Gamle ruter fra TRD!?

Trdfly

Moderator
Medlem
Hei.

Jeg holder på med et projekt der jeg skal kartlegge så mange gamle ruter som er endret eller nedlagt fra/på/til TRD, sikter for det meste på utlandsruter, men er åpen for andre innspill også.
Og da hadde det vært fint om de som har noe interesangt å komme med kune sagt det, jeg lurer på flyselskap, hvilken rute, hvilket fly, fra når til når ble flyruten fløyet og hvor mange ganger i uka den ble fløyet og hvilket flightnummer den hadde...men jeg er takknemelig for det jeg får :D

Tusen takk :D
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Norving hadde rute fra TRD til Østersund og Sundsvall. Dem brukte Dornier 228. Jeg fikk glede å fly denne rute t/r men husker ikke når det var. Det måtte være slutten av 80-tallet evt begynnelsen av 90-tallet.

Dem hadde også rute til Skien med SF-340 hvis jeg husker riktig.

Jeg må si at jeg savner Norving. Hadde noen kjente som jobbet der og fikk oppleve masse gode tider der. :-)
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Hadde ikke Nextjet også en rute til Sundsvall og Østersund. For ett par år siden.

Har det gått ruter fra Fornebu?
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Swedair hadde rute Stockholm (ARN?)- TRD med Saab 340. Dette må vel være over 20 år siden...
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Busy Bee fløy Trondheim - Molde i nitten pil å bue

Trondheim Kristiansund er jo en rute som var (som igjen er åpna m Widerøe...om det teller) Husker ikke hvilket selskap det var, men satt som 11 åring (?ca) på klappsetet fra Trondheim til Kristiansund. Det må da ha vært i 93 eller 94
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Hadde ikke Nextjet også en rute til Sundsvall og Østersund. For ett par år siden.

Har det gått ruter fra Fornebu?

Nextjet fløy BMA-OSD-TRD-OSD-BMA.

Selfølgelig ble det fløyet fly fra TRD til FBU, den var jo Oslos flyplass for over 25 år siden.
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Takk for responsen :D
Jeg er veldig takknemelif for alt dere kommer med, trenger mere ;)

Jeg lurer på om det er noen som hvet litt mere om da Centralwings var på Værnes....
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Busy Bee fløy Trondheim - Molde i nitten pil å bue

Trondheim Kristiansund er jo en rute som var (som igjen er åpna m Widerøe...om det teller) Husker ikke hvilket selskap det var, men satt som 11 åring (?ca) på klappsetet fra Trondheim til Kristiansund. Det må da ha vært i 93 eller 94

Det var sikkert Busy Bee det også. Fløy mange ganger TRD-MOL med dem, og som oftest via Kristiansund. De brukte F-27 som etterhvert ble byttet ut med F-50.

Og så hadde Braathens en rute til Ålesund med 737 som jeg prøvde en gang i 1990 da det var fullt til Molde.
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

WF: Trondheim - Stockholm (ARN). Nedlagt 2006.
NAX: Trondheim - Salzburg. Nedlagt etter vintersesongen 05/06.
NAX: Trondheim - Warszawa. Nedlagt 2009 (?).
Vildanden: Trondheim - Skien. Nedlagt 2011.
Skyways: Trondheim - Stockholm (ARN). Nedlagt 2011.
Nextjet: Trondheim - Åre/Østersund - Stockholm (BMA). Nedlagt 2010.

Annet:
Trondheim - Moskva - Tokyo(?). 2 ggr ukentlig. Frakt av laks med Aeroflot - Ilyushin IL-76. Ble vel nedlagt noen år etter tusenårsskiftet? Kanskje 04/05?
 
Last edited:
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Jeg lurer på om ikke KAB har gjort en jobb på dette tidligere?

K
 
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Det var sikkert Busy Bee det også. Fløy mange ganger TRD-MOL med dem, og som oftest via Kristiansund. De brukte F-27 som etterhvert ble byttet ut med F-50.

Og så hadde Braathens en rute til Ålesund med 737 som jeg prøvde en gang i 1990 da det var fullt til Molde.

