Gardermoen - hjernedød flyplass!

Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Etter min mening er TRF minst like ille. Sto og ventet på bagasjen i ca. 1 time en gang jeg var i Bergen....
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Etter min mening er TRF minst like ille. Sto og ventet på bagasjen i ca. 1 time en gang jeg var i Bergen....

Spørs når du kommer. Hadde gleden av å komme med DY fra Bergen samtidig som DY fra TRD samt WF fra SVG og BGO, da var det morsomt :)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Vi er igjennom OSL 15-17 ganger i året... Security, vanlig og fasttrack fungerer utmerketet...

Forstår ikke hvorfor gjennom taxfree er problem.. Relativt vid vei der og "flest"
bruker det og slipper en og dumpe innom dem som leter etter det.
Helt ok at en sluses gjennom ved ankomst. Greit å nappe med noe der også.

Dropper vanligvis innom for ei vinflaske eller to til rommet dersom longhau...

Har nesten alltid lounge, så "utelivet" vet vi ingenting om...

Konklusjon meget bra flyplass også i byggekaoset..
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Hvis en går rett frem istedenfor for å ta til venstre inn i taxfree, kommer man inn i en gang som sluser utenom butikken. (Dette er ikke skiltet)

Gjentar dette innlegget siden mange tydeligvis ikke har fått det med seg:
Det er helt kurant å gå utenom taxfree også på ankomst
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Mye svartmaling her.
OSL har tre problemer; plassmangel, bruk av eksisterende plass og transfer utenriks-innenriks. Sitteområder har altfor lav prioritet, drittbutikker har for høy prioritet. Serveringsstedene er stort sett dårlige og dyre i forhold til levert kvalitet. Det bygges for sent og for lite.
Dessuten burde man slippe å gå gjennom taxfree, og taxfree på ankomst skaper mye problem med bagasjen som aldri blir tatt av båndene. Ellers så er det en bra lokalflyplass for Oslo. I hvor mange andre hovedsteder kan man være airside 25 minutter etter at man drar med tog fra bysentrum etter å ha både sjekket inn, levert bagasje og kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen? I tillegg er det kort taxetid, sjelden ventetid for take-off eller holding i lufta, relativt lite problemer med vær og lite problem med slots/flow inn til OSL.


En god oppsumering.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ikke noe problem å gå utenom taxfree. Bare å svinge til venstre så fort man er gjennom sperrene. På ankomst er vel adgangen midlertidig.

Hadde man hatt egen terminal for charterflighter ville det blitt langt bedre flyt. Intet vondt om chartere sånn generelt, men skal man ha avgårde et par TC-A330'er pluss Novair/TUI x 2 og et par SAS-DY-chartere i tillegg til den vanlige morgentrafikken, blir det forstoppelse i systemet. Jeg reiser ofte ut lørdag morgen, og det kan være en prøvelse. Men det er ikke flyplassens skyld. Jeg har vært med på akkurat det samme i Lisboa, på JFK og mange andre steder ...

Og på ankomst blokkerer de samme charterene bagasjebåndene fordi de ikke kommer seg ut av taxfree ...
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Og på ankomst blokkerer de samme charterene bagasjebåndene fordi de ikke kommer seg ut av taxfree ...

Og akkurat det der er er flyplassen like skyldig i som pax når de sluser alle pax inn i butikken slik at det ikke er naturlig å gå ut til bagasjebåndet men fortsette å handle.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det nye bagasjebåndet de har bygget innerst der er genialt. Tok fullstappet TG954 (350 pax) og et fly til uten at det var antydning til trengsel.

Synes Gardermoen blir bedre og bedre, de er bare ikke like flinke til å skryte som andre er. Flyplassen i seg selv er alt for liten i areal, og de eksisterende pirene er trange. At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det nye bagasjebåndet de har bygget innerst der er genialt. Tok fullstappet TG954 (350 pax) og et fly til uten at det var antydning til trengsel.

Synes Gardermoen blir bedre og bedre, de er bare ikke like flinke til å skryte som andre er. Flyplassen i seg selv er alt for liten i areal, og de eksisterende pirene er trange. At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....

Du mener kanskje non-Schengen? Der er det trangt, og verre skal det bli snart. For øvrig synes jeg OSL er en velfungerende flyplass, og selv om jeg også ser ting som kunne blitt gjort bedre, så er det mitt hovedinntrykk. Og jeg spanderer mye tid på OSL - veldig mye.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

At det er butikker og spisesteder i fleng, setter i alle fall jeg og andre dødelige som ikke sitter i loungen pris på ;-) Schengen-området derimot....

