Flygelederforeningen hadde rett!!

Replying to Topic 'Flygelederforeningen hadde rett!!'

Hvis ikke Tak-off 05 hadde grepet så hardt inn i ATC-delen av AVINOR, så hadde vi i dag mest sansynlig, hatt følgende situasjon:

- 50-60 flere flygelderer. Altså langt på vei nok...
- Nytt, sikrere og mer effektivt luftrom på østlandet (SOL/NORSIM)
- Ny kontrollsentral med nytt utstyr (NATCON) i Trondheim.
- Nytt utstyr (NATCON) i Bodø
- Nytt utstyr (NATCON) i Stavanger.
- En generell stor "goodwill" og "stå på-holdning" blandt de ansatte.

Høres dette ut som negative ting for bransjen?
Av alle disse tingene er det kun NATCON i Stavanger som er på plass i dag.
Øvrige punkter vil nok ta 8-10 år.

Originally posted by Airwolf

Sander, jeg får bare konkludere med at i de fleste bedrifter så er det styret som har styringsretten, mens i Avinor er det dere som styrer styret, og har i praksis all makt. Og vi skattebetalere som skal fra A til B med fly får bare klabbe igjen og punge ut.

Believe me.....hadde vi hatt "all makt", og som du sier "styrt styret" så hadde vi ikke vært i dette uføret.......faktum er jo at NFF fra nær sagt dag 1 i TO-05 har påpekt de feil og konsekvenser som vi visste ville komme hvis de gale beslutninger ble tatt. Avinor og styret valgte å se bort i fra dette, og bokstavelig talt forsøke å oppheve tyngdekraften. Det vi ser i dag er at Talleraas & co innser at tyngdekraften vant...:baeh
Du kan pipe så mye du vil om slemme flygeledere, men det endrer ikke en tøddel på det kalde faktum, at Avinor's (tidligere) ledelse har ført styret og det norske folk bak lyset, og skutt seg selv i foten så det holder.....
De aller fleste, inkludert styret har skjønt dette, men det er alltids noen som ALDRIG vil forstå, fordi fastlåste holdninger blokkerer for evnen til logisk tenking...

Originally posted by Airwolf

Kundene som dere alle lever av vil da til syvende og sist venne seg til andre reisemåter.

Hvis det hadde vært så enkelt så skjønner jeg ikke hvorfor det blir slikt et oppstyr for det minste "rusk" i maskineriet..........

Originally posted by P.A. VIKING

ATCK er som andre har nevnt tidligere, "vi" går glipp av mye insider info forde for mange tråder blir ødelagt av enkelt individer.

Med en høyere faglig standard så vil forumet tiltrekke seg flere insider, som igjen vil bidra med med faginfo , så enkelt er det.

Og det handler ikke så mye om OT trådene , men de trådene som begynner som gode
bransjetråder , men som ender opp som trakasering av enkelt grupper og selskap/organisasjoner.

Hvis du ønsker andres meninger, så er vel lukkede bransjefora det beste for deg? Hvis ikke man aksepterer at andre har meninger så er ikke åpne forum stedet å være… I åpne fora så vil alle kunne ytre en mening… hvis dette er vanskelig å svelge for de hellige kuene på innsiden så tror jeg vi godt kan leve uten dem…. Lukkede forum er det perfekte for yrkesgrupper som ikke liker å høre andres meninger om ting som gjelder dem… verre er det da ikke…. Her må dere nok akseptere at undermennesker som ikke er på innsiden vil komme med meninger som ikke dere liker… :devil

Motstridende meninger er da bare flott! Det er jo derfor vi har sånne diskusjonsforum. Men når de samme motstridende meningene blir kastet ut gang på gang, så disputert eller tilbakevist med ønske om forklaring og utdyping, uten respons, da forandrer status seg til trolling. Eller trakassering.

Det er snakk om å diskutere på en voksen måte.

Kom gjerne med argumenter, men forvent også å måtte svare for deg. Det er vanlig høflighet det. Ihvertfall i det hjemmet jeg vokste opp i.

K

Vel, kanskje flygelederne ikke fikk noen full seier likevel. Har styret i Avinor egentlig lurt dere?

For i dag hørte jeg at vedtaket om å legge ned Røyken og flytte kontrollsentralen til Sola blir stående, og Røyken er historie om to år. Kanskje det bare var meningen å utsette dette, eller er samarbeidet mellom atc og ledelse fortsatt dårlig?

Røyken legges ned

Røyken legges ikke ned. Kontrollsentralen på Røyken legges ned. Det tror jeg ingen har tvilt på kommer til å skje. Men estimatet høres optimistisk ut med tanke på hva en slik overgang krever av mannskap.

Istedet får man en storapproach til østlandet som mest sannsynlig kommer til å fortsette å jobbe i ... Røyken. Der approachen til GM holder til i dag...

Optimalt hadde den utvidete approachen ligget i nærheten av Gardermoen men jeg ser ikke for meg at man tar en investering på 100 mill for å lage et nytt bygg. Hvis man ikke vil flytte den gamle nye kontrollsentralen i Trondheim langs med landeveien...

Originally posted by atck

Optimalt hadde den utvidete approachen ligget i nærheten av Gardermoen men jeg ser ikke for meg at man tar en investering på 100 mill for å lage et nytt bygg. Hvis man ikke vil flytte den gamle nye kontrollsentralen i Trondheim langs med landeveien...

Hvorfor det? Spiller det noen rolle om man sitter i en bunker på Romerike eller på Hurum egentlig?

Originally posted by Someone

Originally posted by atck

Hvorfor det? Spiller det noen rolle om man sitter i en bunker på Romerike eller på Hurum egentlig?

Det viser seg at tårn-approach-samarbeidet fungerer bra hvis man er i nærheten av hverandre. Bedre erfaringsutveksling, felles realitetsoppfatning. Ikke et absolutt møst, men det gjør arbeidet mer effektivt. Det beste hadde kanskje vært hvis man klarte å opprettholde en kryss-utsjekk, men det er vel slutt på de tider på østlandet.

Back