Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

flyBG

ScanFlyer Silver
Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

dette var trist :( tror nok at SAS vil gå konken om ikke så lenge...
 
Re: BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)

dette var trist :( tror nok at SAS vil gå konken om ikke så lenge...

Hva er logikken din? Om SAS går konkurs så er det i alle fall ikke fordi de sa opp interlineavtalen med British Airways ...
 
Last edited:
Re: BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)

Hva er logikken din? Om SAS går konkurs så er det i alle fall ikke fordi de sa opp interlineavtalen med British Airways ...

ehh jeg mete ikke at de vil gå konk på grunn av de sa opp interlineavtalen med British Airways.

Ifølge Bloomberg koster det nå 3,6 millioner å tegne forsikring for å låne ut 10 millioner euro til SAS i fem år, og ytterligere 500.000 euro per år de kommende fem årene.

Det er rekorddyrt, og dermed havner SAS på sisteplass blant flyselskapene dataleverandøren CMA følger. Risikoen for å gå konkurs er hele 78 prosent, har man regnet seg frem til.

Bloomberg kaller SAS-gjelden verdens mest risikable gjeld for flyselskaper. Ifølge byrået er investorer bekymret for at flyselskapet vil miste støtte hos de tre skandinaviske regjeringene, og at Norge, Sverige og Danmark selger seg ut av SAS.

De peker på at en ny eier vil kunne slite med å forholde seg til 37 fagforeninger, samtidig som billettsalget synker og SAS møter hard konkurranse fra lavprisselskaper.

- Det er fortsatt en stor usikkerhet i SAS og det er en økt frykt for selskapets holdbarhet som frittstående selskap på lang sikt, sier SEBs senioranalytiker Henrik Blymke, ifølge Bloomberg.

For å finne et selskap som er like utsatt som SAS må man vende blikket mot Hellas og telekomselskapet Hellenic Telecom.

-flybg
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

Og du mente sail4fun?

Noen som lyst på en liten trøst - kanskje dette kan lyse opp litt? :)

Tap 1. kvartal utregnet per passasjer
Q1-2012_European_Airlines.jpg
 
Last edited:
Re: BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)

Fins stemming i nok en tråd

I en tråd som handlet om" BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)" var min kommentar knyttet til konkursfaren i SAS, hva i H** hadde det med Interline avtale eller ei med BA ?

Så kan mod fjerne min posting fra denne trådaden ?
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

Snakket for noen uker siden med noen som hadde bestilt en flyreise til høsten. De skulle fly med Norwegian og jeg lurte på hvorfor de ikke hadde valgt SAS som da totalt ville vært billigere. De "tok ikke sjangsen" på å bestille en reise med SAS "så langt frem i tid" da de hadde hørt på nyhetene at SAS snart kunne gå konkurs. Når vanlige forbrukere begynner å reagere slik så får det en selvforsterkende effekt.

Selv har jeg inne bookinger til flere turer med SAS og har også en haug med bonuspoeng hos dem så jeg krysser fingrene og håper det går bra. Det ville i alle fall ikke vært bra for forbrukerne om SAS forsvinner.
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

Og du mente sail4fun?

Noen som lyst på en liten trøst - kanskje dette kan lyse opp litt? :)

Tap 1. kvartal utregnet per passasjer
Q1-2012_European_Airlines.jpg

I en tråd som handlet om" BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)" var min kommentar knyttet til konkursfaren i SAS, hva i H** hadde det med Interline avtale eller ei med BA ?

Så kan mod fjerne min posting fra denne trådaden ?

Dette var en veldig klar fremstilling av hvordan det går med EU selskap. Har du flere
selskap å plassere på listen ? hvordan ser det ut for f,eks EK,QR i en slik
sammenlikning ?
 
Last edited:
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

Dette var en veldig klar fremstilling av hvordan det går med EU selskap. Har du flere
selskap å plassere på listen ? Hva med BA- og hvordan ser det ut for f,eks EK,QR i en slik
sammenlikning ?

