Bortfall av disse inntektene betyr vel da at flyplassene må hente inn mer inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene, og jeg er ikke sikker på at samfunnsøkonomien er bedre av en slik løsning.
En del mindre flyplasser burde vært avviklet, men er politisk vanskelig i Norge. Det er disse som man betaler for, ikke bedre fasiliteter og drift av hovedflyplassen når det legges igjen penger på OSL.
Kanskje det (selv om jeg ikke overbevist om at det er like mange flyplasser som er samfunnsøkonomisk ulønnsomme som en del her inne synes å mene), men gitt at man ikke endrer flyplasstrukturen så vil et bortfall av kommersielle inntekter måtte kompenseres gjennom andre inntekter. Det er på ingen måte sikkert at det er bedre å hente inn inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene enn fra kommersiell virksomhet.
Det er ikke bare her inne det hevdes, men selv Avinor har ønsket å legge ned en del flyplasser. Og f.eks. grunnen til at Rygge og Torp er regulert er ikke for å beskytte Gardermoen i seg selv, men for å opprettholde inntekter som kan kryssubsidiere de andre flyplassene. Noen av flyplassene som ikke tjener penger trenger man, men brorparten kan slås sammen med andre eller avvikles.
Hadde vi sett OSL for seg selv, det er selvfølgelig slik at flyselskapene og passasjerene ønsker å betale minst mulig. Men her er det snakk om distriktspolitikk som går utover kvaliteten på OSL.
[...]Det er noe med hva som finnes av annen infrastruktur. I tillegg er det nok politisk vilje til å bruke penger på distriktet.
[...]Jeg tror vi kan være ganske sikre på at politikerne hadde bevilget seg mer utnytte på "Avinoraksjene" om Avinor tjente betydelig mer penger fordi de ikke trengte å støtte distriktsflyplasser.
Joa, men har du en time til overs og skal finne noe til de forventningsfulle hjemme er CPH konge! Ser egentlig litt ut som et eksklusivt kjøpesenter og er desidert best i Norden selv om Vantaa scorer høyt på trivsel.
Infrastrukturen har blitt stadig bedre og mer effektiv, og større og færre flyplasser vil øke muligheten til lønnsomhet og kanskje til og med mulighet til å gjøre en del anbudsruter kommersielt interessante. Hva politikerne bruker pengene til er jo en del av spørsmålet i alle tilfeller.
Jeg er fortsatt overbevist om at større konkurranse blant aktørene på serveringsstedene på lufthavnen er løsningen for å bidra til bedre utvalg og kvalitet, og ikke minst normale priser for de som benytter seg av lufthavnen. Om det betyr at 200 innbyggere på en øy i Nord-Norge får én time lengre vei til flyplassen, eller at prisen på flybilletter må opp med en til to kroner så får det bare være - vi bor ikke i et kommunistisk land.
En del mindre flyplasser burde vært avviklet, men er politisk vanskelig i Norge. Det er disse som man betaler for, ikke bedre fasiliteter og drift av hovedflyplassen når det legges igjen penger på OSL.
Det er jo heller ikke slik at det ikke er konkurranse om å få tilby sine tjenester på flyplassene, for dette "auksjoneres" bort slik at SSP og andre konkurrerer om å få denne kontrakten.
På spørsmål om hvorfor var svaret at dette var på instruks fra OSL. Jeg tror dette i så fall må være en ide fra OSL for å øke omsetning på ankomst tax-free på bekostning av flyplasser i utlandet og flyselskap.
Noen som har vært borti dette andre plasser eller er det OSL som har innført noe nytt i verden.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse...ÅNDTERING_VED_NORSKE_LUFTHAVNER&id=181-162017Den mest konkrete endringen er at en andel av transferpassasjerer som har handlet tax-free på andre lufthavner vil få sin væske analysert med spesielt utstyr etter screening, sier Folkestad, som understreker at denne gruppen reisende representerer en svært liten andel av flypassasjerene.
OSL er så pass stor at det er unødvendig og fremmer ikke konkurranse med anbud på utvalgte typer utsalg og servering. Det tilsvarer omtrent som å gi f.eks. et firma i Bodø eller Sandefjord enerett til å drive kiosk der.
OSL er så pass stor at det er unødvendig og fremmer ikke konkurranse med anbud på utvalgte typer utsalg og servering. Det tilsvarer omtrent som å gi f.eks. et firma i Bodø eller Sandefjord enerett til å drive kiosk der.
45-60 min gjennom security i dag. Nokså hjernedødt...
At fast track er utformet slik at slusene både tar lengere tid per passasjer og krever flere ansatte hjelper sikkert ikke på situasjonen.Mangel på vektere årsak til de lange køene ifølge tekst-tv.
Synes det er herlig å være på Schiphol, hvor man har en mengde av tilbud som ikke koster et rødt øre.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.