Frykter svekket flysikkerhet

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
hmm, SK-crew er vel fremdeles blant dem som jobber minst i bransjen, og det er vel ikke snakk om å gå over de myndighetspålagte maksgrensene? For cabin crew gjelder vel også det samme som for cockpit, at man ikke skal komme på jobb om man ikke er fit-for-flight?

Jeg forstår ikke helt problemstillingen her.CK er jo inne på noen vesentlig momenter her. Det kan nesten se ut som ut utspill i forbindelse med en eller andre forhandlinger i selskapet .
For folk som jobber ukvem arbeidstid eller skift så krever det jo at man disponerer hviletid og fritid riktig. Jeg har et inntrykk av idag at mange fyller sin fritid med så mye og mange gjøremål at de rett og slett er trøtte når de går på jobb.
Det er bare å sette seg bak i et fly å høre de kabinansattes samtaler om hva de foretar seg på fritida.
Det nytter ikke klage over jobbtiden så lenge du møter lite uthvilt på jobb.

Originally posted by CK

hmm, SK-crew er vel fremdeles blant dem som jobber minst i bransjen, og det er vel ikke snakk om å gå over de myndighetspålagte maksgrensene? For cabin crew gjelder vel også det samme som for cockpit, at man ikke skal komme på jobb om man ikke er fit-for-flight?

Ja reglene er jo de samme ang fit for flight.
Men som noen er inne på så er det jo den såkallte "fritidsklemma" som er probelemet....aldri har en jobbet så lite (generelt) i dette landet men likevel aldri hatt det så travelt.
Vil anta at det er enda enklere å holde seg våken hos SAS Bratahens som i det minste har en tralle i midtgangen i Sør-Norge kontra Norwegian som kun samler inn søppel ^_^ Dog skal det sies at en kan få høre ganske mye fra kabinpersonale om en sitter på en av de bakerste stolradene....

Dette er vel hovedsakelig et problem på langrutene der hviletidene mellom flyvningene er satt til et aboslutt minimum. Men også på innenriksrutene kan man programmeres på arbeidsdager på godt over 12 timer....

I Virgin Atlantic ble det avslørt amfetaminmisbruk blant cabin crew. Dette for at de skulle holde seg våkne.

Originally posted by CK

Nå er det jo først og fremst snakk om de som flyr langruter her. De får jo tidsforskjellene å slite med. Hjelper ikke da å tvinge kroppen til å sove når man fysiologisk sett er lys våken og innstillt på "dag".

Forøvrig snakker du om de myndighetspålagte maksgrensene. Du vet vel da at vi snakker om daglige 90 poeng +18 ved forsinkelser = 108 poeng som tilsvarer 18 timer. Hvor forsvarlig det er å jobbe så lenge, eller selv over 12-13 timer kan vi jo diskutere....
Merkelig nok synes myndighetene det er forsvarlig for flybransjen å operere med 18 timer, mens resten av arbeidslivet forholder seg til en maks grense på 9 timer , og maks 13 ved overtidsarbeid. Forstå det den som kan. :viking

Tidsforskjellen er selvsagt en medvirkende faktor, men ser en på langruteflyvningene til SAS så er dte vel mulighet for å sove litt, selv om en er på jobb. Det er jo satt av egne områder i flyet til avslapningsområde. Vil anta at en kan sirkulere litt i kabinen på omgang når det er snakk om langflyvninger.

Hvor mange er det egentlig som jobber 18 timers dag...og hvor ofte skjer dette hos SAS? Disse timene kommer alltid opp på bordet, men siden kabinbesetening sovner på klappsetene ved landing/avgang så er det vel enten etter å ha jobba i svært kort tid, eller "halvveis". Siden en hele tiden nevner dette så er det vel et stort problem at SAS alltid er forsinket....eller dårlig planlagt jobbeperiode/strekninger?

Hvis folk er så slitne som den artikkelen gir inntrykk av kan det ikke være sunt, uansett hvilke grenser som står på papiret. Men det gjaldt tydeligvis bare utenlandsrutene - hvordan står det til på innland?

