Gardermoen T2

Neida, ære være forslag i lange baner, men som profesjonell bruker av OSL, så er det en mengde ting jeg heller ønsker at det brukes penger på, fremfor å lage en innendørs dyrepark, med rulletrapper ned til en oase i kjelleren, bare for å oppnå samme design som de eksisterende terminalene....

Det er neppe mange millionene som skulle til for å fått flyplassen tilbake til nærmere "ny" standard, men om de bruker midler på å plante innendørs trær, og pumpe kubikk av vann for å få et fossefall istedenfor å holde en funksjonell flyplass i stand, så imponerer det meg lite...

Hadde det vært mine ønsker som stod øverst, så hadde det ikke vært noe trinn 1 og 2 av T2, men full utbygging med en gang, så slipper vi disse fjernparkene for en god stund fremover.... en fjern drøm: "15 nye broer..." alt av løse trapper, GPU, heatere, chocks, traller osv vi slipper å drasse hit og dit i -15 grader gjennom 25 cm med snø er kjærkomment.... æsj, det går kaldt nedover ryggen min bare jeg tenker på store fly på fjernpark.... crj, dash-8, ATR og fokker 50 går greit, men der går også grensen....! 737 har ingenting på fjernpark å gjøre!
Enig, fly fra B 737, A 318 størrelse og oppover skal stå ved bro!! Om ikke flyselskapet ønsker noe annet da..

Neida, ære være forslag i lange baner, men som profesjonell bruker av OSL, så er det en mengde ting jeg heller ønsker at det brukes penger på, fremfor å lage en innendørs dyrepark, med rulletrapper ned til en oase i kjelleren, bare for å oppnå samme design som de eksisterende terminalene....

Det er neppe mange millionene som skulle til for å fått flyplassen tilbake til nærmere "ny" standard, men om de bruker midler på å plante innendørs trær, og pumpe kubikk av vann for å få et fossefall istedenfor å holde en funksjonell flyplass i stand, så imponerer det meg lite...

Hadde det vært mine ønsker som stod øverst, så hadde det ikke vært noe trinn 1 og 2 av T2, men full utbygging med en gang, så slipper vi disse fjernparkene for en god stund fremover.... en fjern drøm: "15 nye broer..." alt av løse trapper, GPU, heatere, chocks, traller osv vi slipper å drasse hit og dit i -15 grader gjennom 25 cm med snø er kjærkomment.... æsj, det går kaldt nedover ryggen min bare jeg tenker på store fly på fjernpark.... crj, dash-8, ATR og fokker 50 går greit, men der går også grensen....! 737 har ingenting på fjernpark å gjøre!

I isteden for å skrive hva du ikke liker, kan du ikke heller sende inn en forslag på hvordan du ønsker T2, dette vil jo gi dette forumet noe fylde.

Ellers så mener jeg isolert sett at vedtatt pir er kjempeflott, Hadde bare hele flyplassen hatt slike prier, men med dagens ene pinne ut, blir det rett og slett noe spinkelt, litt dårlig plassutnyttelse av det store arealet foran terminalen.

Nå er vel løsningen for T2 allerede valgt, og avhengig av hvor langt prosjekteringen er kommet, så hjelper det derfor neppe om vi kommer med aldri så mange forslag. Ved å øke bredden på den nye terminalen vil en få plass til veldig mye spennende, ja, men det betyr samtidig at de forsvinner noen gater/oppstillingsplasser i T1. Antallet gater er vel allerede knapt etter utvidelsen, så de har neppe noen å ta av.

T2 kan heller ikke strekkes uendelig langt, ettersom de jo helst skal være plass til fly som både kan passere og stå parkert på enden. Dermed er de ytre rammene langt på vei satt allerede, og vi kan synse så mye vi vil her på forumet uten at det blir annet enn ønsketenkninger.

