• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Frivillig miljøavgift på flyreiser fra 30. mars

Trety

ScanFlyer Rusty
Frivillig miljøavgift på flyreiser fra 30. mars

http://www.dinside.no/php/art.php?id=294917

Jeg tror jeg ler meg skakk...

Replying to Topic 'Frivillig miljøavgift på flyreiser fra 30. mars'

Originally posted by Trety

http://www.dinside.no/php/art.php?id=294917

Jeg tror jeg ler meg skakk...

Tanken er god av prinsipielle grunner. Men det hadde vært interessant å vite hvor mange av de kronene som FAKTISK går til miljøtiltak...

Kyrre
Som ikke kommer til å betale en krone til en vag organisasjon som fungerer sånn: "Pengene som skaffes til veie på denne måten går til tiltak som bidrar til å begrense klimautslipp, samtidig som de fremmer utvikling i fattige land."

Yeah right.

Har egentlig mye mer sansen for denne frivillige avgiften, en den uhjelp avgiften som staten trer nedover oss.
Hva med å slå seg sammen å lage en frivillig uhjelp og miljøavgift. Så får de som føler for det gi...
(bare hold betalingsløsningen unna flyselskapene sine bestillings- og betalings systemer)

Dette er idiotisk etter min mening. Hva går denne skatten egentlig til utover drift av FIVH? En organisasjon jeg personlig ser på som de største medieklovnene og mest useriøse og talentløse av alle typer interesseorganisasjoner (kvinnegruppa Ottar inkludert).

Ønsker man donasjoner og å samle inn penger, så gjør gjerne det. Men å legge opp til dette tullballet blir bare dumt. Og, selv om den norske stat legger enda dummere avgifter på oss, betyr ikke det at denne blir noe bedre. Men by all means, verden vil bedras...

Jeg har alltid oppfattet FIVH som en relativt seriøs organisasjon - men det er selvsagt mulig at jeg ikke har fått med meg alt de har stellet med. Å tilby folk en mulighet til å bidra på denne måten som foreslås her er vel stort sett det samme som å samle inn penger på annet vis. Formålet med FIVH er vel også å bidra til en mer "bærekraftig" verden, hvor miljøspørsmål og utvikling er vesentlige deler av dette. Jeg ser ingen problemer med dette, og å sammenlikne FIVH med Ottar er vel noe drøyt....;)

Jeg skjønner heller ikke dette med at den norske stat innfører stadig nye tullete avgifter...

Originally posted by TOS
Jeg ser ingen problemer med dette, og å sammenlikne FIVH med Ottar er vel noe drøyt....;)

Nå skrev jeg faktisk "av alle typer interesseorganisasjoner", og sammenlikningen gikk mer på at begge i mine øyne er en gjeng klovner uten bakkekontakt og realistisk gangsyn. Ikke noe utover det. ;)

Originally posted by TOS
Jeg ser ingen problemer med dette, og å sammenlikne FIVH med Ottar er vel noe drøyt....;)

Nå skrev jeg faktisk "av alle typer interesseorganisasjoner", og sammenlikningen gikk mer på at begge i mine øyne er en gjeng klovner uten bakkekontakt og realistisk gangsyn. Ikke noe utover det. ;)

Enig i at FIVH til tider kan være litt anti-alt-som-er-gøy, men jeg vet ikke om turbokapitalisme, tømming av naturressurser, drivhuseffekt og store fattigdomsproblemer er så veldig mye smartere. jeg vil hevde at det er dagens økonomiske tenkning, med fokuset på materiell økonomisk vekst som er uten bakkekontakt, fordi den forutsetter evig eksponentiell økonomisk vekst i et økosystem med en gitt mengde naturressurser.

Isbamse: Jeg er helt enig i det meste. Men det må påpekes at det er en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue'. Det jeg reagerer mest på er at politikerne (særlig på venstresiden) fremdeles er klippefaste i troen på at avgifter løser nesten alle utslippsproblemer.
Man glemmer totalt å ta hensyn til at man faktisk har et reisebehov, spesielt i langstrakt og grisgrent land som Norge. Alle bor ikke i Oslo sentrum hvor kollektivtransport er helt naturlig (selv om SV og FIVH tror det), og da er bil faktisk det eneste fornuftige transportmiddelet. På tross av dette skal det legges ekstra store avgifter på dem slik at det blir gamle og forurensende i stedet for moderne biler med lave utslipp... Go figure. :sarc

En annen ting jeg ikke forstår: hvorfor skal vi i lille Norge alltid gå foran ? Det må jo være mye bedre å få de store landene til endre seg litt enn at vi skal endre oss mye ?

F.eks

- Nikkelverket i Nikel, Russland like over norskegrensa slipper ut nesten like mye av visse gasser som HELE bilparken i Norge ! en fabrikk!