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by CK

Nå er det jo først og fremst snakk om de som flyr langruter her. De får jo tidsforskjellene å slite med. Hjelper ikke da å tvinge kroppen til å sove når man fysiologisk sett er lys våken og innstillt på "dag".

Forøvrig snakker du om de myndighetspålagte maksgrensene. Du vet vel da at vi snakker om daglige 90 poeng +18 ved forsinkelser = 108 poeng som tilsvarer 18 timer. Hvor forsvarlig det er å jobbe så lenge, eller selv over 12-13 timer kan vi jo diskutere....
Merkelig nok synes myndighetene det er forsvarlig for flybransjen å operere med 18 timer, mens resten av arbeidslivet forholder seg til en maks grense på 9 timer , og maks 13 ved overtidsarbeid. Forstå det den som kan. :viking

18 timer effektiv jobbing..tror ikke det.Hvor mange av disse timene er hviletid...
En Lastbilsjåfør kan jobbe 16timer i løpet av dagen hver dag(ikke kjøretid som er 9).lasting og lossing teller ikke med i kjøretiden.Hva med sikkerheten langs veiene......16timer er vel maks ved overtidsarbeid....i alle yrker?

Originally posted by Spirit

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by CK

18 timer effektiv jobbing..tror ikke det.Hvor mange av disse timene er hviletid...
En Lastbilsjåfør kan jobbe 16timer i løpet av dagen hver dag(ikke kjøretid som er 9).lasting og lossing teller ikke med i kjøretiden.Hva med sikkerheten langs veiene......16timer er vel maks ved overtidsarbeid....i alle yrker?

Jo - selvsagt er det effektiv jobbing - eller vil du kalle det å kanskje stå på bakken med pax i flyet på utestasjon i 3 timer pga ATC for avslapning? Jeg kan forsikre deg om at det ikke er det.

Nå skal jeg ikke hevde at så mange timer er ofte forekommende - men det er jo ganske vilt at muligheten ligger der - med myndighetenes velsignelse.
Min aller lengste arbeidsdag har så langt i karriereren vært på 17 timer fra innsjekk til utsjekk - uten spisepause på bakken. Ingen skal kunne fortelle meg at det er forsvarlig.

vil ikke kalle det uforsvarlig hvis dette muligens kan hende 1 eller 2 ganger i uka, med 2 dager mellom hver gang dette muligens kan forekomme.Men hvis det bli mer enn det synes jeg det blir uforsvarlig.
Men det har jeg ingen tro på at skjer i norsk luftfart.Det er sikkert regler (uten at jeg vet det) på hvor mange timer cabin crew kan jobbe totalt pr uke i luften?og det er klart at hvis det finnes et slikt tak på timer blir det uforsvarlig hvis dette taket overstiges. Det er jo helt klart helheten over en tidsperiode som gjør om dette er forsvarlig eller uforsvarlig.

vil ikke kalle det uforsvarlig hvis dette muligens kan hende 1 eller 2 ganger i uka, med 2 dager mellom hver gang dette muligens kan forekomme.Men hvis det bli mer enn det synes jeg det blir uforsvarlig.
Men det har jeg ingen tro på at skjer i norsk luftfart.Det er sikkert regler (uten at jeg vet det) på hvor mange timer cabin crew kan jobbe totalt pr uke i luften?og det er klart at hvis det finnes et slikt tak på timer blir det uforsvarlig hvis dette taket overstiges. Det er jo helt klart helheten over en tidsperiode som gjør om dette er forsvarlig eller uforsvarlig.

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, når du ikke anser 17-18 timers arbeidsdag for uforsvarlig. Du har heller ikke peiling på hva sikkerhet dreier seg om på et fly. Man skal være alert og fokusert ved avgang og landing, og kapabel til å ta ledelsen for å evakuere et fly ved en ulykke. Man skal være "fit for flight". DET er man ikke etter en så lang arbeidsdag. Da er man ekstremt fysisk sliten etter å ha været på bena hele dagen, og også utmattet psykisk. Etter en slik dag orker man ikke å se "folk".

I og med at du er så uvitende som ditt innlegg tyder på, så ser jeg ikke hensikten med å ytterligere prøve å forklare deg hvordan arbeidsdagene i lufta foregår.