Nå er vel løsningen for T2 allerede valgt, og avhengig av hvor langt prosjekteringen er kommet, så hjelper det derfor neppe om vi kommer med aldri så mange forslag. Ved å øke bredden på den nye terminalen vil en få plass til veldig mye spennende, ja, men det betyr samtidig at de forsvinner noen gater/oppstillingsplasser i T1. Antallet gater er vel allerede knapt etter utvidelsen, så de har neppe noen å ta av.

T2 kan heller ikke strekkes uendelig langt, ettersom de jo helst skal være plass til fly som både kan passere og stå parkert på enden. Dermed er de ytre rammene langt på vei satt allerede, og vi kan synse så mye vi vil her på forumet uten at det blir annet enn ønsketenkninger.

Husk også at dagens løsning faktisk kan utvides med to fingre til om det skulle bli behov, uten å komme i konflikt med dagens valgte løsning.... en finger i øst og en i vest pluss den mye omtalte fingeren i midten.... Det er ikke sikkert det koster så mye mer enn en helt ny parallell terminal ala Dulles, og problematikken som er nevnt ang snøbrøyting er egentlig ikke noe problem.... de har tilsvarende "groper" på sørsiden av dagens terminal, og de brøyter dette uten problem.

Nå trenger vi faktisk snart en større togstasjon for å ta unna all pax..... klar for 45 mill reisende med denne løsningen? For ikke å snakke om større parkeringshus! T1 og T2 med finger T3 og T4 hmm... Ser egentlig ganske fleksibelt ut å starte med en finger i midten....
217_430.jpg

Nå trenger vi faktisk snart en større togstasjon for å ta unna all pax..... klar for 45 mill reisende med denne løsningen? For ikke å snakke om større parkeringshus! T1 og T2 med finger T3 og T4 hmm... Ser egentlig ganske fleksibelt ut å starte med en finger i midten....
217_430.jpg
Se der, ja. Gleder meg allerede til jeg ankommer fra BGO helt ytterst i vestfingeren, og skal videre til en eller annen non-Schengen destinasjon helt ytterst i østfingeren. Mot rullefortauene halve veien, og så er de fjernet resten av veien for å gi butikkplass. 30 minutter gange om en er god til beins! :)

Uansett, så har du rett. Den nye løsningen er fleksibel, og kan utvides.

Se der, ja. Gleder meg allerede til jeg ankommer fra BGO helt ytterst i vestfingeren, og skal videre til en eller annen non-Schengen destinasjon helt ytterst i østfingeren. Mot rullefortauene halve veien, og så er de fjernet resten av veien for å gi butikkplass. 30 minutter gange om en er god til beins! :)

Har du prøvd transit i Bangkok og en uheldig kombinasjon av gater? Da blir det fort et par kilometer å gå.

-A

Det viktigste er jo ikke avstandene og funksjonaliteten, men at vi har badeland og tropiske planter på flyplassen:rolleyes:

Det viktigste er jo ikke avstandene og funksjonaliteten, men at vi har badeland og tropiske planter på flyplassen:rolleyes:

Burde blitt satset på begge deler!
Jeg syntes de burde holdt seg til orginale planen som jeg mener var genial.
med en høy bro fra dagens flyplass over til pir 2 . I den kunne det blitt bygget Norway Expo og lignende.:o

De har jo Spa og badeland i den nye terminalen i Helsinki.

Uansett så må man spørre seg hva ambisjonsnivået er med dette prosjektet.

1. Er det kun å tilby den eksisterende og nye passasjeren en mest mulig behagelig og funksjonell reise / opplevelse.

2. Eller er det at selve flyplassen i seg selv skal føre til økt vekst og flere turister til Norge, ved at flyplassen får et International rykte.
Vist dette er ønske, bør dagens planer skrinlegges.

Burde blitt satset på begge deler!
Jeg syntes de burde holdt seg til orginale planen som jeg mener var genial.
med en høy bro fra dagens flyplass over til pir 2 . I den kunne det blitt bygget Norway Expo og lignende.:o

Har aldri sett denne planen med høy bro. Derimot var det lagt til rette for "Metro" mellom T1 og T2, og senere T3.