Jeg vil hevde det faktisk er alt for få butikker og spisesteder på OSL i forhold til hva det bør være, men at samtidig plassen til dette er enda mindre. Her er f.eks CPH milevis bedre
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Når OSL åpnet syntest jeg den var genial. Nå begynner den å bli for liten. For håpe det bedrer seg etter utbyggingen. Problemet er vel at det bygges for lite...
Også får vi håpe på en ordning på toll-tullet. Får de det føler jeg at OSL kan bli en helt OK transit-flyplass.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg vil hevde det faktisk er alt for få butikker og spisesteder på OSL i forhold til hva det bør være, men at samtidig plassen til dette er enda mindre. Her er f.eks CPH milevis bedre

Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Fordelen og ulempen for OSL er at den er kompakt. Bortsett fra 19 så er det kort vei til det meste. Det har også vært relativt kort taxe-vei for flyene. Ulempen er selvfølgelig at da er det ikke plass til så mye. Hadde også monopolet til SSP blitt fjernet så hadde prisene også blitt lavere, og en sjanse for bedre utvalg og kvalitet. Det mangler basis-fasiliteter som nok toaletter, sitteplasser ol. (strengt tatt begynner det bli mangel på ståplass også!). Det er også dårlig ventilasjon og mye støy som følge av dette. Samme problemet er på ankomst, hvor antall bagasjebelter er på et minimum, og så fort det er vedlikehold eller problem på et av disse så er kaoset komplett.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Hadde også monopolet til SSP blitt fjernet så hadde prisene også blitt lavere, og en sjanse for bedre utvalg og kvalitet.

Ikke nødvendigvis .. husk at OSL tar seg betalt i gullbarrer og SSP har stordriftsfordeler .. En mindre aktør vil fort så høyere kostnader. En reduksjon bør først og fremst komme i husleia ..
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ikke nødvendigvis .. husk at OSL tar seg betalt i gullbarrer og SSP har stordriftsfordeler .. En mindre aktør vil fort så høyere kostnader. En reduksjon bør først og fremst komme i husleia ..

Det har hjulpet på ankomst. Selv om det ikke gjør noe at husleia blir lavere, så er det tross alt også større trafikk og og behov enn i en normal norsk by!
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.

Joa, men har du en time til overs og skal finne noe til de forventningsfulle hjemme er CPH konge! Ser egentlig litt ut som et eksklusivt kjøpesenter og er desidert best i Norden selv om Vantaa scorer høyt på trivsel.

Arlanda hvor jeg tilbringer litt for mye tid *sukk* ... høydaren her er å kjøpe seg noe å spise, sitte alene ytterst på F og se på flyene, selvfølgelig etter å ha gått på seg gnagsår.

Men ja, er også et trist faktum at det er nesten klin umulig å finne et sted å sitte på OSL hvor du kan sitte å se hva som skjer på utsiden av flyplassen og det synes jeg er nedtur. På O'Learys er til og med rutene frostet mot utsiden :(

Schengen... non-schengen, det ene har med schengen å gjøre, det andre ikke :-)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Godt jeg sjelden sjekker inn bagasje :)
Godt nok, bare du overholder de gældende vægt og størrelses regler...Det er der desværre flere flere der er total ignorerende over for....
Flere og flere mener at regler er OK, men de gælder bare ikke for mig...
Hilsen Ole
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ja takk til flere serveringssteder, nei takk til brillebutikker og annet pjatt. Håper ikke OSL ønsker å sammenligne seg med CPH, siden det er som å gå gjennom en milelang trang handlegate. Serveringsstedene er de derimot vesentlig bedre på i CPH enn OSL.
CPH er totalt overlegen OSL på absolutt alt foruten gangavstander og ventetid på bagasje, som dog ikke er et tema når man er i transfer. Bedre spisesteder, bedre butikker, bedre lounger, bedre toalettkapasitet, flere sitteplasser...the list goes on and on. Mulig det er litt trangt i deler av shopping-området, men på OSL er det trangt OVERALT. Og det vil det alltid være, ettersom OSL lever etter filosofien "for lite, for sent, for dårlig".
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

CPH er totalt overlegen OSL på absolutt alt foruten gangavstander og ventetid på bagasje, som dog ikke er et tema når man er i transfer. Bedre spisesteder, bedre butikker, bedre lounger, bedre toalettkapasitet, flere sitteplasser...the list goes on and on. Mulig det er litt trangt i deler av shopping-området, men på OSL er det trangt OVERALT. Og det vil det alltid være, ettersom OSL lever etter filosofien "for lite, for sent, for dårlig".

Enig i at CPH er bedre på en del ting. Poenget med forrige post var at OSL må se lenger enn sine nærmeste naboer for å lage en virkelig god flyplass. Dessverre tror jeg løpet er kjørt, de bygger for lite og for sent. Utgangspunktet til OSL var derimot godt, det er en ny flyplass der det lå godt til rette for de "riktige" utvidelsene.
Fokus burde være på en så god flyplass som mulig i forhold til det som er viktig for landet Norge og regionen rundt Oslo, nemlig en så effektiv, moderne og fremtidsrettet flyplass som mulig. I stedet er det fokus på inntjening (butikker, butikker, husleie og husleie) og dermed mister flyplassen deler av sin effektivitet og samfunnsøkonomiske bidrag.
En god hovedflyplass er en investering, ikke en kostnad, for landet Norge.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

I stedet er det fokus på inntjening (butikker, butikker, husleie og husleie) og dermed mister flyplassen deler av sin effektivitet og samfunnsøkonomiske bidrag.

Nå er det vel slik at en rekke flyplasser får brorparten av sine inntekter fra kommersiell virksomhet som ikke er flyrelatert. Bortfall av disse inntektene betyr vel da at flyplassene må hente inn mer inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene, og jeg er ikke sikker på at samfunnsøkonomien er bedre av en slik løsning.
 
Back
Top