Re: Går SAS konk? (splitta frå SAS/BA avsluttar interline)
Er ikke WF eid 100% av SAS da utflyttet, og går SAS over ende så går også Widerøe over ende (hvis ikke en ny eier kommer inn da, enten som følge av utsalg fra SAS eller fra konkursbestyrer)
Säg att SK går i konkurs nästa år. Ryanair & EasyJet etablerar sig fort i Norge & Sverige. Easyjet öppnar bas på ARN/OSL. Undrar hur det skulle påverka DY? Easyjet & Ryanair är nog tuffare konkurrenter för DY än SK..bägge har väl dessutom lägre kostnader än DY?
Er ikke WF eid 100% av SAS da utflyttet, og går SAS over ende så går også Widerøe over ende (hvis ikke en ny eier kommer inn da, enten som følge av utsalg fra SAS eller fra konkursbestyrer)
Er eid av SAS ja, men det er et eget aksjeselskap som godt kan overleve en konkurs hos moderen.
Selskapet vil sannsynligvis bli solgt av bobestyrer i en eventuell konkurs, til en MEGET hyggelig pris
Er eid av SAS ja, men det er et eget aksjeselskap som godt kan overleve en konkurs hos moderen.
Selskapet vil sannsynligvis bli solgt av bobestyrer i en eventuell konkurs, til en MEGET hyggelig pris
Säg att SK går i konkurs nästa år. Ryanair & EasyJet etablerar sig fort i Norge & Sverige. Easyjet öppnar bas på ARN/OSL. Undrar hur det skulle påverka DY? Easyjet & Ryanair är nog tuffare konkurrenter för DY än SK..bägge har väl dessutom lägre kostnader än DY?
Jeg for min del kan ikke se dette bildet som du tegner dette.
Trolig vil en EZY konsentrere seg med sine begrensede vekst-muligheter pa CPH, hvor de har gode betingelser og en del ruter. Her kan man vokse uten store problemer dersom SK skulle ga konk. Jeg ikke ser for meg at en EZY stormer inn i OSL i slik en scenario, delvis pga av DY sitt sterkt posisjon der.
Kostnader... DY er en del over FR sine kostnader, men relativ naer i kostnader til EZY. Jeg kan ikke se at EZY har en stor kostnads-fordel overfor NAX. Derfor ville de trenge A321... som de har funnet som ikke passende for selskap...
Forutsetter du da at ikke noe annet selskap vil ha WF's passasjerer?
Skulle et annet selskap komme inn i Norge etter en eventuell SAS konkurs vil de sikkert være interessert i WF's passasjerer. kanskje så interessert at de kjøper hele selskapet. Som C130 sier ovenfor her så vil WF overleve en konkurs i SAS siden det er et eget selskap. Og ved en konkurs hos eieren vil selskapet selvsagt være til salgs av bostyret som skal realisere eiendelene i SAS. Det gjelder ikke bare WF, men alle selskapene SAS eier.
SAS er ikke som et hvert annet aksjeselskap: SAS kan ikke gå konkurs i vanlig forstand. Dette pga Konsortsie avtalens tekst. Det er tre solvente land som har en avtale seg imellom --- denne avtalen gjelder til 2022.
SAS går aldri konkurs , men en planmessig nedbygging/ avvikling -- Ja. Om alle tre land er enige på samme tidspunkt.
Snedig tekst i den avtalen gitt. Intelligent skrevet.