Det synes nå ganske åpenbart at det ikke blir noe av de opprinnelige planene, dels fordi flyselskapene (SAS og DY) ikke vil ha den løsningen.

Det er korrekt. Jeg har liten tro på at styret i Avinor tar disse avgjørelsene over hode på selskapene. Selv om byggetrinnene er estimert frem i tid, er jeg rimelig sikker på at videre utbygging kan iverksettes ganske raskt ved behov.

Grunnen til at dette tar tid i dag, er at det fundamentale med ny utbygging ikke er definert og vedtatt av styret i Avinor. Når dette er definert, tror jeg det vil være vesentlig kortere beslutningstid for å fremskynne eventuell videre utbygging.

Det har da aldri eksistert noen plan om å bygge en høy bro mellom T1 og T2. Som JetBlue skriver, så var den opprinnelige planen å befrakte pax'en mellom terminalene med metro-system, men dette gikk de tidlig bort ifra...Desverre.....

Men at en stor bred bro, kunne nok med litt fantasi faktisk BLITT veldig bra......Men men, slik gikk det altså ei....

2. Eller er det at selve flyplassen i seg selv skal føre til økt vekst og flere turister til Norge, ved at flyplassen får et International rykte.

Kan du fortælle mig sted i verden hvor dette er tilfældet - jeg kan ikke rigtig komme på nogle lufthavne der i sig selv udgør store turistattraktioner og på den måde tiltrækker flere turister til det pågældende land.

De har jo Spa og badeland i den nye terminalen i Helsinki.

Uansett så må man spørre seg hva ambisjonsnivået er med dette prosjektet.

1. Er det kun å tilby den eksisterende og nye passasjeren en mest mulig behagelig og funksjonell reise / opplevelse.

Ditt alternativ 2 høres, beklager språket, ut som stormannsgalskap. Flyplassens utforming er neppe med til å bidra til flere turister til Norge (til nød flere transfer pax, men selv det tror jeg har lite å si...).

I tillegg lurer jeg veldig på hvem som skal betale for alle disse "Scanair"-planene om Expo, badeland, Nasjonalparker og det som verre er. Er dere villig til å betale økte passasjeravgifter - og hva tror dere flyplassens kunder - flyselskapene synes om dette?

Norge har lenge vært kåret av de aller mest annerkjente turist organisasjonene, som verdens vakreste reisemål. Bedre blir det ikke og jeg ser ikke helt grunnen til komprimere dette på en flyplass. Sett heller opp en pil i retning Geiranger eller Lofoten;)

Derimot jobbes det jo flittig for å fremme Norge som turist destinasjon og vi skiller oss markant ut fra resten av norden, ved at denne trafikken øker kraftig.
Tursistene som velger Norge er også usedvanlig kapitalsterke, noe som gjør denne gruppen svært attraktiv. Norge har også flest gjestedøgn i Norden og interessen for Norge ser ut til å være i ferd med å ta skikkelig av, spesielt i Asia.

Det man heller burde gjøre, er å benytte Osl til i større grad fremme norske varer, handel og turisme gjennom målrettet markedsføring på flyplassen. Her er det utvilsomt et potensiale!

Desverre synes jeg at Norge gjør seg best utendørs!

Kan du fortælle mig sted i verden hvor dette er tilfældet - jeg kan ikke rigtig komme på nogle lufthavne der i sig selv udgør store turistattraktioner og på den måde tiltrækker flere turister til det pågældende land.

Enig, for 99% av de reisende er en flyplass noe man må igjennom for å komme seg til/fra en destinasjon, og kanskje få shoppet litt taxfreevarer.:)

I tillegg lurer jeg veldig på hvem som skal betale for alle disse "Scanair"-planene om Expo, badeland, Nasjonalparker og det som verre er. Er dere villig til å betale økte passasjeravgifter - og hva tror dere flyplassens kunder - flyselskapene synes om dette?

Ikke jeg. La flyplassen være en flyplass, så kan man heller bade og klatre i fjell andre steder.

Back