Generelle spørsmål om Eurobonus, StarAlliance (--> 31AUG2024)

Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Flere (inkludert meg) har den siste mnd blitt belastet ulikt hver vei. Ser ut til at det er (nok en midlertidig) endring enn så lenge.
Jeg flydde F ut Europa-Asia, og C tilbake. 165K poeng vs 190

Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier

Det er mulig å be om å snakke med Supervisor, om ikke agenten selv vil sjekke med overordnet. Men det er selvsagt en mulighet for at denne regelen bare praktiseres av enkelte.

Det har vært rapporter fra flere forum-medlemmer fra bl a insideflyer som har fått tilsvarende som meg. Så jeg er ikke alene.

Likevel, synd at ting praktiseres så tilfeldig.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?



Direkte på SQ sine sider og da med billett som tillater oppgradering. Tviler på at det er ledig for oppgradering 20/12 grunnet rett før jul, tror dere har større sjanse på returen. Vi møtes forøvrig på flyet mellom SIN-AKL dersom du booker SQ ;)
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?

Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.

Halv pris for barn opptil 12 år gjelder vel kun på SAS sine flyvninger?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier

Jeg snakket nettopp med Tallinn ang. dette. Jeg har kun booket utreisen på CT neste sommer og sikret meg F med SQ CPH-SIN. På returen har jeg tenkt at business er bra nok med rett flyselskap og routing. Agenten jeg snakket med sa at man blir belastet for reiseklassen per retning og ikke høyeste reiseklasse begge veier.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Sukk - vanskelig å forholde seg til.
Samtidig er det vanskelig å klage (annet enn å forsøke agentruletten) så lenge det står klart i reglene at poeng for høyeste reiseklasse belastes begge veier.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?

Tror ikke du får oppgradert til prem eco hos SQ med Eurobonuspoeng. Du får heller ikke booket bonus i SQ prem eco.

En løsning kan være å booke to seter med CT og kjøpe en billet for penger. Det er vel salg hos SQ frem til 6 august (forlenget). Pass bare på at det er fornuftige priser tilgjengelig på samme flighter som du evt får bonusbilletter på.

Når det gjelder å kjøpe billetter kastet jeg til slutt inn håndkledet hos både SAS og SQ og bestilte til slutt hos Berg Hansen. For 149 kr pr bestilling får en faktisk 24 t service. Tipper det er de samme folkene som besvarer henvendelser for forretningsreisende og da er det høy kvalitet.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?

Ikke direkterutene fra OSL. Og ja, de må bestilles fra Eurobonus. Widerøe har selv ikke tilgang til Eurobonus.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?
Mulig ikkje det du skal, men bonusbilett til kombinert WF/SK går fint å bestille via nettsida til SAS.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?



De forsvinner raskt. Du kan ta utgangspunkt i at de legges ut 330 dager før, og innimellom en god del nærmere avgang ved dårlig belegg. Men uansett lite bonusbilletter til USA på sommeren


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Lounger. Litt rookie på dette. Men har nå opparbeidet gullkort. Er mest reising i Norge. Men to runder «over there» i året. Samt noe Europa.

Ser jeg med gull får adgang til Star A. lounger. Er dette dermed slik at jeg kan velge å gå inn i hvilken som helst SA lounge
ifm reise fra en flyplass. Feks London H. Eller Chicago?

I såfall kommer tilleggspml. ORD oh LHR. Vet SAS har på ORD. Men er det er jo andre som ser brukbare ut. Swiss har jo. Anbefalinger her mtp hva man bør teste isf SAS? (ORD, LHR mest aktuelle. Mulig New York også.)
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Heisann!

Ny på flyprat, men har holdt på litt med sanking av eurobonuspoeng en stund, så har vært en "observerer" her så langt.

Litt usikker på om dette er rett plass å spørre om hjelp..

Jeg bestilte for en tid tilbake en reise tur-retur Oslo - Tallinn via CPH, på sas.no gjennom viatrumf (som jeg alltid gjør når de har samarbeid).
Uansett, flyet mitt fra Tallinn til CPH blir kansellert samme dag, men blir straks ombooket på LOT(SA). Når jeg kommer hjem blir selvfølgelig reisen ikke registrert å jeg prøver først etterigstreringen til sas som etter flere like hendelser viser seg å være en spøk.
Deretter tar jeg kontakt med ebreto@sas.no. Nå får jeg etterregistrert poengene mine, men får til svar at jeg ikke får kvalifiserings flygning som jeg SÅRT trenger for å oppretteholde gullkortet mitt.

Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?
For kvalifiserende flygninger spiller det ingen rolle hvor du har bestilt billetten, det eneste som betyr noe er hvem du flyr med. Flighter med LOT gir ikke kvalifiserende flighter for Eurobonus.

Om det var veldig viktig for deg å få kvalifiserende flighter med SAS burde du bedt om å bli flyttet til andre datoer hvor SAS fløy begge veiene.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?

Ser du ikke har fått et ordentlig svar på en ting du spør om. Siden returen din med SAS ble kansellert og du ble booket om til en annen partner, kan du be om å få opptjening og kvalifiserende segmenter etter opprinnelig billett. Det vil gi deg 2 segmenter med SAS via CPH og tilhørende poeng.
 
Back
Top