- Hva hjelper det at vi her legger på bensinprisen 1 krone, så lenge USA f.eks har under halve prisen med sine snart 300 millioner innbyggere.

Nei, få til internasjonale avtaler som landene kan leve med pluss forsk på nye drifstoff.....

Tenk når Kina og India virkelig begynner å kjøre bil !

Jeg sier ikke av vi skal ligge etter i miljøutviklingen, men vi må ha avgifter i takt med våre konkurrenter :cool2

Jeg hørte lanseringen der på vei til jobb igår å holte på å le meg fulstendig skakk..

Her krangler folk for å få lavest mulig pris på flybilletter, så skal de gå inn på den siden der å betale til en forening som ikke bruker pengene til annet en å si at de er mot utslipp av klimagasser ?

Det er desværre ingen teknologi idag som gjør at de kan bekjempe/nøytralisere klimagassene på annen måte en å si at man mener at folk skal tenke på miljøvenlig transport (whatever det skulle være, fly er mer miljøvennlig en både bil og tog). Så jeg vil nesten si at det der er på randen av svindel... De mottar pengene,men de kan ikke på noen måte bruke dem til det de sier de skal gjøre..

Originally posted by Scanor

Så jeg vil nesten si at det der er på randen av svindel... De mottar pengene,men de kan ikke på noen måte bruke dem til det de sier de skal gjøre..

Vel, det tror jeg ikke man kan kalle det. det finnes måter å redusere totalt utslipp av klimagasser gjennom å subsidiere produksjon i andre sektorer av økonomien. Man kan f.eks. subsidiere kraftproduksjon med grønn energi for å redusere utslipp som kompensasjon for økte utslipp ved flyreiser.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal le av dette - det er jo uansett helt frivillig. Man kan selvsagt stille spørsmålstegn ved realismen i dette, men ideen er nå god synes jeg. Det er vel neppe så mange klimaforskere som er uenige om man sier at de endringene man observerer i miljøet i dag er forårsaket av de som befolker jorden....(det sier iallefall ekspertene jeg har forhørt meg med...).

hehe, jeg er redd at penger ikke er løsningen på alle miljøting.
Hadde regjeringen for eksempel latt oss få tyske priser på bil så hadde det hjulpet miljøet en hel del. Samt skapt større sikkerhet for alle bilførere. Men neida, penger er viktigst.

For meg ser det bare ut til å være nok et kreativt påfunn for å få inn mer penger.

Litt på siden:
Min far driver et bitte lite firma som importerer ting fra bl.a. Romania.
En dag ringte en kar fra en eller annen organisasjon som skulle samle penger til hjelp til de fattige i Romania. De var mest interessert i penger, og ikke klær og andre fysiske ting. Penger trengte de bl.a. til transportkostnader. Pappa sa at transport kan han ordne gratis, for hans trailere kjører mer eller mindre tomme tilbake til Romania.
Det ble stille i telefonen.... Næhhhh det kunne de liksom ikke gjøre. De skulle samle inn penger de...

- Vi samarbeider med den sveitsiske organisasjonen My Climate som får inn nesten en million kroner årlig fra sveitsiske flypassasjerer. Ordningen er også innført i USA, Storbritannia og Tyskland, og snart altså Norge, sier Hermstad.

WOW! Nesten 1 million kroner. Hva er antallet pax til og fra sveits? Er tydeligvis ikke rare % som gidder å betale dersom de ikke får inn mere penger enn det....

Jeg betaler ikke noe ekstra for en flytur frivillig (dersom det ikke gjelder å fly en spesiell flytype osv da :smokin )

Da sender jeg heller en hundrelapp og tre til kreftforeningen el.l. dersom jeg skal støtte noe.....

Originally posted by TOS
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal le av dette - det er jo uansett helt frivillig. Man kan selvsagt stille spørsmålstegn ved realismen i dette, men ideen er nå god synes jeg. Det er vel neppe så mange klimaforskere som er uenige om man sier at de endringene man observerer i miljøet i dag er forårsaket av de som befolker jorden....(det sier iallefall ekspertene jeg har forhørt meg med...).

Vi er helt enige i utslippsproblematikken, TOS, og vi bør gjøre hva vi kan for å redusere utslipp. Hvordan et bidrag til FIVH hjelper på dette skal være usagt, men jeg tillater å tvile på at det hjelper. Man kaster bort enda mer av de pengene som kunne vært brukt til f.eks. en ny og miljøvennlig bil.

Men ellers så har Scanor et poeng. Jeg så bare på dette som et latterlig forslag i likhet med det meste FIVH kommer med (*dukke* :)), men det grenser jo faktisk til svindel...

Samarbeidspartneren myclimate.org har listet opp sine prosjekter innenfor miljøvennlig energi. Ser at det er flere prosjekter innenfor sol- og vindkraft.

