Gardermoen og en tredje rullebane.

Herlov

ScanFlyer Gold
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1048549.ece

Når man leser artikkelen, så skulle man nesten tro at kommunene var fornøyde med veksten som har kommet og sier nei takk til videre utbygging. Merkelig at kommuner ikke ønsker flere arbeidsplasser .. De kommer jo ikke med andre argumenter enn at "arealplanarbeidet blir lettere" .. Jaja. Vi tar gjerne veksten på Rygge, vi!

:nor
 
Kravet ligger over flyplasskommunene «som en klam hånd»,

Først så griner dem i 30-40 år for å få flyplassen som vi all vet skulle ha ligget på Hurum, så blir det er "problem" å ha flyplassen der, de måtte da sett for seg at en utvidelse kunne være aktuell og ikke "grine så jj..." over evnt. båndlagte områder.

/G[rrr.]
 
Her får vi bare håpe at sentrale politikere og Departement har både ryggrad og stake, slik at det nå blir båndlagt områder for framtiden.. slik at vi om 30-40 år kan bygge en 3. rullebane om det skulle bli behov for det.
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...
Underlig å se at lokalpolitikerne ikke ser at en 3.bane en gang i fremtiden vil gi ennå større muligheter.
 
Jeg spør meg selv:
Hva i all verden skal man ellers bruke områdene i Romer(r)iket til? Treningsleire for diverse sirkus og muligens forsvaret?
 
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...

Tor ikke du kan sammenligne ARN og OSL på dette området... ARN sine 2 opprinnelige rullebaner var jo kryssende, som førte til en meget dårlig utnytting (fly på den ene banen som skulle ta av, måtte vente til fly som var på final til den andre banen hadde landet og bremset opp, før de kunne begynne avgangsrollen)
Nå har ARN 2 parallelle og en kryssende... som heller ikke gir noe særlig større gevinst en hva OSL sine to parallelle gjør...
 
Originally posted by SK1399
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...

Tor ikke du kan sammenligne ARN og OSL på dette området... ARN sine 2 opprinnelige rullebaner var jo kryssende, som førte til en meget dårlig utnytting (fly på den ene banen som skulle ta av, måtte vente til fly som var på final til den andre banen hadde landet og bremset opp, før de kunne begynne avgangsrollen)
Nå har ARN 2 parallelle og en kryssende... som heller ikke gir noe særlig større gevinst en hva OSL sine to parallelle gjør...

De opprinnelige rullebanene 01L/19R og 08/26 har aldri krysset hverandre - faktisk så er avstanden rundt 900 meter mellom terskel 08 og senterlinje 01L/19R. Det som kanskje er årsaken til at tredje rullebane ble bygget på ARN kan være at spesielle vindhold gjorde det vanskelig å oppretthold god nok regularitet. Det som forundret meg mest med tredje banen er at den er bare 2500 meter lang. På Gardermoen er lengste bane 300 meter lenger enn lengste på ARN, østre rullebane på OSL er 450 meter lenger enn de to minste på ARN. Ønsker ikke ARN interkontinental trafikk?

I spotter guiden til PSC finner du et bra kart over ARN: http://www.plane-spotter.com/Airports/Sweden/ARN/SpotterGuide_ARN.pdf
 
Her tror jeg Norge tar å biter litt over burgern.. for å skulle trenge en 3.rullebane bør en først fylle opp de to som er der.. OSL har ikke SÅ mye trafikk.. Ta for ex Frankfürt og London/Heathrow.. der er det bruk for en tredje rullebane.. men på gardermoen er det jo sørgelig stille til sammenlikning. Det er noen "topper" nå og da,men det er jo sjelden mer en 3-4 fly som er i takeoff kø, noe som KANSKJE skjer på ettermiddagen en gang. Samt at det er jo ikke akkurat lang kø på landing heller. Holding på OSL er jo en sjeldenhet. Mens på for ex LHR er det jo vanlig..


Neee, skal det bli en tredje rullebane der bør nok trafikken økes betraktelig først
 
Originally posted by Scanor



Neee, skal det bli en tredje rullebane der bør nok trafikken økes betraktelig først

Det er vel nettop dette som er saken. Det er ikke snakk om å bygge en ny bane nå med det første, men det som er viktig er at man ikke skusler bort muligheten til en ny bane om f,eks 30 år .. når trafikken forhåpentligvis er høyere ..
 
Originally posted by LN-KGL


De opprinnelige rullebanene 01L/19R og 08/26 har aldri krysset hverandre

Ah, der lærte mann noe nytt.. Jeg trodde faktisk de krysset hverandre, men ser jo på kartet at det ikke stemmer.
Men dog, skulle tro at det er visse restriksjoner på å overfly 01L/19R lavt på final til 08 når det samtidig er avgang fra 01L/19R?
 
Originally posted by SK1399

Ah, der lærte mann noe nytt.. Jeg trodde faktisk de krysset hverandre, men ser jo på kartet at det ikke stemmer.
Men dog, skulle tro at det er visse restriksjoner på å overfly 01L/19R lavt på final til 08 når det samtidig er avgang fra 01L/19R?

08 används i regel aldrig för landningar - ett plan som landar på 08 skulle hamna på kollisionskurs med ett plan som lyfter från 01L/19R. Inte heller används 26 för starter. För några år sedan var ett plan (Icelandair tror jag) som hade avbrutit ett försök att landa på bana 26, nära att kollidera med en SAS MD-80 som var på väg att lyfta från 01L.

Det som forundret meg mest med tredje banen er at den er bare 2500 meter lang. På Gardermoen er lengste bane 300 meter lenger enn lengste på ARN, østre rullebane på OSL er 450 meter lenger enn de to minste på ARN. Ønsker ikke ARN interkontinental trafikk?

LFV hävdar att behovet av en längre bana inte finns. I stort sett klarar bana 3 all typ av trafik som Arlanda tar emot, till och med en 747 klarar utan problem att landa på bana 3. De få gånger en längre bana behövs finns 01L/19R att tillgå.
 
Back
Top