Germanwings A320 krasj i Frankrike

Nesten rart at ingen har antydet "terror" til nå? Ikke det det er noen grunn til å tro det, men ofte kommer jo det tidlig opp i spekulasjonene. Er vel veldig mange år siden det har vært en så stor ulykke i Europa nå.

Her inne tror jeg 99,9% er smarte nok til å skjønne at det kan ligge et utall forklaringer bak dette, dermed trekker ikke mange av oss forhastede beslutninger heller. Når det gjelder kommentarfelt på FB etc så kommer like sikkert som våren noen som antyder terror. AF447 var jo et europeisk selskap, men den skjedde jo ikke i Europa, og hvorvidt faktisk MH17 faktisk var en ulykke eller gjort med overlegg( uten å dra det mer enn dit ) vet ingen andre enn de som faktisk fyrte av missilet.
 
Flyet var akkurat kommet opp i cruise høyde 38000 fot og var rett øst for Marseille når det begynte å miste høyde. 3500-4000 fot pr min er jo ingen styrt fart men kan se ut som " rapid decent" kanskje pga problem med kabin trykk. Flyet forsatte rett frem og har tydeligvis ikke prøvde å svinge til venstre mot Marseille eller til høyre mot Nice. Ingen 7700 Squak. :old
 
Nedstigningen virker iallefall ikke ukontrollert i forhold til mønster og kontinuitet... vertikal hastighet på ca 3100 ft/min over 10 minutter ned til ca 6800 fot. At mottaket sluttet på 6800 fot betyr ikke å bety at flyet gikk ned der men at Mode-S dekningen sluttet der.

På det siste mode-s punktet var flyet derimot på vei inn i et dalføre med laveste fjellhøyde foran flyet på ca 1450 meter. Grovt regnet er det ca 4800 fot for å gå klar av første hindring.

På tidspunktet de startet nedstigningen var de omtrentlig rett over Marseille med gode landingsmuligheter, men allikevel fortsatte flighten i rett linje inn mot terreng. Det gir ikke mening.

Det kommer vel sikkert frem litt mer facts etterhvert.
 
Denne hendelsen med en Airbus A321 fra November i fjor er interessant.
Har jo vært en del tilfeller der Airbus sitt sytem kan forårsake feil når sensorer oppgir feil data til autopiloten.
A Lufthansa Airbus A321-200, registration D-AIDP performing flight LH-1829 from Bilbao,SP (Spain) to Munich (Germany) with 109 people on board, was climbing through FL310 out of Bilbao about 15 minutes into the flight at 07:03Z, when the aircraft on autopilot unexpectedly lowered the nose and entered a descent reaching 4000 fpm rate of descent. The flight crew was able to stop the descent at FL270 and continued the flight at FL270, later climbing to FL280, and landed safely in Munich about 110 minutes after the occurrence.
The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.
http://avherald.com/h?article=47d74074
 
Denne hendelsen med en Airbus A321 fra November i fjor er interessant.
Har jo vært en del tilfeller der Airbus sitt sytem kan forårsake feil når sensorer oppgir feil data til autopiloten.


http://avherald.com/h?article=47d74074

Noe lignende som skjedde med XL Airways/Air New Zealand-flighten utenfor Frankrike i 2008 - bare at der gjorde problemet at flyets nese pitchet oppover og forårsaket stall.
 
Alt for kort tid siden forrige fatale ulykke, det har blitt altfor mange av disse
nå, ser flere steder - at det også flagges at det kun er tre mnd. siden forrige
A320-styrt (AirAsia), hvor det omkom nesten like mange. Noen har allerede
begynt å henge seg opp i alderen på flyet:

TU: "Ulykkesflyet blant de eldste A320-ene":
http://www.tu.no/industri/2015/03/24/ulykkesflyet-blant-de-eldste-a320-ene

Man får bare håpe at alle fakta får kommet på bordet så raskt som mulig,
og i mellomtiden tenke på de involverte og pårørende i denne tragiske ulykken.
 
VG: Siste nødmelding fra Germanwings-flyet offentliggjort
** Flymannskapet prøvde desperat å varsle om at noe var galt
"De siste ordene til kontrolltårnet fra A320-flyet før det styrtet over alpene var «mayday, mayday, mayday». Så ble det stille."


Det VG ikke har fått med seg:

Contrary to what was said Secretary of State for Transport, Alain Vidal, in the morning, the crew of the aircraft has not issued a distress call, told Agence France-Presse the Directorate General of Civil Aviation. "The crew did not issue a 'mayday'. This is the air traffic control that has decided to declare the aircraft in distress because he had no contact with the crew and the plane,"

-----------

Jeg skjønner at det er mye motstridende informasjon, og vanskelig å være journalist i slike saker, men enkelte ganger så irriterer det meg kraftig at man bare spyr ut overskrifter, uten å ha sjekket fakta, kun for å få klikk. Spesielt med tanke på pårørende og andre som søker reell informasjon og ikke sensasjonsbasert piss.
 
Last edited:
VG gjør i hvertfall sitt ytterste for å hente inn eksperter som kan forklare hva som forårsaket ulykken:

Leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Andreas Sundt, sier til VG at det er veldig sjeldent at så store fly er involvert i flyulykker i Europa.

– Eneste grunn til at man kan styrte er at man eventuelt har fått en total motorstopp eller at man har flydd manuelt, men manuell flyvning gjør man ikke under normale omstendigheter.
 
Hmm....ser jo ut som om de er på autopilot på vei ned. Trykkfall, kraftig brann eller noe i den dur muligens
som har satt pilotene ut av spill.
 
Ingen forsøk på å nå nærliggende flyplasser, flyr rett fram med den nedstigningen der, kan tyde på autopilot som styrer, men det er selvsagt spekulasjoner inntil man får tak i flight recorderne
 
Hvorfor ser det for deg ut som om de er på autopilot?

Veldig gjevn descent rate og stø kurs hele veien ned, ser jo også ut som om de får overspeed mot slutten.
Så for meg ser ut som om pilotene har blitt satt ut av spill av en eller annen grunn.
Men som Kimbo sier, det er spekulasjoner foreløpig.

W
 
Back
Top