Gammelt havari på Prins Karls Forland

Jumper G5

ScanFlyer Gold
Gammelt havari på Prins Karls Forland

Finnes det opplysninger om et flyhavari på Prins Karls Forland ved Svalbard, muligens sent på 1960-tallet?
 
Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'

ASN har dette:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19670831-0&lang=en
 
Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'

Telegram fra Utenriksdepartementet til Sysselmannen på Svalbard 2.9.1967:
"Et norsk Albatrossfly observerte idag morges kl. 0925Z vraket etter det forsvunne franske fly i posisjon 78 grader 24 minutter nord 11grader 30 minutter øst ca 500 fot opp i fjellet på Prins Karls Forland. Av hensyn til sakens humanitære karakter har norske myndigheter stilt seg imøtekommende til fransk anmodning for et fransk marinafartøy å sette i land folk for å undersøke vrakrestene og se om noen fra besetningen er i live."

Mulig årsak: Feilnavigering

11 omkomne

Kilde: Svalbardboka, Mitra Forlag 1994
 
Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'

Veldig bra, B214! Selv hadde jeg aldri hørt om denne ulykken før i dag.
 
Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'

Takker for god informasjon. Havariet var nytt for meg også helt til tilfeldighetene førte oss forbi vrakstedet forleden dag. Ser at franskmennene har parkert anti-subflyene i flere fjell rundtomkring, men det hadde vært artig å visst om dette kom fra en norsk flystasjon (det er veldig langt fra Frankrike til Svalbard og tilbake), om det var spesielle grunner til at det var helt oppe ved Svalbard eller bare grov feilnavigasjon i nordområdene.
 
Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'

ASW Exercise "Formative"
Targets: Submarines Olympus (Royal Navy) og Narval (Fransk)
Siste kommunikasjon 00:31 melder flyet ZERO FIVE ALFA (radar serviceable in reception)
Departure station: Kinloss Scotland
Klokken på en av de omkomne var stoppet 01:37GMT
Flyet hadde en svakt stigende kurs med en sannsynlig hastighet på 320 km/t ved trefføyeblikket.
Havariet har i lengre tid vært hemmeligstemplet.
De første som kom til havaristedet 3 dager etter ulykken fant et disintegrert fly og besetningsmedlemmer som var sterkt maltraktert, kroppsdeler var spredt utover.

Kilde: Svalbardboka, Mitra forlag 1994

Kommentar: Dette var under den kalde krigen, og svalbard var ærklært som en ikke militarisert sone. Dette gjorde saken meget delikat for norge som er forvaltningsmyndighet. Russerne fulgte vår aktivitet i dette strategisk viktige området med argusøyne i denne tiden.
En parallell til denne affæren er BEAR (NATO code) havariet på Hopen på 70 tallet hvor det nesten kom til konflikt med tilstedeværende sovjetiske marinefartøy da norske myndigheter sikret seg flyets flight data recorder.
 
Back
Top