Vel det trodde jeg også. Men det er ikke på rutekartet av en eller annen grunn. Men de hadde nå kystruta syns jeg å huske
 

Attachments

  • Busy_Bee.png
    Busy_Bee.png
    15.8 KB · Views: 517
Re: Gammle ruter fra TRD!?

Det var sikkert Busy Bee det også. Fløy mange ganger TRD-MOL med dem, og som oftest via Kristiansund. De brukte F-27 som etterhvert ble byttet ut med F-50.

Og så hadde Braathens en rute til Ålesund med 737 som jeg prøvde en gang i 1990 da det var fullt til Molde.
Busy Bee begynte å fly for BU fra sommerprogrammets begynnelse 1986 med en F27 stasjonert i TRD og en i BGO. Den i BGO gikk BGO-MOL-KSU-TRD og retur to ganger daglig mens den i TRD gikk motsatt vei. Rutenummerne forandret seg fra sesong til sesong, men alltid oddetall for nordgående og partall for sydgående. Senere ble dette systemet mer integrert i den F27 som gikk mellom TRF, SVG, HAU og BGO.
Et par år senere kom en F27 til med stasjon i BGO. Den gikk BGO-AES-TRD om morgenen og fortsatte med TRD-RRS-FBU med retur på ettermiddagen/kveld. Denne RRS-slinga erstattet trekantruta BU hadde med 737 (FBU-TRD-RRS-FBU), men varte ikke mer enn et par-tre sesonger.
Da F50 ble introdusert i 1988 dukket denne opp i stedet for F27 med ujevne mellomrom før den nesten helt erstattet den gamle traveren, og det meste, om ikke alt, via AES ble 737-rute.

Slik fortsatte det til BS-konkursen hvor en 737 delvis erstattet F50 på kystruta før NAS kom i gang, igjen med F50.

Såvidt jeg husker hadde også NAS en egen charter TRD-KSU-TRD en eller to ganger daglig for oljeselskaper(?) etter at BU la ned strekningen sent på nittitallet.

Før BS-tiden på kysten gikk vel det meste mellom BGO og TRD via Møre med F28.

Og til den som spurte om Heron-ruter: Jo, Braathens fløy også via Hamar fra FBU en periode på femtitallet, men så tidlig var det vel Lade, og ikke Værnes som ble brukt.
 
Last edited:
NAS hadde som nevnt av Stone en charterrute Værnes - Kvernberget for Statoil,
rundt århundreskiftet. (Husker ikke nøyaktig når)
Avgang TRD 1215, og retur ca kl 1800.

Besetningen hadde (forhåpentligvis et hyggelig) opphold i Kristiansund i mellomtiden. :)
Hvis ikke det dukket opp et ad-hoc oppdrag.

Widerøe fløy TRD-Østersund (-Sundsvall?) med Twin Otter fra 10.04.1980 til 28.03.1982.
På vegne av SAS, og kallt MidtNordenlinjen.

Norving med Do228 overtok deretter TRD-Østersund, og fra 1984 til Sundsvall.
På grunn av klage fra SAS fikk de ikke lov til å ta Svenske innenrikspassasjerer Østersund - Sundsvall.

Tror denne ruten ble nedlagt ca 12.08.1987, etter bråket om ambulansekonsesjoner i Norge.
 
Mener å huske at det var en rute til Hamar med WF sist på 80-tallet da jeg jobbet på Værnes.
 
ScanCraft fløy Hamar - Trondheim en kort periode i 1989, og som Ving sier, prøvde WF seg på denne i 1985.
Forøvrig så fløy Braathens SAFE FBU - HMR - TRD (litt usikker på om det kan ha vært Lade) fra 1956 til 1959.
 
Last edited:
Et par utenlandsruter som ikke er nevnt:

Trønderfly Air Service fløy på slutten av 90-tallet TRD-Stockholm.
Med innleid Jetstream 31 fra Sun-Air.

Senere fløy Swedair samme rute med Saab 340.

SAS rute til København husker jeg ikke årstall på,
men har notert at den ble "gjenåpnet" 20.01.1997.

For mere nøyaktige opplysninger, så synes jeg at du burde kontakte:
http://www.historiefortelleren.no/
 
Back
Top