Germanwings blir Eurowings, og går longhaul -> Statustråd

Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Nå skal visstnok Eurowings longhaulflighter brandes som Eurowings Discover. Om de skal få egne farger eller en eller annen måte å distingvere fra deres standard kortdistanseflyvninger, fremstår litt ullent for meg

Finner fortsatt kun avganger operert av Brussels Airlines og EW-kode, mens det nye Eurowings Discover skal visstnok fremover flys under Air Dolomiti-kode.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Da blir det A320neo på Eurowings også, vil nok med stor sannsynlighet bli fordelt ut av LH sin eksisterende ordre på A320neo-maskiner.
Eurowings (EW, Düsseldorf Int'l) is planning to increase its number of active aircraft from less than 30 at present to 80 by the peak of the summer 2021 season, and will add its first A320-200Ns in 2022, Chief Executive Jens Bischof said during a webinar organised by the Aviation Week Network.

"In our darkest days, we operated around 20 aircraft, down from over 100 before the crisis. Right now, we operate 25-28, depending on the day. We will now ramp it up very quickly until the peak of summer to 80 aircraft. We have the ambition to grow to over 100 the next year and the A320-200neo will play a key role. We plan to take more than ten A320neo in 2022," Bischof explained.
https://www.ch-aviation.com/portal/...d-a320neo-in-2022-to-cope-with-pent-up-demand
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

7 nye Eurowings ruter sommeren 2022, 4 fra FRA (Salt Lake City, Kilimanjaro, Panama City og Fort Myers) og 3 fra MUC (Las Vegas, Cancun og Punta Cana)


https://newsroom.aviator.aero/summe...ourist-connections-from-frankfurt-and-munich/

Directly from Munich to Punta Cana, Cancún and Las Vegas
Four additional destinations from Frankfurt: Fort Myers, Panama City, Salt Lake City and Kilimanjaro
All destinations for summer 2022 bookable as of May 26
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Eurowings har inngått avtale med Helvetic Airways om innleie av 4 Embraer-fly.
Ukjent om det er E190(-E1) eller E190-E2, E195-E2 er jo ikke levert enda. E190 er jo på vei ut av flåten også.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Ellers var det ikke store endringen i logo/farger, for å gjøre om et fly fra Eurowings til Eurowings Discover
 

Attachments

  • EWdi.PNG
    EWdi.PNG
    746.6 KB · Views: 1,714
Last edited:
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Finner fortsatt kun avganger operert av Brussels Airlines og EW-kode, mens det nye Eurowings Discover skal visstnok fremover flys under Air Dolomiti-kode.

De har nå fått sin egen AOC, så antar de da skal fly på egen kode?

https://www.flightglobal.com/fleets...-fly-11-aircraft-under-own-aoc/144208.article

Eurowings Discover has received its own air operator’s certificate and will fly leisure routes as a wholly-owned subsidiary of Lufthansa from late July.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

De har nå fått sin egen AOC, så antar de da skal fly på egen kode?

https://www.flightglobal.com/fleets...-fly-11-aircraft-under-own-aoc/144208.article

Bekreftet av Lufthansa nå, så Eurowings Discover får den nye 4Y koden

https://www.lufthansagroup.com/en/n...as-been-granted-air-operator-certificate.html

All flights can already be booked on lufthansa.com - currently under Lufthansa flight number (LH). The shift to Eurowings Discover flight number “4Y” is scheduled for the week of the inaugural flight.
 
Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Da var Eurowings Discover igang. Første flight ble Frankfurt-Mombasa-Zanzibar
 
Last edited:
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Lufthansa har overført D-AIKB fra Lufthansa til Eurowings Discover

Airbus A330 -343 576 D-AIKB Lufthansa ferried 04sep21 SNN-FRA after paint into Eurowings Discver cs prior transfer
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Forstår det slik at 10 A320 maskiner også skal overføres til Eurowings Discover nå i fjerde kvartal. Selv om det ikke står helt klart for meg hvor disse skal baseres/flys?
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Forstår det slik at 10 A320 maskiner også skal overføres til Eurowings Discover nå i fjerde kvartal. Selv om det ikke står helt klart for meg hvor disse skal baseres/flys?

Svaert enkelt: FRA og MUC, de overtar leisure ruter fra Mainline.
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

I følge en artikkel bak betalingsmur hos ch-aviation, så skal Eurowings Europe, som i dag blant annet flyr fra Eurowings basene i Wien, Palma, Praha, Pristina og snart Stockholm, så planlegger de flytte sin AOC fra Østerrike til Malta
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Ting nærmer seg normalen altså!
After the successful and thorough selection process, we were nominated as the long-term #ACMI provider for Eurowings. The cooperation to wet-lease 11 A320s commence in the beginning of the IATA summer season 2022.
Kilde: Avion Express på Facebook.
 

Attachments

  • 5F5B6DE2-7547-4285-8625-0E473B021E9D.jpg
    5F5B6DE2-7547-4285-8625-0E473B021E9D.jpg
    83.9 KB · Views: 703
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

SAS Link er hvertfall ‘inhouse’. Avion er jo bare bunnslam ….
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

11 maskiner er jo endel. I tillegg skal de jo ha noen fra airBaltic vel? Men mangler de virkelig både maskiner og crew?
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

11 maskiner er jo endel. I tillegg skal de jo ha noen fra airBaltic vel? Men mangler de virkelig både maskiner og crew?
Crew kkan de ju inte sakna om de har 200+ som fortfarande är arbetslösa sedan Germanwings stängde ner?
 
Re: Germanwings blir Eurowings, og går longhaul

Saken er seasonality.

EW har - som mange andre flyselskaper - en stort forskjell i etterspörelsen mellom peak-sommer og lav-vinter.

I min tid i AB hadde vi 41 (!!!) uproduktive fly i vinter-sesong. Fly med crews som kostet bare penger, men ikke ga noen verdi. Med sommer-wetlease löser man denne forskjellen uten å øke sine faste kostnader.

Noen eksempler: BER-PMI i vinter 1xdalig, i sommer 6x dalig -> 2 fly forskjell. Og dette har du for alle de store tyske catchments: HAM, DUS, CGN, MUC, STR; PAD, FMO, LEJ ble det 1 fly. Og det er ikke bare PMI, men også Grekenland, som har en enda kortere saison. EW tok mer eller mindre alt over fra AB, med unntak av BER, hvor easyJet sitter med samme problemet. Ikke uten grunn har de halvert den antell av basefly ved BER. Too much seasonality.

Tidligere - i 90 tallene har vinterleases til Canada vaert meget populært hos noen charter-selskaper. Men - da sommer-traffiken i Europa har vokset langt større enn vinter-traffiken i Canada, har man en visst ubalanse, som ikke kan løses med wetlesaes.
 
Back
Top