Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland'
ASW Exercise "Formative"
Targets: Submarines Olympus (Royal Navy) og Narval (Fransk)
Siste kommunikasjon 00:31 melder flyet ZERO FIVE ALFA (radar serviceable in reception)
Departure station: Kinloss Scotland
Klokken på en av de omkomne var stoppet 01:37GMT
Flyet hadde en svakt stigende kurs med en sannsynlig hastighet på 320 km/t ved trefføyeblikket.
Havariet har i lengre tid vært hemmeligstemplet.
De første som kom til havaristedet 3 dager etter ulykken fant et disintegrert fly og besetningsmedlemmer som var sterkt maltraktert, kroppsdeler var spredt utover.
Kilde: Svalbardboka, Mitra forlag 1994
Kommentar: Dette var under den kalde krigen, og svalbard var ærklært som en ikke militarisert sone. Dette gjorde saken meget delikat for norge som er forvaltningsmyndighet. Russerne fulgte vår aktivitet i dette strategisk viktige området med argusøyne i denne tiden.
En parallell til denne affæren er BEAR (NATO code) havariet på Hopen på 70 tallet hvor det nesten kom til konflikt med tilstedeværende sovjetiske marinefartøy da norske myndigheter sikret seg flyets flight data recorder.