Frontier Airlines kjøper 10 Q400

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Hadde Norwegian fløyet Q400 hadde den samme mannen skrytt av hvor nye og fine fly Norwegian hadde i forhold til SAS...
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

MountainDew, det har jeg også hørt en del av , men det er mest i helger hvor det er et annet reisende publikum enn om hverdagene.
I ukedagene har du et annet reisende publikum som er mer reisevant og som aksepterer turboprop materiell på en annen måte.
Det har også med regioner å gjøre hvor folk reiser ifra.
Fra SVG f. eks. har vi vært vant til F27/F50 og Q400 siden slutten på -80tallet på ruten SVG-CPH. Paxen her er vant til kjerrer med props.
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Men det var nok av klager da SAS satte inn F27/50 på ruten SVG-CPH...
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by CK

Originally posted by Kua

Originally posted by CK

jeg er overrasket over at Frontier velger 74 seter. WF har i dag 76 (og SAS er i ferd med å bygge om sine til 76), mens maks antall seter faktisk er 78!

Det kan max være 80 mennesker ombord i en Q400. 2 piloter og 2 cabinansatte gir da max 76, eller?

Fra aerospace.bombardier.com

General
Crew 2
Flight Attendants 2 or 3
Passengers 68-78
Flisespikking men, du kan kanskje ha 78 passasjerer i Q400 hvis det er en privat flygning. Skal du derimot fly kommersielt må du ha 2 flygere og en kabinannsatt per 50 seter, altså 2 stk totalt.
Max pax, "including infants" er 80, "due to supplemental oxygen requirements".
Dette er regler alle europeiske selskaper må følge.
Så i praksis blir tallet 76, inklusiv de uten tenner.
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

men siden supplemental oxygen i Dashen dekkes av bærbare flasker som er plassert div. steder i kabinen burde det vel være mulig med noen flere av dem for å dekke opp det kravet?
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Det var siste avgang for kvelden fra CPH - BGO jeg overhørte de her kommentarer. Tror det var en Onsdag nu i sommer. Sikkert flest feriereisende på en slik sen avgang.
Folk forventer vel heller ikke "propell" på en reise mellom København og Bergen, så det kan nok ha en betydning.

Men jeg synes at Q400 er en flott maskin :up:
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by CFM

men siden supplemental oxygen i Dashen dekkes av bærbare flasker som er plassert div. steder i kabinen burde det vel være mulig med noen flere av dem for å dekke opp det kravet?

Grønne oksygen flasker finnes i alle rutefly. Deres hovedformål er ikke bruk ved trykkfall i cabinen.
De grønne flaskene skal hovedsaklig brukes til førstehjelp, nødsituasjoner til kabinannsatte i spesielle situasjoner etc.
Hvor mange grønne flasker det skal være om bord er også myndighetsbestemt .
En slik flaske er i utgangspunktet "Dangerous goods", altså noe farlige greier. En operatør(flyselskap) er ikke interessert å ha alt for mange av disse slengende rundt i kabinen.
En Q400 kan max fly i 25000 fot pga oksygenkravet til passasjerene. Ved trykkfall i kabinen skal den stupe ned til 13000 fot på 4 min.
Under denne tiden har pax ikke tilgang til ekstra oksygen. De grønne flaskene kan da brukes til pax med størst behov for ekstra oksygen.
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by CFM

Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.

Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by Kua

Originally posted by CFM

Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.

Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!

SAS bygger også om sine Q400 fra 72 seter til 76 seter.
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by Kua

Originally posted by CFM

Slo opp i AOM, jeg burde kanskje gjøre det litt oftere...
Opptil 78 pax, 2-3 CA og opptil 3 i cockpit, men andre ord 84.pers.

Jeg gjetter på at det er WF AOM du refererer til? Da er det ikke rart WF er ønsket propeller operatør i SAS Norge. 4 pers flere enn SAS inn i en Q400. Imponerende!

Jeg gjetter paa Avataren til CFM :D
 
Re: Frontier Airlines kjøper 10 Q400

Originally posted by dc-8-63
Jeg gjetter paa Avataren til CFM :D

Er det det som kalles en educated guess ;)
Det er Tyrolean AOM ja, men også nøyaktig det samme som står i Flight Saftey sin FCOM, Flight Crew Operating Manual for Q400. Det er hva den er sertifisert for. Vi har fortsatt 72 pax seter i våre og jeg har ikke hørt om noen planer om å forandre på det.
 
Back
Top