Hensikten med utviklingshjelp er i realiteten todelt: Det genereres penger for å kunne hjelpe. Samtidig vil giveren "kjøpe" seg god samvittighet. Jeg tviler på at Scanair-forums deltaker er den primære målgruppen for en slik frivillig avgift :sarc Dette er et tilbud til dem som er like genuint opptatt av miljøet som vi er opptatt av fly. På personmarkedet er det antakelig lite penger å hente, jeg antar at de store pengene ligger i bedriftsmarkedet.

Isbamse: Jeg er helt enig i det meste. Men det må påpekes at det er en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue'. Det jeg reagerer mest på er at politikerne (særlig på venstresiden) fremdeles er klippefaste i troen på at avgifter løser nesten alle utslippsproblemer.
Man glemmer totalt å ta hensyn til at man faktisk har et reisebehov, spesielt i langstrakt og grisgrent land som Norge. Alle bor ikke i Oslo sentrum hvor kollektivtransport er helt naturlig (selv om SV og FIVH tror det), og da er bil faktisk det eneste fornuftige transportmiddelet.

Du slår deg selv på kjeften her: Man kan ikke redusere utslippene fra transport uten å redusere dem. Da MÅ man faktisk enten reise mindre eller reise med mindre forurensende trasportmidler, selv om det tar lengre tid eller man må vente på dem. Ja, jeg har også et reisebehov, men fysikken bak drivhuseffekten bryr seg ikke om det.

Så kan vi alltid diskutere virkemidlene: Som påpekt før: Det vil være mer effektivt å satse på å få ned utslippene fra gammal tungindustri i østblokkland, teknologiutvikling er viktig, man må få med andre land - men et sted må man begynne...

Også enig i at en del av dette (og mye annen u-hjelp etc) lukter litt av at man skal betale samvittigheten ren, mer enn faktisk å gjøre noe, men det er en annen diskusjon.

Isbamse, igjen er vi i stor grad enige om målet, poenget mitt hele veien har vært å få frem hvilken effekt en avgift til FIVH har med miljø å gjøre...

Som du også nevner, jeg mener at teknologi er den riktige veien å gå. Men da må da også folk og bedrifter ha råd til å ta i bruk ny teknologi!

Et eksempel: Mine private bilkjøp. Den ene bilen jeg har kostet altfor mye penger, men jeg valgte allikevel en miljøvennlig løsning med gjerrig dieselmotor og partikkelfilter pluss en drøss andre små innovasjoner som hjelper på miljøet. Problemet er bare at det koster så inni granskauen mye penger å kjøpe, og hadde jeg hatt barn hadde jeg ikke hatt råd, og endt opp med en mindre miljøvennlig bil eksempelvis i form av en brukt bil.
Når bil nummer to skulle kjøpes kom dette inn i regnestykket. Da var det ikke allverdens med tilgjengelige summer for å kjøpe det som hadde vært både mer miljøvennlig og ikke minst mer hensiktsmessig (Eksempelvis Citroën C3 1,4 HDi). I stedet endte jeg opp med en større bil (bruktmarkedet er pussig sånn verdimessig) med "gammel" teknologi og høyere forbruk.
Akkurat det samme er i stor utstrekning overførbart til flybransjen. Skal vi få inn ny og mer miljøvennlig teknologi kan ikke selskapene påføres alskens "miljøavgifter" som blir en ren proveny avgift.

Østblokklandene er et godt eksempel, men jeg er allikevel tilhenger av å feie for egen dør. Så jeg er veldig glade for at det nye gasskraftverket blir såpass miljøvennlig og kan i tillegg erstatte import av kullkraft fra østeuropa.

Trety: Vi er nok ganske enige! Men når du skrev at "Man glemmer totalt å ta hensyn til at man faktisk har et reisebehov, spesielt i langstrakt og grisgrent land som Norge. Alle bor ikke i Oslo sentrum hvor kollektivtransport er helt naturlig (selv om SV og FIVH tror det), og da er bil faktisk det eneste fornuftige transportmiddelet. " gir du sterkt inntrykk av at miljø er fint, men av hensyn til distrikter etc må folk likevel få lov til å kjøre så mye de vil. Og da hjelper det (som du selv påpeker) lite med god vilje...eller avgifter!

Originally posted by Isbamse
gir du sterkt inntrykk av at miljø er fint, men av hensyn til distrikter etc må folk likevel få lov til å kjøre så mye de vil. Og da hjelper det (som du selv påpeker) lite med god vilje...eller avgifter!

Nettopp, og jeg står faktisk ved det jeg har skrevet her. Fremdeles er jeg overbevist om at det er teknologien som kan gjøre de fleste fremskritt i forhold til å redusere utslipp. Transportbehovet er allerede der, og vil være der uavhengig av avgifter. Det eneste man oppnår med slike avgifter vi har i dag er at det blir et mye mer uoverkommelig hinder å gå til innkjøp av mer miljøvennlige løsninger.

Back