Fremtiden og utbygging på Sola (var: Nye terminaler på Sola)

Status
Not open for further replies.
Re: Nye terminaler på Sola

Dette kan jo bli spennende... en støttegruppe på facebook vil ha møte? BxxxS.... hva er egentlig problemet... mange av flyene jeg flyr med ut fra Sola bruker ikke gangbroene, er enig i at det virker litt mer landsbyflyplass uten broer, men alikevel? Skal folk flest fly 3 ganger i året til London, Paris og Roma eller gudene vet hvor, og betale 249 hver vei, må de ofre noe. Det som forundrer meg er hvorfor dette ble blåst opp plusselig når terminalen nesten var ferdig. Ikke en gang Gardermoen har broer på alle gatene... Skal du fly Widerøe, Welcome, eller LH er det enklere å gå ut til flyet uten bro...
Olap har et poeng her. Det er enkelte fly man uansett må ned på bakken for å komme seg ombord i f.eks DHC-8, BAe 146/Avro (OK, det er mulig å få bro på BAe/Avro, men har bare opplevd det 1 gang). Og når KLM kommer med Embraer, og SK DK med CRJ, så må man nok ned på bakken der også. Så noen gater uten broer kan/bør man ha.

Men begrunnelsen til Avinor synes jeg at kanskje er noe tynn. Når det kommer til B737 så kan man parkere på bro og likevel ha trapp bak, hvor mange som kommer til å bruke den i dårlig vær er en annen sak.

Nå husker ikke jeg om det var 2 eller 3 gater det er i den nye terminalen, men det kan være greit å ha 2 stykker på innland og 2-3 på utland, når/hvis WF, KLM og LH er der samtidig på utland. Det skjer vel at det er flere enn 1 maskin som ikke er B737 på innland på en gang, til og med på SVG.

Liker ikke å ta buss ut til et fly uansett om det er SVG, OSL eller FRA.

Når det kommer til rullestolbrukere så må de jo bæres inn i DHC-8 og som regel i BAe 146/Avro uansett om det er bro eller ikke. Men å parkere en B737 på en slik gate, uten bro, er helt idiotisk hvis det er ledig bro.

Ser at dette kommer litt hulter til bulter, men håper at dere tar poengene mine
 
Re: Nye terminaler på Sola

Olap har et poeng her. Det er enkelte fly man uansett må ned på bakken for å komme seg ombord i f.eks DHC-8, BAe 146/Avro (OK, det er mulig å få bro på BAe/Avro, men har bare opplevd det 1 gang). Og når KLM kommer med Embraer, og SK DK med CRJ, så må man nok ned på bakken der også. Så noen gater uten broer kan/bør man ha.

Men begrunnelsen til Avinor synes jeg at kanskje er noe tynn. Når det kommer til B737 så kan man parkere på bro og likevel ha trapp bak, hvor mange som kommer til å bruke den i dårlig vær er en annen sak.

Nå husker ikke jeg om det var 2 eller 3 gater det er i den nye terminalen, men det kan være greit å ha 2 stykker på innland og 2-3 på utland, når/hvis WF, KLM og LH er der samtidig på utland. Det skjer vel at det er flere enn 1 maskin som ikke er B737 på innland på en gang, til og med på SVG.

Liker ikke å ta buss ut til et fly uansett om det er SVG, OSL eller FRA.

Når det kommer til rullestolbrukere så må de jo bæres inn i DHC-8 og som regel i BAe 146/Avro uansett om det er bro eller ikke. Men å parkere en B737 på en slik gate, uten bro, er helt idiotisk hvis det er ledig bro.

Ser at dette kommer litt hulter til bulter, men håper at dere tar poengene mine

For så vidt enig med mye av det du sier. Jeg ble mest provosert av uttalelsen "BxxxS" som man bør holde seg for god for. Når det gjelder bæring av rullestolbrukere på 146, kan jeg imidlertid ikke se hvorfor det er annerledes enn B737. Begge bruker jo bro.

Men, correct me if I'm wrong, så er det planer om ny utvidelse av utenlandsterminalen som skal være broløs. Men uansett bør man bruke broene om det finnes plass.
 
Re: Nye terminaler på Sola

For så vidt enig med mye av det du sier. Jeg ble mest provosert av uttalelsen "BxxxS" som man bør holde seg for god for. Når det gjelder bæring av rullestolbrukere på 146, kan jeg imidlertid ikke se hvorfor det er annerledes enn B737. Begge bruker jo bro.

Men, correct me if I'm wrong, så er det planer om ny utvidelse av utenlandsterminalen som skal være broløs. Men uansett bør man bruke broene om det finnes plass.
Enig i at slike uttalelser trenges ikke. Men BAe har jeg, som jeg også skrev i forrige post, kun opplevd at har brukt bro 1 gang. Ikke det at jeg har flydd veldig mye BAe.

