Norwegian landet til tross for goaround-instruksjon (HEL 18JAN19)

Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18JAN19

Som jeg erindrer det ble nevnt litt høyere opp i bibelen her, så er det vel generelt det greieste å vente til det dukker opp litt mer flesk på beinet. Kan jo være et utall av årsaker til at beskjeden ikke kom frem (ref. EGKK approach freq deliberate stuck mike issue), task saturation, radio failure ombord på enten radio box, antenner el.l. +++ Kort oppsummert, mange faktorer vi ikke aner noe om pr nå.

Antar at det ganske raskt var noen fra det finske Onnettomuustutkintakeskus og ville ha en kopi av CVR fra EI-FYA. Der vil det tydelig fremkomme hva som faktisk kom frem av instruksjoner til cockpit - både radiooverføring og internprat og eventuelle vurderinger i cockpit.

Bare å lene seg stille og rolig tilbake og vente på litt mer nødvendige inputs - som jeg antar de fleste av dere forstår så er det ikke akkurat normal SOP verken hos Norwegian eller andre vestlige flyselskap å lande på tross av go-around klareringer ...

Exactly. Kul copy pasta der ;)

Sjeldent har jeg sett så mange skråsikre uttalelser, fra folk totalt uten innsikt i saken...

Du gir inntrykk av å ha innsikt gjennom måten du skriver på. Fortell gjerne de to-tre 737-pilotene i denne tråden hva du vet, inkludert han som faktisk flyr for Norwegian ;)

I og med at dette jo er et diskusjonsforum, ser jeg vel egentlig ikke noe galt i at det prates litt rundt hendelser, hva kan ha skjed, hva kan ikke ha skjedd osv.

Men det jeg misliker sterkt er når besserwissere prøver å plassere skylden hos noen, uten å vite alle fakta. Det er sånn myndigheter opptrer «i land vi ikke liker å sammenligne oss med» (for å bruke en forslitt politikerfrase). Det bør vi holde oss for gode til på dette forumet også.

Men når folk stiller spørsmål av nysgjerrighet om noe de gjerne vil vite mer om, synes jeg man diskutere litt rundt det, også når det er relatert til noe aktuelt.

Det er en grunn til at havarikommisjoner og undersøkelser ofte bruker måneder og år på å samle fakta og finne årsaker, og det gjør de for å forhindre at det samme skal skje igjen, ikke for å plassere skyld.

Men det er nå min mening, nå får jeg sikkert høre hvor dumt det er å mene noe sånt.

Håper det ikke var mitt innlegg du føler deg truffet av, det var iallefall ikke intensjonen. Uten noen spesifikke personer in-mind: Diskusjon er fint, faktaløse påstander kan være touchy, skråsikkerhet slår innimellom helt feil ;)

Er det noe mulighet for at de har fått klarering til å lande med "kontakt ground" etter landing. For så å ha bytta frekvens litt for tidlig? Mener jeg har fått slik klarering selv.

Re: Nestenulykke for Norwegian HEL 18/1

Ja, her er det jo soleklart at flygelederne gjorde en grov feil da de to ganger beordret DY å avbryte landingen. De har nok ikke hatt inngående kunnskap om Norwegian pilotene sine fantastiske vurderingsevner og ufeilbarlighet.

La oss håpe at finske luftfartsmyndigheter rydder opp i ukulturen i tårnet og lar den enkelte pilot selv vurdere om det er trygt å lande når det er et annet fly på rullebanen.

Du er vel enig i dette :-)
Du drar den ikke litt vel langt? Helt enig med Nona i at det ikke er noe poeng i å automatisk tildele skyld, før resultatene fra undersøkelsene ligger på bordet. Det virker som om du er skråsikker i din sak på at pilotene hørte instruksjonen begge gangene, men valgte å ignorere den. Det er i så fall helt bak mål, å automatisk tildele skyld uten å være kjent med de faktiske forholdene. For alt vi vet kan det være feil med transmitteren, doble transmisjoner, fingertrøbbel med satt frekvens, bruk av feil c/s, manglende oppfatning av transmisjon - eller noe helt annet. Du vet ikke, og jeg vet ikke. Det er bare tåpelig å anta skyld eller årsaker før resultatet av undersøkelsene som blir gjort foreligger.

Er det noe mulighet for at de har fått klarering til å lande med "kontakt ground" etter landing. For så å ha bytta frekvens litt for tidlig? Mener jeg har fått slik klarering selv.

Det er vel nokså tvilsomt? Det er jo åpenbart at to ankomster har blitt levert litt tett fra approach. Å så gi en slik instruksjon til nummer to i en slik situasjon gir lite mening.

Det er vel nokså tvilsomt? Det er jo åpenbart at to ankomster har blitt levert litt tett fra approach. Å så gi en slik instruksjon til nummer to i en slik situasjon gir lite mening.

Kanskje, men i utgangspunktet var nok separasjonen bra nok og alt hadde godt helt fint om det første flyet hadde kommet av banen på forventet tid. Det var når de brukt litt mer tid enn forventet at det ble feil. Nå har jeg ikke sjekket på flyradaren om det var mye annen trafikk samtidig, men det kan jo godt hende flygelederen hadde mye å gjøre og ville kvitte seg med flyet så fort som mulig.
I alle fall skal det bli interessant å lese fasiten. Mange teorier er lansert her.