International airline group = Ba og Iberia
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

International airline group = Ba og Iberia

Så det etter jeg posta, og tok det bort. sry. Utrolig bra oppsummering synes jeg,
og skulle gjerne sett flere selskap på lista !
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

Og du mente sail4fun?

Noen som lyst på en liten trøst - kanskje dette kan lyse opp litt? :)

Tap 1. kvartal utregnet per passasjer
Q1-2012_European_Airlines.jpg

Interessante tall, har du tall på hvor mye kontanter disse selskapene har å tære på i tillegg?

-A
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

FBU1 og Utflyttet, dette var noe jeg rasket sammen i forbindelse med en diskusjon på et britisk forum tidligere i dag. Inntekt eller tap pr. passasjer er en glimrende indikator på hvor bra et selskap eller her grupperinger gjør det. Får se om jeg får tid til å utvide denne oversikten med tid, så stay tuned.
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

SAS er tålig bra på tap pr passasjer, men ser man på tap pr passasjerkilometer er vel situasjonen en annen?
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

De tre andre gruppene har nok lengre gjennomsnittlig segmentlengde enn SAS Group ja, så hvis en ser på tap pr. PRK leder nok SAS klart på denne statistikken.
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

SAS kommer aldri til å gå konkurs.
Står nok alt for mye på spill att det skjer.
Da rakner meste av skandinavas luftfart,og hva vill skje i en alvorlig krisesituasjon.?
Hvem skal hjelpe oss da?
Norwegian greier ikke jobben alende som SAS gjør idag.
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

og hva vill skje i en alvorlig krisesituasjon.?
I hvilken alvorlig situasjon er vi nødt til raskt å fly så mange frem og tilbake?

Og Norwegian kommer neppe til å bli alene lenge, det mangler da ikke på selskaper som kan fly mere i og fra de skandinaviske landene. Ryanair har jo allerede baser her for eksempel.
 
Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)

SAS kommer aldri til å gå konkurs.
Står nok alt for mye på spill att det skjer.
Da rakner meste av skandinavas luftfart,og hva vill skje i en alvorlig krisesituasjon.?
Hvem skal hjelpe oss da?
Norwegian greier ikke jobben alende som SAS gjør idag.

WF fungerer da uavhengig av SAS, og flere her har nevnt at utover DY så er det mange selskap som har planen i skuffen og vil kunne trø til på kort varsel. Noen ekte krise blir det neppe.

-A
 
Re: BA og SAS avslutter på samarbeid (interline)

ehh jeg mete ikke at de vil gå konk på grunn av de sa opp interlineavtalen med British Airways.

Ifølge Bloomberg koster det nå 3,6 millioner å tegne forsikring for å låne ut 10 millioner euro til SAS i fem år, og ytterligere 500.000 euro per år de kommende fem årene.

Det er rekorddyrt, og dermed havner SAS på sisteplass blant flyselskapene dataleverandøren CMA følger. Risikoen for å gå konkurs er hele 78 prosent, har man regnet seg frem til.

Bloomberg kaller SAS-gjelden verdens mest risikable gjeld for flyselskaper. Ifølge byrået er investorer bekymret for at flyselskapet vil miste støtte hos de tre skandinaviske regjeringene, og at Norge, Sverige og Danmark selger seg ut av SAS.

De peker på at en ny eier vil kunne slite med å forholde seg til 37 fagforeninger, samtidig som billettsalget synker og SAS møter hard konkurranse fra lavprisselskaper.

- Det er fortsatt en stor usikkerhet i SAS og det er en økt frykt for selskapets holdbarhet som frittstående selskap på lang sikt, sier SEBs senioranalytiker Henrik Blymke, ifølge Bloomberg.

For å finne et selskap som er like utsatt som SAS må man vende blikket mot Hellas og telekomselskapet Hellenic Telecom.

-flybg

Bra utdypning! Nå skjønner jeg hva du mente.
 
Back
Top