Nå vet jeg ikke hvor mange gater det skal komme på den nye utenlands delen, men SVG trenger broløse gater på utland. Med Dash fra WF, BAe fra LH og forløpig Atlantic, Embraer fra KLM og CRJ fra SK så vil det nok bli greiere med slike gater. Tror nok at det finnes nok broer, SVG er jo ikke verdens navle da.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Er enig i at vi trenger et par broløse gater. Men per dags. dato er det ikke nok broer på innland siden de har fjernet bro 19. At det parkeres 737 på broløse gater når hele terminalen står tom er latterlig. BAe parkerer veldig ofte på bro 10 eller 11.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Alta, Kirkenes, Banak, Ålesund, Evenes, Bardufoss, Kristiansund, Molde, Kjevik, Torp og Rygge (?) er alle flyplasser som er betjent av 737-størrelse rutefly men som er uten "bro" til flyet, enten fordi flyplassens oppstillingsplass er for liten til det, eller fordi flyterminalen ligger i første etasje. Selv om det hadde vært mye lettere å kunne trille en rullestolbruker rett ombord, så går det an å fly fra disse plassene også. Noen av dem har en finurlig trapp med rullestolheis på, for å lette tilkomsten. Det er ikke bare snakk om den rullestolbrukendes komfort, men også HMS for de som skal løfte vedkommende opp og ned trappene.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Forskjellen på disse å Sola er at de aldri har hatt gangbroer, mens Sola har hatt det siden 1987. Det var faktisk flere broer på Sola i 1987 enn det er i 2009. Disse flyplassene er heller ikke blant de største og jeg mener også at de største flyplassene i Norge må ha en standard som blant annet inneholder gangbroer.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Siden jeg har jobbet litt med PRM og rullestolbrukere og direktivene som nylig ble innført, så mener jeg at alle norske "store og mellomstore" lufthavner har fått krav om å ha high-loader til bruk for rullestolbrukere som ikke kan gå trapp. Mulig kravet fylles av en elektrisk trappeklatrer. Dette krever en del opplæring av de som skal bruke utstyret, men dette er lovpålagt gjennom EU-direktiv, og Avinor har gitt ut anbud på tjenesten.

På OSL mener jeg bestemt de har high-loader i tillegg til en rekke elektriske trappeklatrere for å få rullestolbrukere opp flytrapper. Dette har man gjort i en årrekke, og selvom det ikke er en optimal situasjon for rullestolbrukeren, mener jeg at man må veie det opp i mot en dyr gangbro. I tillegg har vi som sagt alle disse flyene der man uansett ikke kan bruke jetways - og hvor rullestolbrukerne uansett må bæres inn.

(Selv lille spinkle meg har klart å forsere trapper på alt fra 757 til DHC-8-100 via Avroer og Metro'er(sistnevnte spesielt lite gøy) - og det går jammen bra!)

Mener forøvrig at Sola har noen trapper - hvis jeg husker riktig fra gamle Braathens med innebygget rullestolheis.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Mener forøvrig at Sola har noen trapper - hvis jeg husker riktig fra gamle Braathens med innebygget rullestolheis.

Eksisterer ikke lenger eller i hvert fall ikke lenger i bruk.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Vel, det eksisterer ihvertfall på noen mellomstore norske lufthavner... Jeg er temmelig sikker på at noen fortalte meg at på SVG var det null stress all den tid man kunne bruke disse.

Da har de vel muligens gått over til å basere seg på elektriske trappeklatrere som krever betjening av to...
 
Re: Nye terminaler på Sola

Går rykter om at det ikke går så lenge før de setter opp gate 19 igjen. Så får vi se hva som skjer.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Sist eg dro med LH ARJ fly, var flyet koblet til med gangbro.

I Frankfurt har eg aldri opplevd å gå ombord i fly med tilkoblet til gangbro...
Lurer på hvordan løser de problemmet med å få inn bevegelseshemmede passasjer i fly uten tilknyting til gangbro?

I Frankfurt er det veldig mange fly som står fjernparkert, skjønner ikke helt hvorfor det er en kjempeproblem i Sola.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Syns ikke det er helt riktig å sammenligne Frankfurt og Sola.

Du som er Rogalending burde jo bare vær glad til viss det ble gangbroer på de nye standene på Sola.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Gangbrustriden på Stavanger lufthavn ser ut til å ordne seg.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1003077/Gangbruer__i_begge_Sola-terminaler.html.com

Avinor går inn for nye løsninger på krangelen om manglende gangbruer på Sola. Dersom saken får støtte i neste styremøte i Avinor, torsdag 2. april, blir det nye gangbruer i både den utvidede innlands- og den forlengede utenriksterminalen på flyplassen, opplyser talskvinne og nestleder Siri Katrine Malde i Brukerutvalget for funksjonshemmedes organisasjoner, til Aftenbladet.

Postive nyheter..... :)
 
Re: Nye terminaler på Sola

Virkelig gledelig! :nor Bra Avinor endelig har innsett at de har tabbet seg ut.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Virkelig gledelig! :nor Bra Avinor endelig har innsett at de har tabbet seg ut.

Det er vel ikke bare Avinopr som i såfall har tabbet seg ut - det er ikke greit å gjøre alle tillags, og SAS har snakket med to tunger.

Men for all del veldig positivt med gangbroer.
 
Re: Nye terminaler på Sola

Bygging av gangbroer på Sola er lagt på is pga. de ikke har råd.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top