Gardermoen T2

Det forslaget ditt der basejumper det likte jeg ekstremt godt!

Da en flyplass som OSL vil bli lagt merke til, å i framtiden vil de se at de tjener penger på å ha gjort det på den måten, da turistæringen ser at de kan tjene penger på det, å at OSL også får ett godt rykte på seg til å ha en fantastisk flott og fin flyplass..:D
 
Ja det er jo et ordtak som sier at gnieren betaler dobbelt, dette gjelder jo selvsagt den andre veien også. En stor investering her, vil betale seg mange ganger tilbake.
Her må man legge sparetakene langt bak seg.
 
Problemet med designet til Basejumper er at en slik "nasjonalpark" ikke tilfører noen ekstra kapasitet for OSL. Vi trenger flere gater, og ikke flere butikker, og i alle fall ikke noen svømmehall.
 
Funnet frem noen bilder av den nye hovedpiren fra Dubai Int. Flyplass, den er ca 100 meter bred, og her er det plass til litt a hvert som vist på bildene.
Men Osl kunne ha vært mye bredere, og mye mer spektakulært.
 

Attachments

  • pir4.JPG
    pir4.JPG
    50 KB · Views: 424
  • pir3.JPG
    pir3.JPG
    53.7 KB · Views: 419
  • pir2.JPG
    pir2.JPG
    60.2 KB · Views: 412
  • pir1.JPG
    pir1.JPG
    57.5 KB · Views: 409
Problemet med designet til Basejumper er at en slik "nasjonalpark" ikke tilfører noen ekstra kapasitet for OSL. Vi trenger flere gater, og ikke flere butikker, og i alle fall ikke noen svømmehall.

Det blir ihvertfall flere gater en nåværende forslag.
 
Funnet frem noen bilder av den nye hovedpiren fra Dubai Int. Flyplass, den er ca 100 meter bred, og her er det plass til litt a hvert som vist på bildene.
Men Osl kunne ha vært mye bredere, og mye mer spektakulært.

Fantastisk flyplass. Hadde det vært opp til meg ville OSL vært en "arktisk oase".
 
Her er fra innsiden av den nye piren på Osl. Den er jo godt ut på dato, før den er bygget.
 

Attachments

  • Pir B interi�rperspektiv_tcm181-82774.jpg
    Pir B interi�rperspektiv_tcm181-82774.jpg
    93.4 KB · Views: 405
Den kommer aldri i verden til å slik ut lenge. Det er jo ikke en eneste butikk der, jo!
 
Pir konseptet minner litt om det de har på den nye flyplassen i Bangkok, men det er jo ikke noe nytt. Dette vil jo ikke vekke noen oppmerksomhet. Verden vil se forbi Osl , for å si det slik.
Men funksjonelt er det sikkert.
Ellers blir det for mye blanding, for mange forskjellige stiler. Liten evne til å tenke nytt.
 

Attachments

  • bangkok.JPG
    bangkok.JPG
    40.6 KB · Views: 130
Pir konseptet minner litt om det de har på den nye flyplassen i Bangkok, men det er jo ikke noe nytt. Dette vil jo ikke vekke noen oppmerksomhet. Verden vil se forbi Osl , for å si det slik.
Men funksjonelt er det sikkert.
Ellers blir det for mye blanding, for mange forskjellige stiler. Liten evne til å tenke nytt.

Men... skal vi bygge flyplass eller skal vi bygge nasjonalpark? .... Behovet for flyarbeidere, flypassasjerer og flyselskap beveger seg ofte litt mer i det praktiske plan enn det emosjonelle og artistiske.... Det er iallefall mange ting jeg vil ha endret på OSL av praktiske "bugs" før jeg vil bruke en eneste krone på å plante trær innendørs i det som egentlig skal være et kollektivt knutepunkt...!
 
Pir konseptet minner litt om det de har på den nye flyplassen i Bangkok, men det er jo ikke noe nytt. Dette vil jo ikke vekke noen oppmerksomhet. Verden vil se forbi Osl , for å si det slik.
Men funksjonelt er det sikkert.

Hvorfor må terminalen vår vekke så voldsomt oppmerksomhet?? Funksjonaliteten er mye, mye viktigere - også for paxen i siste instans.
 
Dubai er selvsagt en fin flyplass, men et par av bildene som ble vist her, minner mer om Oslo city enn en flyplass. Og det viktigste er funksjonalitet og ikke oaser og butikker. Men jeg tror ikke vi skal være redde for at det ikke blir nok butikker i den nye terminalen på OSL..
Håper de klarer å få til litt enkle serveringssteder der oppe, hvem har vel glemt Burger king på FBU. Ikke de beste burgerne selvsagt, men genialt hvis man har dårlig tid til flighten sin.
 
Svømmehall? Naturpark? Fossefall? Det er forskjell på en flyplass og et kitsch-palass, tross alt.
 
men folkens.. dere fordømmer oslos planer for ny pir i trevirke... gardermoen gjør jo noe unikt iforhold til andre flyplasser.. de fleste bruker stål og betong til konstruksjon.. men HER bruker me tre... det er fascinerende for utlendinger da... bedre å vente med å dømme før bygget er ferdig på plass..
 
DXB er utrolig fin! :) Jeg tror ikke noe Eye-Candy på OSL hadde gjort det noe dårligere, men heller bedre. Om jeg kunne valgt mellom å vente 4 timer på et fly på OSL eller en tilsvarende flyplass som så ut som DXB innvendig så hadde det vært en lett match!
Jeg synes folk er veldig negative til forslag her, men det er vel det som er "typisk Norsk"?
 
Last edited:
DXB er utrolig fin! :) Jeg tror ikke noe Eye-Candy på OSL hadde gjort det noe dårligere, men heller bedre. Om jeg kunne valgt mellom å vente 4 timer på et fly på OSL eller en tilsvarende flyplass som så ut som DXB innvendig så hadde det vært en lett match!
Jeg synes folk er veldig negative til forslag her, men det er vel det som er "typisk Norsk"?

Neida, ære være forslag i lange baner, men som profesjonell bruker av OSL, så er det en mengde ting jeg heller ønsker at det brukes penger på, fremfor å lage en innendørs dyrepark, med rulletrapper ned til en oase i kjelleren, bare for å oppnå samme design som de eksisterende terminalene....

Det er neppe mange millionene som skulle til for å fått flyplassen tilbake til nærmere "ny" standard, men om de bruker midler på å plante innendørs trær, og pumpe kubikk av vann for å få et fossefall istedenfor å holde en funksjonell flyplass i stand, så imponerer det meg lite...

Hadde det vært mine ønsker som stod øverst, så hadde det ikke vært noe trinn 1 og 2 av T2, men full utbygging med en gang, så slipper vi disse fjernparkene for en god stund fremover.... en fjern drøm: "15 nye broer..." alt av løse trapper, GPU, heatere, chocks, traller osv vi slipper å drasse hit og dit i -15 grader gjennom 25 cm med snø er kjærkomment.... æsj, det går kaldt nedover ryggen min bare jeg tenker på store fly på fjernpark.... crj, dash-8, ATR og fokker 50 går greit, men der går også grensen....! 737 har ingenting på fjernpark å gjøre!
 
Back
Top