Nye terminaler og utbedringer på JFK
Etter man enten har startet eller er i startgropen til å renovere LGA og EWR, er nå også klart for JFK. Kort sagt er det snakk om 2 terminaler, delvis nye og delvis som erstatting for gamle.
South Terminal: Erstatter terminal 1 og 2, og gamle terminal 3 (Pan Am World Port) hvor sistnevnte alt er revet. Skal henge sammen med terminal 4, som er Delta sin. Eies av Terminal One group (Lufthansa, Air France, Japan Airlines og Korean Airlines) og den ny teminalen skal opereres av Munich Airport. Planlagt med 23 gater
North Terminal: En 12 gate utvidelse av terminal 5, utover der den nå terminal 6 stod og som nå er revet, og som erstattning for terminal 7. Alt skal bygges og drives av JetBlue. Litt usikker hva som faktisk skjer med terminal 7, som jo i dag er drevet av British Airways.
Kort sagt, mer moderne infrastruktur og flere gater, spesielt for widebodies. Planlagt byggestart i 2020, med gradvis åpning fra 2023 og ferdig i 2025. Terminal 4 (Delta) og terminal 8 (American) er ikke fattet av dette, men sistnevte skal visstnok kunne utvides noe mot der terminal 9 tidligere var. I tillegg skal kapasiteten på Air Train blant annet økes
https://www.flightglobal.com/news/a...s-two-terminal-jfk-redevelopment-plan-452451/
Etter man enten har startet eller er i startgropen til å renovere LGA og EWR, er nå også klart for JFK. Kort sagt er det snakk om 2 terminaler, delvis nye og delvis som erstatting for gamle.
South Terminal: Erstatter terminal 1 og 2, og gamle terminal 3 (Pan Am World Port) hvor sistnevnte alt er revet. Skal henge sammen med terminal 4, som er Delta sin. Eies av Terminal One group (Lufthansa, Air France, Japan Airlines og Korean Airlines) og den ny teminalen skal opereres av Munich Airport. Planlagt med 23 gater
North Terminal: En 12 gate utvidelse av terminal 5, utover der den nå terminal 6 stod og som nå er revet, og som erstattning for terminal 7. Alt skal bygges og drives av JetBlue. Litt usikker hva som faktisk skjer med terminal 7, som jo i dag er drevet av British Airways.
Kort sagt, mer moderne infrastruktur og flere gater, spesielt for widebodies. Planlagt byggestart i 2020, med gradvis åpning fra 2023 og ferdig i 2025. Terminal 4 (Delta) og terminal 8 (American) er ikke fattet av dette, men sistnevte skal visstnok kunne utvides noe mot der terminal 9 tidligere var. I tillegg skal kapasiteten på Air Train blant annet økes
https://www.flightglobal.com/news/a...s-two-terminal-jfk-redevelopment-plan-452451/
New York unveils two-terminal JFK redevelopment plan