3423422577.html

Det er jeg helt uenig i. Du sammenligner Eurowings med selskap fra land hvis lønninger til en del fremmedarbeidere i beste fall går inn under slaveri, kvinnesyn som ikke ligner grisen og ordet bunnlinje i den rette forstand ikke er gjeldende. Greit nok at piloter og en del andre tjener greit i Dubai og Qatar, men om man ser litt under skylappene er dette land som dessverre ligger veldig langt bak, selv om en del nordmenn lever i sus og dus nedi sandkassen.

Så kan en heller diskutere hvorvidt markedsandelen til LH-gruppen er problematisk, men det er et annet spørsmål.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Vel - de er jo en del av Lufthansa, så dette er jo bare å flytte ressurser rundt i gruppen.
Ja, man kan vel pent si det slik, men dette er jo i ganske større omfang enn det DY og SK gjør med sine driftstilatelser og datterselskaper rundt omkring, eller charterselskapene for den saks skyld.

Hvorvidt det stemmer er nå en annen sak, men det er ikke sammenlignbart med litt selskapsrettslig sjonglering.
«Litt», jeg kan ikke huske å ha sett at et selskap nærmest har "fått" en så gigantisk vekst som har skjedd over natta her i Europa. Ikke et eneste selskap som står helt på egne ben i EW sin størrelse før AB-konkursen hadde klart dette uten hjelp, ved mindre man har en svært tjukk lommebok, noe jeg tviler på at eurowings har.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

«Litt», jeg kan ikke huske å ha sett at et selskap nærmest har "fått" en så gigantisk vekst som har skjedd over natta her i Europa. Ikke et eneste selskap som står helt på egne ben i EW sin størrelse før AB-konkursen hadde klart dette uten hjelp, ved mindre man har en svært tjukk lommebok, noe jeg tviler på at eurowings har.

Eurowings er Lufthansa, så de "deler" lommebok til syvende og sist. Og Lufthansa stiller uansett de samme kravene til lønnsomhet til alle selskapene i gruppen, slik at det ikke akkurat er snakk om subsidiering her.

Om Lufthansa Gruppen ønsker at en strekning skal flys av Eurowings, istedet for Lufthansa, så står de jo helt fritt til å gjøre det
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Håper de øker satsningen mellom Tyskland og Skandinavia :) Eurowings er et utmerket produkt intra europa.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Står sikkert et sted i tråden, men får man Eurobonus-poeng på Eurowings? Eller er det bare på rene LH-flighter?
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Da tar Eurowings over Lufthansa sin DUS-EWR rute fra 1 desember, slik at Eurowings da vil fly til både EWR og JFK fra DUS

https://www.aviation24.be/airlines/...rogramme-from-dusseldorf-to-new-york-jfk-ewr/

As of 1 December 2018, the airline will be offering six flights per week to New York’s Newark Airport (EWR) in addition to its existing connections to JFK. Eurowings is taking over the connection which had previously been offered by Lufthansa,
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Eurowings kommer nå også med Bangkok fra München, samtidig som de til høsten vil komme med sine første langdistanseflyvninger fra Frankfurt: Mauritius, Barbados og Windhoek blir de første destinasjonen fra FRA

Alt virker være i samarbeid med Lufthansa

https://www.aviation24.be/airlines/...folio-in-frankfurt-and-munich-with-eurowings/

Lufthansa Group expands tourist-oriented long-haul portfolio in Frankfurt and Munich with Eurowings
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Eurowings kommer nå også med Bangkok fra München, samtidig som de til høsten vil komme med sine første langdistanseflyvninger fra Frankfurt: Mauritius, Barbados og Windhoek blir de første destinasjonen fra FRA

Alt virker være i samarbeid med Lufthansa

https://www.aviation24.be/airlines/...folio-in-frankfurt-and-munich-with-eurowings/

Så Lufthasa er ved at kvit sig aktiviteterne i MUC og kun fokusere på FRA i fremtiden?
Og den nye BER som der også har været rygter om skulle være et HUB?
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Så Lufthasa er ved at kvit sig aktiviteterne i MUC og kun fokusere på FRA i fremtiden?
Og den nye BER som der også har været rygter om skulle være et HUB?

Nei og nei, på begge deler

Lufthansa har faktisk økt på MUC longhaul i det siste, og siden de krangler litt med FRA om dagen, så er det MUC som i det siste har blitt prioritert. Så akkurat her har du feil. Derimot så bruker Lufthansa nå Eurowings fra MUC til longhaul low yield destinasjoner, hvor Lufthansa sine egne fly er alt for premium

Og Lufthansa har vel også sagt at de ikke ønsker bruke nye BER som longhaul hub, kun base for Eurowing
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

For øvrig er det A321-maskiner på vei inn i flåten, ex-Lauda/airBerlin.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Selv om Eurowings hittil har vært en økonomisk nedtur for Lufthansagruppen har de fortsatt tro på prosjektet og konseptet, og tydeligvis tro på ledelses, da sjefen for Eurowings nylig fikk forlenget kontrakten sin som CEO med 3 nye år
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Da ser det ut som Lufthansagruppen gir opp å bruke Eurowings på longhaul.

Eurowings skal fremover fokusere på shorthaul med A320 maskiner, mens longhaul skal tas over av de andre nettverksselskapene. Selv om jeg regner med det blir endel kutt av ruter også. I tillegg skal Eurowings operasjonen inn på et enkelt AOC

https://newsroom.lufthansagroup.com...ts-day/s/a51c5ddf-768a-419f-b562-db4c3fbd9fef

  • Eurowings turnaround: a clear focus on short-haul point-to-point operations
  • Eurowings long-haul: transfer of commercial responsibility to the Network Organization
  • Eurowings flight operations: less complexity and higher productivity through a reduction to one AOC in Germany
  • Eurowings fleet: standardization on the Airbus A320 family
  • Eurowings costs: a 15% reduction in unit costs (CASK) by 2022
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul ->Avlyst

Å sette longhaul til Germanwings var aldri noe annet enn et forsøk på å presse Lufthansa longhaul crew til å godta lavere vilkår.


-eggs
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Da ser det ut som Lufthansagruppen gir opp å bruke Eurowings på longhaul.

Eurowings skal fremover fokusere på shorthaul med A320 maskiner, mens longhaul skal tas over av de andre nettverksselskapene. Selv om jeg regner med det blir endel kutt av ruter også. I tillegg skal Eurowings operasjonen inn på et enkelt AOC

https://newsroom.lufthansagroup.com...ts-day/s/a51c5ddf-768a-419f-b562-db4c3fbd9fef

Skal Eurowings da slutte å fly til PDX?
 
Back
Top