Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Re: Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Det koster penger og gir ikke økt sikkerhet. Ettersom det finnes adskillig bedre sysselsettingstiltak så er dette tåpelig.

Hvor er merkostnaden?
Den som står der å forteller alle som "glemmer" å ta ut pc`n kan gjøre dette, virket som det var det som ble gjort på OSL i dag også.
Om det bidrar til bedre sikkerhet eller ikke skal ikke jeg si noe om, for det vet jeg ikke spesielt mye om, å det overrasker meg veldig at så mange her er veldig opptatt av kostnadene ved dette.

Hvor er merkostnaden?
Den som står der å forteller alle som "glemmer" å ta ut pc`n kan gjøre dette, virket som det var det som ble gjort på OSL i dag også.

Dette må i så fall være en av få dokumentkontroller som ikke tar tid for de som skal finne fram dokumenter, gjør seg selv, ikke krever ressurser til opplæring eller på annen måte medfører plunder, heft eller kostnader.

Dette må i så fall være en av få dokumentkontroller som ikke tar tid for de som skal finne fram dokumenter, gjør seg selv, ikke krever ressurser til opplæring eller på annen måte medfører plunder, heft eller kostnader.

Det er jo klart at om man virkelig vil at dette skal være et problem så er det selvfølgelig det. Jeg klarer desverre ikke som deg å se at dette er et problem, men folk er forskjellige.
Men nå er dette innført, så da er det bare å forberede seg på det, selv om dette kanskje er vanskelig.
PS man må når man reiser utenlands vise bevis for reisen ved handling av tax-free, ALDRI hørt at dette er noe problem

Og da er første dagen med dette tåpelige opplegget, og etter hva jeg ser på folk sine facebookstatuser er det ganske lange køer på Gardermoen..........bør vel ikke komme som noen overaskelse, og de har vel beregnet alt for liten kapasitet som med det meste annet der oppe :(

Edit: På OSL sine webkameraer ser det ut til at køen ihvertfall står til SAS sin billettskranke, mot normalt kun et par minutters kø på denne tiden av døgnet

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?GREI_OVERGANG_TIL_BILLETTKONTROLL&id=181-127569
-Vi hadde noe lengre køer i dag, men det skyldtes noe mer trafikk enn vanlig – og ikke billettkontrollen, sier informasjonssjef ved Oslo lufthavn Gardermoen, Jo Kobro.

Jeg har vært på OSL i hele dag, og det har ikke vært noe lengre køer en vanlig.

Dette er da vanlig praksis på veldig mange flyplasser både i og utenfor Europa. Det går veldig bra, og det vil det nok gjøre på OSL også.
Hvorfor denne krisemaksimeringen hver gang en forandring kommer?

Dette er da vanlig praksis på veldig mange flyplasser både i og utenfor Europa. Det går veldig bra, og det vil det nok gjøre på OSL også.
Hvorfor denne krisemaksimeringen hver gang en forandring kommer?

Kanskje fordi mange mener at dette er et unødvendig tiltak som legger litt mer styr på det å reise med fly? I likhet med flere andre her så tenker vel jeg at dette ikke bidrar til noe annet enn at man må vise sine papirer en ekstra gang, og vil nok neppe avverge noe fælt... Så kan man spørre om det er et problem og det er det kanskje ikke isolert sett, men det må være lov til å stille spørsmål ved enda en barriere som man knapt ser hensikten med.

Var gjennom security på OSL nå kl. 17 - en billettsjekker betjener to sluser. Folk drar stort sett kort og strekkoder selv, og det var ikke kontrollen som skapte det lille som var av kø.

Jeg jobber på OSL, og fra min normale arbeidsplass har jeg relativt god sikt til sikkerhetskontrollen, og "billett"-kontrollen var ikke grunnen til de lange køene. Man kan jo av og til lure på hvorfor ikke flere sluser er åpne, men det er jo ikke et spørsmål som har dukket opp i samband med dette. Nei, dette er ikke mye å bli opprørt over egentlig.

Nei, dette er ikke mye å bli opprørt over egentlig.

Dette er jo ikke noe nytt for de som reiser utenlands, for det er vel mer vanlig enn ikke at boarding kort sjekkes før security. Jeg skjønner vel egentlig ikke poenget, men som jeg nevner så er dette isolert sett ikke noe å bli opprørt over. Men ser man på hele systemet så er det litt "Klarer man den, så klarer man den". Væskeforbudet er jo heller ikke noen big deal isolert sett, for man klarer å tilpasse seg det. Likeså PC ut av bag'en i security isolert sett. Og det samme med legitimasjon ved boarding om man har sjekket inn baggasje isolert sett. På et eller annet tidspunkt blir imidlertid totaliteten i sikkerhetsopplegget litt vel mye.

Jeg har vært på OSL i hele dag, og det har ikke vært noe lengre køer en vanlig.

Jeg var på OSL 7.10 og det var atskillig lengre køer enn normalt. Om du så på den skjermen som viser beregnet ventetid kan jeg meddele at det i dag ble bevist at det høyeste tallet den kan vise er 11 min. Reell tid var ca. 25 minutters kø - og det er for dårlig.

Jeg var på OSL 7.10 og det var atskillig lengre køer enn normalt. Om du så på den skjermen som viser beregnet ventetid kan jeg meddele at det i dag ble bevist at det høyeste tallet den kan vise er 11 min. Reell tid var ca. 25 minutters kø - og det er for dårlig.

Er tavlene for tvilsomme Ali å regne? Jeg kan knapt huske å ha sett to-sifret antall minutter oppgitt ventetid, men min erfaring er at tidene på tavla er underdrevet.

Er tavlene for tvilsomme Ali å regne? Jeg kan knapt huske å ha sett to-sifret antall minutter oppgitt ventetid, men min erfaring er at tidene på tavla er underdrevet.

Pleier alltid å kaste et blikk på de, og når det står 3-5 minutter så har jeg inntrykk av at det er ganske nær sannheten. I går var de definitivt komiske Ali, hadde ikke engang kommet inn der sikk-sakken begynner da det var gått 11 minutter.

Pleier alltid å kaste et blikk på de, og når det står 3-5 minutter så har jeg inntrykk av at det er ganske nær sannheten. I går var de definitivt komiske Ali, hadde ikke engang kommet inn der sikk-sakken begynner da det var gått 11 minutter.
Er det ikke ventetid fra punktet de står, de skal vise?

Er det ikke ventetid fra punktet de står, de skal vise?

I så fall bør de tas ned, da er det nemlig fullstendig verdiløse og ikke minst misvisende. Det er en reisende revnende likegyldig hvor lang tid det tar innenfor punktet de står, det eneste som betyr noe er hvor lang tid det tar totalt.

Men når det er sagt, vekterne i G4S sa til folk som spurte hvor lang tid dette ville ta at det stod 11 minutter på tavla. Så i om det er riktig bør også G4S informeres om det faktumet der. :)

I stand corrected.

Funket helt fint på torsdag da jeg gikk gjennom. Ingen kø, og ingen sure miner heller.

Funka heilt fint når eg gjekk gjennom med TPC-kort fredag. Lite og ingen kø, ingen sure miner. BP funka også heilt greit (for pax foran meg i køen). Mao: No problem, etter mitt syn. Påstand: Den store fordelen må jo vera at køen faktisk vil MINKE -Argument: sidan ingen andre enn dei med billett kommer gjennom....

Back