Fusker Sterling? eller er den god nok?

karsten

ScanFlyer Blue
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, set eiusmod tempor incidunt et labore et dolore magna aliquam. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exerc. Irure dolor in reprehend incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse molestaie cillum. Tia non ob ea soluad incommod quae egen ium improb fugiend. Officia deserunt mollit anim id est laborum Et harumd dereud facilis est er expedit distinct. Nam liber te conscient to factor tum poen legum odioque civiuda et tam. Neque pecun modut est neque nonor et imper ned libidig met, consectetur adipiscing elit, sed ut labore et dolore magna aliquam is nostrud exercitation ullam mmodo consequet.
 
Last edited:
Her er det nok en medarbeider i Sterling som enten lyver eller snakker mot bedre vitende. PRISENE kan forandre seg fra time til time, men de myndighetspålagte skatter og avgifter er faste, og endres bare noen få ganger i året. I Norge går f,eks PSC (Passenger Service Charge) opp med 4 kr til kr 97 per passasjer fra årsskiftet. Dette skal dekke bl.a sikkerjetskontrollene.

Jeg synes dette minner litt om hvordan Ryanair pakker inn alle mulige tillegg i en fellespott som de kaller "tax". Ikke bra!
 
Jeg sad og undersøgte priser på LGW-BLL og undrede mig over at skatterne i LGW var forskellige fra dag til dag og fra afgang til afgang på samme dag.
En forespørgsel til Sterling godtgjorde at "afgifterne ændrer sig fra time til time" det er noget lufthavnen bestemmer. Umiddelbart lyder det som noget fusk i mine ører, er der nogen her der har adgang til de officielle skatter på LGW.

De varierer iht Sterling fra 99 over 103 til 199 kr pr person alt afhængigt af dag i ugen (juni 08) og afgangstidspunkt på dagen

Det vil jeg betragte som usandt - ingen lufthavnsafgifter ændrer sig fra dag til dag. Skriv tilbage til Sterling og bed om en bedre forklaring - kan de ikke give det må du jo henvende dig til forbrugerstyrelsen. Jeg formoder det er en sag de vil elske at grave i...
 
Hur är der med dessa avgifter i förhållande till aktuell valutakurs, skulle förändringen kunna bero på detta?
 
På samme dag 5/6 tager de
99DKK til BLL
180DKK til AAL
221DKK til CPH
225SEK til ARN
195 NOK til OSL

til PP: Kontant har fået sagen

At avgiftene varierer fra sted til sted er jo ikke rart. Det er mer mistenkelig hvis det er store variasjoner på samme flyplass.
 
Du må huske på at det er jo avgifter i begge ender. Hvis den varierer på samme strekning er det jo merkelig, men jeg fikk vel ikke inntrykk av at det var fakta?

BF:cool2
 
Du må huske på at det er jo avgifter i begge ender. Hvis den varierer på samme strekning er det jo merkelig, men jeg fikk vel ikke inntrykk av at det var fakta?

BF:cool2

Dessuten så er det også ofte forskjellig avgifter om man ankommer eller drar. F.eks er det hos SAS 18 danske kroner dyrere å fly CPH-OSL enn OSL-CPH
 
Ekstremt billig under salget hos Sterling nå!! Under 500 kr til Brussel til sommeren. Bare 1500 kr t/r Kanariøyene om bare et par uker nå i januar, og København er jo meget billig. Gode priser altså, men det blir jo ikke mye inntekter til islendingene. :rolleyes:
 
Det kan ju vara så att Sterling gör som Ryanair, dvs lägger in speciella avgifter vissa avgångar. Jag har bokat 1-kronas biljetter med FR som har kostat just 1 kr, dvs skatter och avgifter har varit 0 kr. Detta gör de för att sälja biljetter till lägre pris än vad normala skatter och avgifter är. Vem som sedan i slutänden betalar avgifter till flygplats och stat är en senare fråga :rolleyes:
 
Jeg sad og undersøgte priser på LGW-BLL og undrede mig over at skatterne i LGW var forskellige fra dag til dag og fra afgang til afgang på samme dag.
En forespørgsel til Sterling godtgjorde at "afgifterne ændrer sig fra time til time" det er noget lufthavnen bestemmer. Umiddelbart lyder det som noget fusk i mine ører, er der nogen her der har adgang til de officielle skatter på LGW.

De varierer iht Sterling fra 99 over 103 til 199 kr pr person alt afhængigt af dag i ugen (juni 08) og afgangstidspunkt på dagen

Ikke helt det samme, men har sjekket Dy og Sk's skatter og avgifter
fra f.eks svg-osl-dus-osl-svg, også her vil en finne forskjell, og det som
altid har undret meg er hvordan "myndighetspålagte skatter" kan variere
slik, at kronekursen og dermed enkelte avgifter forandres, men ikke så mye

Forøvrig øsnkes alle et godt nyttår
 
Jeg har altid innbilt meg at den betydelige variasjonen i skatter og avgifter skyldes moms (MVA). Dette er jo for så vidt også "myndighetspålagte avgifter", som vil avhenge utfra hvilken flyavgang man velger.
 
Jeg har altid innbilt meg at den betydelige variasjonen i skatter og avgifter skyldes moms (MVA). Dette er jo for så vidt også "myndighetspålagte avgifter", som vil avhenge utfra hvilken flyavgang man velger.

Nå er det vel ikke moms på utenlandsflygninger? Mener det er kun innenriks (i Norge)
 
Nå er det vel ikke moms på utenlandsflygninger? Mener det er kun innenriks (i Norge)

Det er riktig. Jeg mener mva-satsen på transport med fly innenlands er 6%. Om du booker en reise som starter med et innenlands leg for deretter å reise ut av landet så betaler man (om jeg husker rett) 0% mva om billetten er gjennomgående. Opererer man med to separate billetter (en for den første innenlands leg'en og en for utenlands leg'en) så er det 6% mva på den første og ingenting på den andre.
 
Det er riktig. Jeg mener mva-satsen på transport med fly innenlands er 6%. Om du booker en reise som starter med et innenlands leg for deretter å reise ut av landet så betaler man (om jeg husker rett) 0% mva om billetten er gjennomgående. Opererer man med to separate billetter (en for den første innenlands leg'en og en for utenlands leg'en) så er det 6% mva på den første og ingenting på den andre.


Du husker rett.
Ved internasjonal persontransport reiser det seg særlige spørsmål ved tilknytningstransport (transport av transitt- og transferpassasjerer). Ofte vil reisende ta fly fra et sted her i landet til f.eks. Oslo (tilknytningstransport), og deretter fortsette til utlandet med samme fly (transittpassasjer) eller med et annet fly (transferpassasjer) – og omvendt.

Tilknytningstransport er på nærmere vilkår omfattet av fritaket, jf. forskrift nr. 31 § 1 tredje og fjerde ledd. I samsvar med forutsetningene i Ot.prp. nr. 1 (2003–2004) kap. 19.1.5.3, sml. tidligere forskrift nr. 48 om frivillig registrering av skipsrederier og flyselskaper § 2 annet ledd, gjelder fritaket for tilknytningstransport bare hvis:

http://www.skatteetaten.no/Template...ter=57820&chapter=57849&epslanguage=NO#x57849

Det ser altså ut til at det er utenfor avgiftsområdet, og ikke 0% avgift. Det er en hårfin juridisk forskjell der, som er mer interessant for de som skal lage regnskapssystemer for flyselskaper enn de fleste andre.
 
Mva satsen for innlandsreiser startet på 6% , men som alle andre avgifter har de en viss tendens til å stige, og har det siste året vært på 8 %.
 
Back
Top