Men spør deg selv: Hvordan har det seg at arbeidstagere i en helt vanlig kontorjobb har maks 9 timer om dagen (maks 13 ved overtid), mens du i lufta kan jobbe opptil 18 timer. Ser du ikke problemet? Synd for deg.

Men det forsvarlig med tusenvis av trailere på norske veier med arbeidsdager på 16timer daglig.ser ikke helt forskjellen på ansvaret her, annet at du har ansvaret i tilfelle ulykke.
Sjåførene har ansvaret for å unngå en fatal ulykke.

Cabicruise, du ser tydeligvis dette kun fra ditt eget synspunktder der du synes litt synd på deg selv.synd..da dere anakelig jobber mye mindre enn alle andre i arbeidslivet.

kaster vel litt bensin her. ha ha:colgate:

Men det forsvarlig med tusenvis av trailere på norske veier med arbeidsdager på 16timer daglig.ser ikke helt forskjellen på ansvaret her, annet at du har ansvaret i tilfelle ulykke.
Sjåførene har ansvaret for å unngå en fatal ulykke.

Cabicruise, du ser tydeligvis dette kun fra ditt eget synspunktder der du synes litt synd på deg selv.synd..da dere anakelig jobber mye mindre enn alle andre i arbeidslivet.

kaster vel litt bensin her. ha ha:colgate:

Si meg - hvorfor setter du to grupper arbeidstakere opp mot hverandre? Er agendaen din den at "siden vi trailersjåfører må jobbe 16 timer om dagen, så skal alle andre ha det like fælt som oss"? Det er jo bare tragikomisk. DENNE diskusjonen gikk på lengden på arbeidsdagen til kabinansatte, som har en helt uakseptabel myndighetsbegrensning på 18 timer.

Når det er sagt - så kan vi gjerne diskutere arb.lengden til yrkessjåfører også. Og jeg synes 16 timer er altfor lenge for denne gruppen også. 12 timer burde vært absolutt maks. Skrekken er jo å få en trøtt trailersjåfør i fronten, eventuelt bli truffet av en skrensende tilhenger. Derfor kan vi mer enn gjerne få strengere reguleringer for denne gruppen. Både på arb.tid, teknisk stand på doningen, mange flere sjekker av utenlandske vogntog, sjekk av forsvarlig lasting etc.

Det at man evt tillater at trailere kjører i 16 timer på en dag betyr ikke at det er forsvarlig det heller. Det er heller ikke noe godt argument for at man skal ha like lang, og kanskje lenger, arbeidsdag i luften. Jeg synes 17-18 timer høres i overkant uforsvarlig ut, og jeg synes også at det høres utforsvarlig ut med 16 timer på veien for en trailersjåfør.

Jeg synes spørsmålet om arbeidsmiljøloven i forhold til "ordinæret" arbeid må være relevant. Hvorfor skal jeg som sitter på kontor ta så mye mer skade av å jobbe mer enn 13 timer per dag, mens de i lufta kan jobbe mer....?

For å si det enkelt:

Arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven:exclamati

Vi er dog regulert gjennom avtaleverk med arbeidsgiver som følger internasjonal
standard for luftfart. Den er altfor omfattende til å skrive ned her men de som jobber i kabin og cockpit har generellt samme regelverk. Vi jobber i et prikkbelastningssystem
og flyselskapene lager schedulering og slinger ( city pairings) utfra hva dette systemet tillater.

Opp i alt dette kommer begrensninger som er avtalt mellom la os si kabinforeningen og selskap.

Originally posted by MD11

For å si det enkelt:

Arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven:exclamati

Vi er dog regulert gjennom avtaleverk med arbeidsgiver som følger internasjonal
standard for luftfart. Den er altfor omfattende til å skrive ned her men de som jobber i kabin og cockpit har generellt samme regelverk. Vi jobber i et prikkbelastningssystem
og flyselskapene lager schedulering og slinger ( city pairings) utfra hva dette systemet tillater.

Opp i alt dette kommer begrensninger som er avtalt mellom la os si kabinforeningen og selskap.

Går 17-18 timer utenom denne avtalen da?Isåfall er jeg enig at dette er uforsvarlig.

Back