Finnes det tegninger av det som nå skal bygges?
Finnes det tegninger av det som nå skal bygges?
Dette er det av publiserte tegninger som foreligger pr nå. Når det gjelder nye flypiren så skal det ut i fra de dokumentene jeg har lest ikke foreligge en endelig avgjørelse ang planløsning. Her er nok flere løsninger på brettet hos arkitekten.
Bilder linket inn fra avinor sine sider.
![]()
Dette bildet viser vel terminalen slik den ser ut pr. i dag.
Pir sør skal vel da bygges som en trekant der de 3 første (nærmeste) broene befinner seg, slik at det da blir gater på begge sider av denne trekanten ... (?)
På bildet er flyside (gatene) som i dag, men det er ganske så mye nytt på terminalsiden, ut mot veien. Den nye "trekanten" som skal gjøre grunnlaget for pir syd skal bygges som en forlengelse av hovedsiden av terminalen og området som i dag utgjør nye non schengen skal forsvinne/ bli oppslukt.
![]()
Trekanten skal bygges, det er jeg helt klar over, men planløsningen og hvordan ting skal se ut både inni og utpå skal hvist være på tegnebrettet fortsatt. Dvs ingenting som er publisert, meg bekjent.
Mener at pir syd prosjektet skal gi 6 nye gater med luftbro. I og med at fire plasser forsvinner under byggingen så blir det en økning på to plasser i første omgang. Hovedmålet først er å lage terminalen større.
Når pir syd forlenges videre i en senere faser, så skal det i følge planene tillkomme ytterligere 10-15 nye gater med bro. Det skal også lages gate til E-kode fly.
Alt er vel mulig, men det gjør jo trafikkavviklingen på bakken en god del mer komplisert - det er ikke kjempeoverskudd av taksebaner per i dag..Hvis de ønsker å beholde begge rullebanene, så bør det vel mulig å bygge en pir mot sør-øst fra feks midten av terminalbygget, og ikke rett sør.
Ser det foregår byggyng på utenriks på sola. Er det terminalen som utvides, finner det ikke helt i planene hva de gjør nå. Flere gater som er fjernet og enda dårligere plass enn vanlig. Men mer plass på sikt er ikke å forakte
Utbygging av bagasjesorteringshallen.
Du ser det på bildet over terminalen som er vist lengre oppe her (sølvgrå tak i knekken før "nye" non-schengen). Man kan se på bildet at gate 11 og 12 stikker litt lengre ut enn resten av bygningen.
Den utvidede terminalen vil kunne håndtere over 6 millioner passasjerer i året.
Avinor har bestemt seg for å beholde begge rullebanene ifølge Aftenbladet, pga mye vind de siste par vintrene. Det skal fremdeles bygges ny rullebane parallelt med nord/syd rullebanen, og utvidelsen av terminalen skal gjøres nordover.