Kanskje, men i utgangspunktet var nok separasjonen bra nok og alt hadde godt helt fint om det første flyet hadde kommet av banen på forventet tid. Det var når de brukt litt mer tid enn forventet at det ble feil. Nå har jeg ikke sjekket på flyradaren om det var mye annen trafikk samtidig, men det kan jo godt hende flygelederen hadde mye å gjøre og ville kvitte seg med flyet så fort som mulig.
I alle fall skal det bli interessant å lese fasiten. Mange teorier er lansert her.
Helt klart enig i at det blir interessant å lese når den tid kommer.

Nå er det slik at man som flygeleder ikke skal anta, ref det du skriver om "forventet tid". Det er ganske stor forskjell i hvor lang tid fly bruker på rullebanen, både ved å takse av etter landing og ved avgang - selv ved samme flytype og selskap. Jeg mener at det er helt feil å si at dette skjedde "fordi THY gjorde feil og brukte lengre tid enn de skulle".

Det er normalt med go arounds av nettopp denne årsaken, blant annet da runway occupancy time er en ganske så stor variabel. Små variasjoner i spacing på finalen er også en faktor, det å hele tiden "naile" spacingen er vanskelig. Det er ikke unormalt at det kan bli litt mer enn nødvendig eller på grensen til litt for lite. I det sistnevnte tilfellet må nummer to enten gå rundt, eller så avtaler man (APP og TWR) at man lar det gå da separasjon kan opprettholdes (f.eks. visuelt). Men da er risikoen for at man må sende nummer to rundt på relativt kort finale naturligvis langt høyere. (Jeg sier ikke at de nødvendigvis kom tettere enn avtalt spacing i denne situasjonen, det siste jeg skrever her er mer på "generelt grunnlag")

Last edited:

Du drar den ikke litt vel langt? Helt enig med Nona i at det ikke er noe poeng i å automatisk tildele skyld, før resultatene fra undersøkelsene ligger på bordet. Det virker som om du er skråsikker i din sak på at pilotene hørte instruksjonen begge gangene, men valgte å ignorere den. Det er i så fall helt bak mål, å automatisk tildele skyld uten å være kjent med de faktiske forholdene. For alt vi vet kan det være feil med transmitteren, doble transmisjoner, fingertrøbbel med satt frekvens, bruk av feil c/s, manglende oppfatning av transmisjon - eller noe helt annet. Du vet ikke, og jeg vet ikke. Det er bare tåpelig å anta skyld eller årsaker før resultatet av undersøkelsene som blir gjort foreligger.

Beklager - dette var ironisk ment

Dersom Nona har sikre (inside?) kilder for sine kommentarer, slik jeg tolker det han skriver, så bør han presentere fakta som underbygger kommentarene.

Helt klart enig i at det blir interessant å lese når den tid kommer.

Nå er det slik at man som flygeleder ikke skal anta, ref det du skriver om "forventet tid". Det er ganske stor forskjell i hvor lang tid fly bruker på rullebanen, både ved å takse av etter landing og ved avgang - selv ved samme flytype og selskap. Jeg mener at det er helt feil å si at dette skjedde "fordi THY gjorde feil og brukte lengre tid enn de skulle[".

Det er normalt med go arounds av nettopp denne årsaken, blant annet da runway occupancy time er en ganske så stor variabel. Små variasjoner i spacing på finalen er også en faktor, det å hele tiden "naile" spacingen er vanskelig. Det er ikke unormalt at det kan bli litt mer enn nødvendig eller på grensen til litt for lite. I det sistnevnte tilfellet må nummer to enten gå rundt, eller så avtaler man (APP og TWR) at man lar det gå da separasjon kan opprettholdes (f.eks. visuelt). Men da er risikoen for at man må sende nummer to rundt på relativt kort finale naturligvis langt høyere. (Jeg sier ikke at de nødvendigvis kom tettere enn avtalt spacing i denne situasjonen, det siste jeg skrever her er mer på "generelt grunnlag")

Mente ikke å si THY gjorde noe feil, det kan jeg ikke se de har gjort. Men opplegget til flygelederen ble feil siden de brukte lenger tid på å komme klar av banen enn flygelederen beregnet. Og da er en go around som gjelder.

Forklaringen på hvorfor de ikke responderte er sikkert litt sammensatt.

Mente ikke å si THY gjorde noe feil, det kan jeg ikke se de har gjort. Men opplegget til flygelederen ble feil siden de brukte lenger tid på å komme klar av banen enn flygelederen beregnet. Og da er en go around som gjelder.

Forklaringen på hvorfor de ikke responderte er sikkert litt sammensatt.
Da leste jeg nok litt for mye mellom linjene, og misforstod deg på akkurat det. :) Når det er sagt, når det kommer til frekvensbytte så er mitt poeng fortsatt det samme.

Har forumet fått info som ingen andre har, eller er det bare krenke-årsaker til at trådens tittel er endret? Tenker bare på at tittelen går relativt langt i å stadfeste hva som har skjedd - afaik har jeg ikke sett en rapport på dét...

Back