Savipix
ScanFlyer Rusty
Från SAS Inside Express
Træningen til CRJ er i gang
Forberedelserne til CRJ'ens ankomst fortsætter. Uddannelsen af piloter, cabin crew og mekanikere er timet og tilrettelagt.
Før de nye CRJ fly kan gå i luften for SAS skal de bemandes med veluddannet personale. For at sikre det, er planlægningen af uddannelserne allerede godt i gang for både de der skal flyve flyene, de der skal servicere kunderne ombord og de, der skal holde flyene i luften.
På Flight Deck området tager de første seks kaptajner afsted til Montreal den 29 september på et fire ugers kursus, der er en kombination af klasseundervisning, computerbaseret teknisk træning og selvfølgelig træning i simulator.
Det er især under simulatortræningen, at kaptajnerne kan blive udsat for lidt af hvert, når instruktørerne skal træne dem i både normale og nødprocedurer. Kurset slutter med en skill-test, der skal beståes, hvorefter kaptajnerne har papir på, at de kan flyve det nye fly. På det første hold sendes instruktører og testpiloter afsted – disse skal bruges i det videre uddannelsesforløb for kommende CRJ piloter.
Otte fra kabineområdet
På kabinesiden er programmet også klar. Fra d. 19 til d. 21 august tager otte personer fra kabineområdet til Montreal for at modtage et 'train the trainer' kursus omkring CRJ'en. Herefter har gruppen til starten af november til at lave SAS' eget træningsprogram, procedurer og kurser til træning af Line Instructors på flyet.
Disse godkendes af Statens Luftfartsvæsen, hvorefter SAS selv kan uddanne Line Instructors, der igen kan uddanne det nye kabinepersonale til flyene.
På mekanikersiden trænes 10 mekanikere til at vedligeholde CRJ'erne. De første blev sendt afsted i maj måned og derudover modtager en del on-the-job-training hos Lufthansa i Tyskland.
Hvor mange der i alt bliver uddannet på de forskellige områder afhænger selvfølgelig af, hvor mange CRJ'er der ender med at skulle flyve for SAS.
Træningen til CRJ er i gang
Forberedelserne til CRJ'ens ankomst fortsætter. Uddannelsen af piloter, cabin crew og mekanikere er timet og tilrettelagt.
Før de nye CRJ fly kan gå i luften for SAS skal de bemandes med veluddannet personale. For at sikre det, er planlægningen af uddannelserne allerede godt i gang for både de der skal flyve flyene, de der skal servicere kunderne ombord og de, der skal holde flyene i luften.
På Flight Deck området tager de første seks kaptajner afsted til Montreal den 29 september på et fire ugers kursus, der er en kombination af klasseundervisning, computerbaseret teknisk træning og selvfølgelig træning i simulator.
Det er især under simulatortræningen, at kaptajnerne kan blive udsat for lidt af hvert, når instruktørerne skal træne dem i både normale og nødprocedurer. Kurset slutter med en skill-test, der skal beståes, hvorefter kaptajnerne har papir på, at de kan flyve det nye fly. På det første hold sendes instruktører og testpiloter afsted – disse skal bruges i det videre uddannelsesforløb for kommende CRJ piloter.
Otte fra kabineområdet
På kabinesiden er programmet også klar. Fra d. 19 til d. 21 august tager otte personer fra kabineområdet til Montreal for at modtage et 'train the trainer' kursus omkring CRJ'en. Herefter har gruppen til starten af november til at lave SAS' eget træningsprogram, procedurer og kurser til træning af Line Instructors på flyet.
Disse godkendes af Statens Luftfartsvæsen, hvorefter SAS selv kan uddanne Line Instructors, der igen kan uddanne det nye kabinepersonale til flyene.
På mekanikersiden trænes 10 mekanikere til at vedligeholde CRJ'erne. De første blev sendt afsted i maj måned og derudover modtager en del on-the-job-training hos Lufthansa i Tyskland.
Hvor mange der i alt bliver uddannet på de forskellige områder afhænger selvfølgelig af, hvor mange CRJ'er der ender med at skulle flyve for SAS.