Fremtiden og utbygging på Sola (var: Nye terminaler på Sola)

Status
Not open for further replies.
Re: Nye terminaler på Sola

Hvor stor kapasitet er det på terminalene på Sola. Hvor mange fly kan man ha ved gate på en gang?

Det er 17 oppstillingsplasser for fly hvorav 9 har bro og 8 er uten.
Etter at bro 19 kommer tilbake har man da 10 med bro og 7 uten.

Skal ikke se bort ifra om det f.eks. er Serviceair eller Menzies som driver loungen. Tror loungen kommer i 2012-2013.

Tja, dette innebærer at Serviceair eller Menzies etablerer seg på Sola, og det har jeg litt vanskeligheter for å se for meg.
Mitt tips er SSP Catering eller Gate Gourmet, men man vet aldri......

Dette er kanskje nevnt tidligere, men passasjerterminalen bygges ut for nye 190 millioner kroner. Det omfatter ny sikkerhetskontrollsone. Banken og serveringsområdet innenfor innenlandsterminalen fjernes, slik at man får 3 større og 2 mindre sluser, og en for ansatte. Kapasiteten økes med ca. 35%. Taxfree-området dobles, og det kommer 5 nye betalingskasser. Det bygges en ny etasje over deler av de nye terminalene for både uten- og innenriks. Dette inkluderer en ny businesslounge. Passasjerbrua som ble revet for 3 år siden blir bygget opp igjen, og 7 bruer fra 1987 blir erstattet.

Når skal disse delene etter planen stå ferdig?

Det stod det ikke noe om, men det stod at alt skulle være ferdig i 2012 i Aftenbladet for et år siden. Jeg tipper 2013.

Kommer IKKE til å skje! Er mange mange år til dette skjer.

Det som skjer nå er et nytt parkeringshus som bygges as we speak. Ellers har jo nettopp et nytt flyplass hotell blitt ferdig.

Det neste som skal skje har blitt nevnt tidligere og det er :

-Større sikkerhetskontroll
-Dobling av areal til duty free
-Bro på gate 19.
-Utskifting av de gamle broene
-Mulig ny lounge på utland.

Kommer IKKE til å skje! Er mange mange år til dette skjer.

Hvorfor det ? Avinor-styret har nå godkjent 190 millioner til utbyggingen som er nevnt i post #136. Dette var i fjor planlagt å være ferdig i 2012. Sola har med dette blitt bygget ut for 1,6 mrd siden 2004, og planen har stort sett holdt tidsskjema.

Det som skjer nå er et nytt parkeringshus som bygges as we speak. Ellers har jo nettopp et nytt flyplass hotell blitt ferdig.

Det neste som skal skje har blitt nevnt tidligere og det er :

-Større sikkerhetskontroll
-Dobling av areal til duty free
-Bro på gate 19.
-Utskifting av de gamle broene
-Mulig ny lounge på utland.

Men Vede , dette skal skje innen utgangen av 2012.

Men Vede , dette skal skje innen utgangen av 2012.

Someone spurte meg om hva som skjer nå. Jeg svarte og la i tillegg til hva som skal skje nærmeste fremtid.

Eg husker tilbake, for mange mange (!) år siden - i Miami, vi måtte vente 8 timer på å fly hjem - utforsket flyplassen, og ble fortalt at det var ca 1.5 km mellom terminalytterpunktene... Det hørtes der og da så stort ut at det var vanskelig å tro at det kunne være sant... Hvis en nå tar med heliporten (som jo omtrent går vegg-i-vegg med terminalen, så begynner vi å nærme oss samme lengden... Bare terminalen på Sola inkl. det nye hotellet er jo på ca en km...

H

Hvis du kikker i linken til C130 så ser du at det står at masterplanen er fra 2030-2050.

Jeg tror vi snakker om forskjellige ting. Når jeg tok opp denne tråden med post #136, så nevnte jeg de utbyggingene som er planlagt ferdig i 2012. Jeg har ikke nevnt noe om utbyggingen utover dette.

Status
Not open for further replies.
Back